اجرای اپرای «ورتر» در اپراخانه زوریخ

با همکاری
اجرای اپرای «ورتر» در اپراخانه زوریخ
Copyright 
نگارش از Euronews
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button
لینک کپی پیست کد امبد ویدیو:Copy to clipboardCopied

«شارلوت قبل از اینکه ورتر را ببیند، در دنیای خودش راحت بود. در نگاه اول عاشق می شود. این عشق برایش دردها و رنج به همراه می آورد، اما او چیزهایی یاد می گیرد که باورنکردنی است. در خودش چیزی را کشف می کن

اپرای «ورتر» اثر ژول ماسنه که مدت ها به درستی شناخته نشده بود اکنون شاهکار آهنگساز فرانسوی قرن نوزدهم محسوب می شود. این اثر در اپراخانه زوریخ به روی صحنه رفته است.

عشق ممنوعه، با قراردادهای اجتماعی و سرپیچی، اینها مضامین اپرای ورتر اثر ژول ماسنه، آهنگساز رومانتیک است. اپراخانه زوریخ میزبان اجرایی از این اثر آهنگساز فرانسوی نیمه دوم قرن نوزدهم است.

اپرای «ورتر» به رهبری ارکستر کورنولیوس مایستر، پیانیست و رهبر ارکستر آلمانی در اپراخانه زوریخ به روی صحنه رفت.

Out now: Unser #Trailer zur Neuproduktion #Werther: https://t.co/1KSOWI3xmo u.a. mit jdiego_florez</a>, <a href="https://twitter.com/StephanyMezzo">StephanyMezzo & operaaudun</a>. <a href="https://twitter.com/hashtag/Z%C3%BCrich?src=hash">#Zürich</a> <a href="https://t.co/PlfULnyGe3">pic.twitter.com/PlfULnyGe3</a></p>&mdash; Opernhaus Zürich (operzuerich) April 3, 2017

«ورترِ» ماسنه اقتباسی است از رمان «رنجهای ورتر جوان» نوشته گوته شاعر و نویسنده آلمانی قرن نوزدهم، کسی که آثارش نقش مهمی در شکل گیری رومانتیسم آلمان داشت.

این اثر داستان عشق «ورتر» جوان و دختری به نام شارلوت را روایت می کند که باید به ازدواج با تاجری متمول تن بدهد. ورتر، آشفته از این عشق ناکام، دست به خودکشی می زند.

خوان دیگو فلورس، خواننده صدای تنوراهل پرو، نقش ورتر را بازی کرده است. او می گوید: «این اثر شاهکار ماسنه است و از نظر موسیقی کاری فوق العاده زیباست که شما را به بُعد دیگری می برد. خوانندگی و ارکستراسیون طوری است که به شما در مقیاسی بزرگ احساس خواهش و لذت می دهد. ورتر یک جادوگر است. با حضور خود معجزه می کند، دنیایی را نمایان می کند که شارلوت هم می تواند ببیند.» »

آنا استفانی، خواننده متزوسوپرانوی نقش شارلوت را بازی می کند، شارلوتی که اسیر جدال عشق و عقل شده است.

خواننده فرانسوی-بریتانیایی درباره شخصیت «شارلوت» می گوید: «شارلوت قبل از اینکه ورتر را ببیند، در دنیای خودش راحت بود. در نگاه اول عاشق می شود. این عشق برایش درد و رنج به همراه می آورد، اما او چیزهایی یاد می گیرد که باورنکردنی است. در خودش چیزی را کشف می کند که پیش از آن از وجودش بی خبر بود یا به آن توجه نداشت.»

وی می افزاید: «ایفای این نقش با خیلی از احساساتی که کاملاً برایم اشنا هستند هماهنگ بود. در رابطه ای که حتی می دانید رابطه ایده ال نیست، چیزهایی وجود دارد که پایبندتان می کند. شاید منشأ این چیزها جامعه یا حس وظیفه نباشد و بیشتر به سن یا به متناسب بودن دو نفر برای هم مربوط باشد. بنابراین فکر می کنم که این اپرا به خیلی از مسائل دنیای امروز ما مربوط می شود.»

طراحی صحنه این اپرا نیز شگفت انگیز است: کل داستان در یک اتاق رخ می دهد، اتاقی که القا کننده خفقان موجود در جامعه بسته ای است که شارلوت در آن زندگی می کند.

تاتیانا گورباکا، کارگردان آلمانی این اجر می گوید: «این اپرا برایم خیلی جذاب است چون یکی از اپراهای نادری است که در باره فراعنه یا گیشاها یا شاهان دیوانه نیست بلکه داستانی است که در آلمان و در خانواده ای کم و بیش معمولی رخ می دهد. در واقع داستانی خانوادگی است. شخصیت ورتر مثل خدایی است که از آسمان به زمین می افتد و باعث اغتشاش می شود. انرژی و تب و تاب او چیزهای دیگری را به حرکت در می آورد.»

وی می افزاید: «ورتر دیدگاه متفاوتی نسبت به جهان دارد و به همین دلیل، شخصیتهای دیگر داستان فرصت می یابند که به دنیا از دریچه دیگری بنگرند. دیدگاه ورتر کمی دیوانه وار و غیر عقلانی است. این نکته، یعنی بازنگریستن زندگی خودتان از زوایای دیگر، پیامدهایی دارد.»

Interview mit Regisseurin Tatjana Gürbaca zur Inszenierung #Werther von #Massenet: https://t.co/oqpjDnpmL4 via NZZ</a> <a href="https://twitter.com/hashtag/OpernhausZ%C3%BCrich?src=hash">#OpernhausZürich</a> <a href="https://twitter.com/hashtag/Z%C3%BCrich?src=hash">#Zürich</a></p>&mdash; Opernhaus Zürich (operzuerich) March 31, 2017

اپرای «ورتر» از دوم تا ۲۰ آوریل ۲۰۱۷ در اپراخانه زوریخ اجرا می شود.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

لذت اجرای نقش در اپرای «ورتر» از زبان خوانندگان

رقابت فینالیست‌های جایزهٔ هربرت فون‌کارایان برای رهبر ارکستر جوان

جایزهٔ هربرت فون‌کارایان برای رهبر ارکسترجوان؛ مرحلهٔ نیمه‌نهایی