اجرای اپرای «ابله» در مسکو

اجرای اپرای «ابله» در مسکو
نگارش از Euronews
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button
لینک کپی پیست کد امبد ویدیو:Copy to clipboardCopied

اپرای «ابله» که بر اساس رمان مشهور فئودور داستایوفسکی تهیه شده است، برای اولین بار در روسیه و در تالار بولشوی مسکو به روی صحنه رفت.

آگهی

اپرای «ابله» که بر اساس رمان مشهور فئودور داستایوفسکی تهیه شده است، برای اولین بار در روسیه و در تالار بولشوی مسکو به روی صحنه رفت.

این اپرا توسط «مویسه واینبرگ» آهنگساز یهودی- لهستانی نوشته شده، کسی که بخش عمده خانواده اش را در جریان هولوکاست از دست داد. این اپرا پیش از این و برای اولین بار در سال ۲۰۱۳ میلادی و هفت سال پس از درگذشت آهنگساز آن، در تئاتر ملی مانهایم آلمان اجرا شد.

داستان ابله به قرن ۱۹ میلادی و زندگی یک اشراف زاده روسی به نام پرنس «میشکین» بر می گردد؛ انسان ساده لوح و همزمان خوبی که به دلیل ایجاد برخی سوء تفاهم ها از جامعه طرد می شود. شخصیت اصلی رمان داستایوفسکی به دلیل سبک زندگی ساده و بی تکلف خود با جامعه حریص و سوداگر سنت پترزبورگ در تضاد است و با شخصیتی فاقد هوش عمیق، جهان را به سادگی یک کودک در آغوش می گیرد.

بوگدان وولکوف، بازیگر این نقش پرنس «میشکین» می گوید: «هر کسی در درون خود، کودکی خوب و خالص دارد. هر کسی می تواند بگونه ای مانند پرنس باشد و مانند او همه چیز را احساس کند. پرنس میشکین انسانی ساده است، یک آدم خیلی معمولی و صادق و بدون هیچ ویژگی فوق العاده ای.»

پیوتر میگونوف نیز بازیگر نقش «راگوژن» شخصیت بد داستان است که حتی قصد کشتن پرنس میشکین را دارد.
او می گوید: «من فردی متمدن و فروتن هستم اما در این اپرا باید نقش فردی کاملا متفاوت را بازی کنم. نوع لباس ها و گریم و راهنمایی های کارگردان، به من برای ایفای این نقش کمک کرده اما چیزی که بیش از همه به من کمک می کند موسیقی است که توسط «مویسه واینبرگ» تهیه شده است. او در این موسیقی تمام پیچیدگی های شخصیت راگوژن را نشان می دهد.»

یوگنی آریه، کارگردان و نمایشنامه نویس نیز با تاکید بر اینکه این اپرا به اصل داستان در رمان داستایوفسکی بسیار وفادار مانده است، می گوید: «من مطمئن هستم که در زمان آهنگسازی این اپرا، متن داستان و محتوای ادبی رمان داستایوفسکی برای «مویسه واینبرگ» بسیار مهم بوده است و برای من هم بسیار مهم بود که بتوانم رمان داستایوفسکی را که توسط واینبرگ آهنگسازی شده است، روی صحنه اجرا کنم.»

مویسه واینبرگ یکی از بزرگترین آهنگسازان اتحاد جماهیر شوروی سابق است. او در سال ۱۹۹۶ میلادی و در ۷۶ سالگی درگذشت و آثار بسیاری از جمله ۲۲ سمفونی و ۱۷ کوارتت زهی از خود بر جای گذاشت.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

هفتهٔ صنایع خلاق باکو؛ مسابقهٔ طراحی بازی کامپیوتری و جشنوارهٔ فیلم‌های موبایلی

رونمایی از مینیاتورها و نسخ کهن خطی در کنگره میراث فرهنگی ازبکستان

«گاه و بیگاه» با هوش مصنوعی؛ بیتل‌ها پس از ۵۴ سال به صدر جدول ترانه‌های محبوب بریتانیا رسیدند