نمایش آثار آندرس سرانو، عکاس جنجالی آمریکایی در فرانسه

نمایش آثار آندرس سرانو، عکاس جنجالی آمریکایی در فرانسه
نگارش از Euronews
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

نمایشگاه آثار آندرس سرانو (Andres Serrano )، عکاس آمریکایی در موزه هنرهای معاصر آوینیون در جنوب فرانسه برگزار شده است. کارهای این هنرمند با تبار

آگهی

نمایشگاه آثار آندرس سرانو (Andres Serrano )، عکاس آمریکایی در موزه هنرهای معاصر آوینیون در جنوب فرانسه برگزار شده است. کارهای این هنرمند با تبار کوبایی و هندوراسی، بدلیل سوژه ها و هم کاربرد مصالح معمولا موجب بحث و جنجال بوده است.

یورونیوز در موزه ایوون لمبارد شهر آوینیون با این هنرمند که خودش را عکاس نمی داند دیدار کرده است. آندرس سرانو گفت: «من عکاس نیستم. ۱۷ سالگی در موزه هنر بروکلین مجسمه سازی و نقاشی خواندم. پس از چند سال تحصیل فهمیدم واقعا نمی توانم نقاشی کنم. بعلاوه جوان بودم و جاهای مختلفی می رفتم و استودیویی برای خودم نداشتم. آنوقت با زنی زندگی می کردم که دوربین داشت. بعد عکاسی هنری را با آن دوربین شروع کردم. آنوقت به عنوان یک هنرمند فهمیدم که به جای قلم موی نقاشی، می توانم و باید هنر را با دوربین انجام دهم.»

موضوع غالب آثار آندرس سرانو غرایز اساسی انسان، سکس و یا مرگ است و گاه از مصالح غریبی مانند فضولات انسانی استفاده می کند. او برای تجربه کردن مرگ سه ماه در سرخانه مرده ها گذارند. آندرس سرانو گفت: «بعد از این تجربه فهمیدم مرگ را دوست ندارم و نمی خواهم بمیرم. آنچه که در باره مرگ کشف کردم این است که مردم اغلب به شکلی غیر منتظره می میرند. یعنی مرگی که آروز می کردند و یا سزاوار آن بودند نصیب آنها نمی شود. بیشتر کسانی که در سردخانه از آنها عکس گرفتم در جوانی مرده بودند. یا در تصادف های وحشتناک جانشان را از دست داده بودند یا به قتل رسیدند، یا با مریضی بد و یا با خودکشی مرده بودند. عده اندکی مرگ طبیعی داشتند.»

پس از ۱۱ سپتامبر او یک مجموعه پرتره منتشر کرد و در آن از موضوعات جنجالی در آمریکا حرف زد. یکی از تازه ترین کارهای او در باره شکنجه است. بخشی از آثار او در موزه سلطنتی هنرهای زیبای بروکسل در نمایش است که دومین نمایشگاه مهم او در اروپا محسوب می شود و موضوع آن بی خانمان ها، یکی از سوژه های مورد علاقه او در عکاسی است.

عکاس آمریکایی گفت: «من یکی دو سال پیش در نیویورک پروژه ای درباره افراد بی خانمان شروع کردم به نام «ساکنان نیویورک» که شامل عکس بی خانمان ها در خیابانهای این شهر است. اما نمی خواستم اسم بی خانمان روی آن بگذارم، خیلی کلیشه ای است برای همین اسم آن را ساکنان نیویورک گذاشتم تا بر این نکته تاکید کنم که آنها ساکنان این شهر هستند. حال مدیر موزه سلطنتی بلژیک از این کار خوشش آمده و از من خواسته تا پروژه مشابه ای در بروکسل انجام دهم.»

آندرس سرانو بارها گفته پروژه، نمایشگاه و کار تازه نخواهد داشت ولی به نظر می رسد توقفی درکار او نیست. هنرمند آمریکایی در پایان افزود: «اینقدر در زندگیم از هنر یاد گرفته ام که احساس می کنم دیگر نیازی به نگاه کردن به آن ندارم. برای همین بیشتر اوقات از بهترین های هنر و یا عکاسی روز اطلاعی ندارم. ولی کلاسیک ها را می شناسم. فکر می کنم آنچیزی که می دانم کافی است. نکته هم همین است گاهی در زندگی به مرحله ای می رسی که حس می کنی اشباع شده ای و باید خودت را تخلیه کنی.»

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

«تجربه مُد ووگ» در دوبی؛ معرفی طراحان نوظهور

هجوم هواداران به بریتنی اسپیرز در جریان سفر او به اسرائیل

آیا ارزش زنان در هند از گاو کمتر است؟