جشنواره فیلم تسالونیکی با تمرکز بر سینمای یونان و بالکان برگزار شد

جشنواره فیلم تسالونیکی با تمرکز بر سینمای یونان و بالکان برگزار شد
نگارش از Euronews
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button
لینک کپی پیست کد امبد ویدیو:Copy to clipboardCopied

پنجاه و هفتمین جشنواره بین المللی فیلم تسالونیکی از سوم تا یازدهم نوامبر (۱۳ تا ۲۱ آبان) در یونان برگزار شد.

آگهی

پنجاه و هفتمین جشنواره بین المللی فیلم تسالونیکی از سوم تا یازدهم نوامبر (۱۳ تا ۲۱ آبان) در یونان برگزار شد. این فستیوال با تمرکز بر هنر هفتم یونان و بالکان، فرصتی برای فیلمسازان کشورهای مختلف است.

اورستیس آندره آداکیس، مدیر جشنواره با اشاره به اهداف فستیوال به گزارشگر یورونیوز گفت: «تمرکز ما بر شهر تسالونیکی و تقویت سینمای یونان است. ولی هدف مان برقراری ارتباط زنده و پویا با سینماگران بین المللی است و سعی می کنیم هر سال بخشهای مختلفی برگزار کنیم.»

فیلم «کشتن روی چرخ» (Kill on Wheels) یک فیلم حادثه ای از سینمای مجارستان، برنده جایزه الکساندر طلایی بهترین فیلم شد. فیلم به کارگردانی آتیلا تیل، داستان گروه تروریستی روی صندلی چرخدار را به تصویر می کشد.

جشنواره از زکی دمیرکوباز، یکی از بنیانگذاران سینمای نو ترکیه تجلیل کرد. فیلمهای او قصه آدمهایی است که در وضعیت پیچیده و بن بستهای اجتماعی گرفتار می شوند. مضمون فیلمهای زکی دیمرکوباز خیانت و احساس گناه، سرنوشت و جستجوی امید در جامعه ناامید کننده است. بعضی از منتقدان او را به بدبینی نسبت به جامعه اش متهم می کنند. فیلمساز ترک در این زمینه گفت: «می توانیم فکر کنیم همچنان خانه زیبایی داریم که پر از نور، شادی و خوشحالی است. ولی باید شهامت داشته باشیم تا به پس کوچه ها و محلات پایین شهر سری بزنیم. من معتقدم اگر سعی کنیم این جنبه های واقعی زندگی و جامعه مان را بفهمیم درست خلاف بدبینی حرکت کرده ایم. کسی که به آن جا نگاه می کند باید امید و آروزهای بسیاری داشته باشد.»

فیلم «رقصنده» (La danseuse) ساخته استفانی دی گوستو، برنامه پایانی جشنواره بود. این فیلم موزیکال فرانسوی داستان لویی فولر، رقصنده آمریکایی و از پیشگامان رقص مدرن در قرن نوزدهم میلادی است. او اولین رقصنده ای است که خودش را یک هنرمند تلقی کرد. سوکو، خوانننده و رقصنده فرانسوی نقش او را بازی می کند.

گزارشگر یورونیوز با ارسال این گزارش از محل جشنواره گفت: «تسالونیکی بار دیگر میزبان فیلمهای خوب، افتتاحیه ها و استعدادهای جدید از کشورهای مختلف بود. این نهاد مهم سینمایی یونان با ایده های جدید و اهداف نو به کار خود پایان داد.»

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

فیلم چی ببینیم؟ با آثار محبوب کارگردان‌های سرشناس آشنا شوید

جوایز فیلم اروپا؛ با ۵ فیلم برتر اروپایی سال ۲۰۲۳ آشنا شوید

شمارش معکوس برای اعلام برنده جایزه «لوکس» پارلمان اروپا به فیلم برتر ۲۰۲۳ آغاز شد