هشتادمین سالگرد تولد سلطان راک اند رول

هشتادمین سالگرد تولد سلطان راک اند رول
نگارش از Euronews
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

پس از گذشت ۳۸ سال از مرگ الویس پریسلی، این خواننده و هنرپیشه افسانه ای، وی همچنان در ذهن و قلب هوادارانش جای دارد. الویس موسیقی را در سال ۱۹۵۴

آگهی

پس از گذشت ۳۸ سال از مرگ الویس پریسلی، این خواننده و هنرپیشه افسانه ای، وی همچنان در ذهن و قلب هوادارانش جای دارد.

الویس موسیقی را در سال ۱۹۵۴ میلادی آغاز کرد. یکسال بعد، شرکت آرسی اِی ویکتور(RCA Victor) قرارداد ضبط موسیقی او را خرید. او در سال ۱۹۵۸ برای خدمت نظام وظیفه رفت و دو سال در ارتش خدمت کرد.

او در اول مه ‍۱۹۶۷ با پریسیلا آن بولیو ازدواج کرد. الویس، پریسیلا را در سال ۱۹۵۹ در آلمان دیده بود. در آن زمان پریسیلا فقط ۱۴ سال داشت.

زندگی و مرگ الویس با خانه او به نام گریس لند گره خورده است. این خانه در ممفیس در ایالت تنسی واقع شده است که شهر الویس است. او در این خانه بیست سال زندگی کرد. طرفداران الویس پریسلی برای گرامیداشت هشتاد سالگی سلطان «راک اند رول» به این محل می آیند.

کوین کرن، یکی از مسئولان برنامه های سالگرد ۸۰ سالگی تولد الویس پریسلی می گوید: «اینجا در حیاط سرسبز جلوی خانه «گریس لند» الویس جشنی خواهیم داشت که در حد واندازه های سلطان راک است. کیکی خواهیم داشت برای هشتاد سالگی الویس. هرکدام از طرفداران الویس که به اینجا بیاید با یک تکه از این کیک به خانه بازخواهد گشت.»

او می افزاید: «تولد الویس را همان طور که در خور اوست جشن خواهیم گرفت. برنامه های زیادی خواهیم داشت. برنامه هایی از سوی باشگاه طرفداران الویس، موسیقی زنده، همینطور وسایلی را که متعلق به وی بوده یا الویس به دیگران هدیه داده است و خلاصه پیوندی با وی داشته اند، به مزایده می گذاریم.»

الویس از موسیقی پاپ و کانتری و همین طور از موسیقی کلیسایی (گاسپل) و آراند بی سیاه پوستان در بیل استریت تاریخی در ممفیس، الهام گرفته بود. موسیقی او ترکیبی از سبکهای مختلف بود که در جوانی بر او تأثیرگذاشته بود و مرزهای اجتماعی و نژادی پرستانه زمانه اش را به چالش می گرفت.

تاکنون یک میلیارد نسخه از آثار الویس در سراسر جهان به فروش رفته است. فروش ۱۵۰ آلبوم و تک ترانه او در آمریکا چندین صفحه های طلایی و پلاتین را نصیب او کرد. اما زندگی حرفه ای الویس محدود به موسیقی نبود. او در ۳۳ فیلم پرفروش هم بازی کرد.

الویس پریسلی ۱۴ باراز سوی فرهنگستان هنرها وعلوم ضبط موسیقی ، نامزد دریافت جایزه گرمی و سه بار برنده آن شد و در۳۵ سالگی جایزه گرمی ویژه یک عمر فعالیت هنری را دریافت کرد.

کالین پاول از طرفداران الویس است که از شهر انگلستان به گریس لند آمده است و می گوید: «ژاپنی باشید، بریتانیایی یا استرالیایی، فرق نمی کند. الویس آدمها را از چهار گوشه دنیا یک جا گرد می آورد تا زندگی و موسیقی او را جشن بگیرند. وی بر زندگی چنان شمار زیادی از مردم تأثیر گذاشته است و همچنان تا سالها پس از ما، بر نسلهای آینده تأثیر خواهد گذاشت. فکر می کنم میراث او پابرجا خواهد ماند.»

الویس پریسلی روز ۱۶ اوت ۱۹۷۷ در ۴۲سالگی در گریس لند، خانه اش در ممفیس درگذشت.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

«تجربه مُد ووگ» در دوبی؛ معرفی طراحان نوظهور

هجوم هواداران به بریتنی اسپیرز در جریان سفر او به اسرائیل

آیا ارزش زنان در هند از گاو کمتر است؟