استاد شاگردی: استقبال دنیای مدرن از روشی سنتی برای موفقیت

استاد شاگردی: استقبال دنیای مدرن از روشی سنتی برای موفقیت
نگارش از Euronews
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button
آگهی

بر اساس آمارها میزان بیکاری در جهان عرب، به حدود پانزده درصد رسیده است و در حال حاضر پیدا کردن فرصتهای شغلی به اولویت جوانان تبدیل شده است. به همین دلیل بانک جهانی تاکید کرده که برای حل مشکل اشتغال، گسترش کارآفرینی بسیار حیاتی است.

برای کمک به حل این مشکل یک سازمان غیر دولتی بریتانیایی به نام موگلی (MOWGLI) سعی کرده با استفاده از تکنیک مربیگری، به جوانان در رسیدن به اهدافشان و موفقیت درتاسیس شرکت هایشان کمک کند.

در برنامه این هفته جهان دانش به کمک نمونه های تجربی، با روش استاد شاگردی بیشتر آشنا خواهیم شد.

در لبنان، نادین اسمار یک کارآفرین موفق است که توانسته با پیوستن به برنامه آموزشی سازمان موگلی، به توسعه کسب و کارش بپردازد.
او می گوید: “آنها علاوه بر تمرکز بر روی کار، به روحیه شخصی افراد نیز توجه دارند. در اینجا با افرادی آشنا می شویم که وقتشان را دراختیار ما می گذارند و در مقابل هیچ انتظاری ندارند. موگلی چشم اندازها و فرصتهای کسب و کار در منطقه را نشان می دهد و به خوبی از ما حمایت می کند و همزمان به تشویق ما و تقویت ارتباط با ما می پردازد.”

از آنجا که در کشورهای عربی تا سال ۲۰۲۰ باید هشتاد میلیون شغل ایجاد شود، سیستم مربیگری برای پیشرفت جوانان بسیار مورد نیازاست. بدون حمایت دولت و با وجود سیستم بوروکراسی پیچیده ای که در لبنان وجود دارد، کارآفرینان با چالش های زیادی مواجه هستند و این شرایط برای زنان بسیار سخت تر است. این سازمان توانسته است بین ۲۵۰ مربی و ۲۲۰ کارآفرین ارتباط ایجاد کند و به آموزش صحیح کارآفرینان بپردازد.

این سازمان شعبه هایی در کشورهایی مانند اردن، لبنان، سوریه، الجزایر و قطر راه اندازی کرده است و به زودی شعبه جدیدش در مصر نیز آغاز به کار خواهد کرد.

در آلمان شیوه مربی گری کاملا شناخته شده است و بیشتر موسسات و دانشگاه ها برای انتقال دانش به جوانان از طریق شیوه استاد شاگردی، ارزش زیادی قایل هستند.

نله گراف، استاد دانشگاه و مشاور این روش، معتقد است که این رابطه روز به روز بیشتر می شود و تاثیر یک مربی حتی از یک معلم نیز بیشتر است.

او می گوید: “مربیگری یا منتورینگ ریشه در یونان باستان دارد. منتور نام دوست اولیس، یکی از برجسته ترین رهبران یونانیان در جنگ تروآ، و قهرمان اودیسهٔ هومر بود و هنگامی که اولیس به جنگ رفت، منتور مراقب پسر اولیس بود. او به عنوان یک دوست، از پسر اولیس حمایت کرد و به او مشاوره می داد. امروزه مربیگری به این معنی است که یک فرد باتجربه به افراد بی تجربه کمک کند و بر اساس تجربه اش به آنها راهنمایی و مشاوره دهد.”

روش استاد شاگردی برای تمام افراد و در تمام سطوح کاربرد دارد.
مثلا در سطح حرفه ای، یک مربی به کارمندان جدید کمک می کند تا به خوبی با شرایط جدید کار، خود را تطبیق دهند و در کارشان پیشرفت کنند. در محیط دانشگاه، این شیوه باعث می شود که به دانش آموزان در تحصیلشان و تعیین بهترین مسیر برای آینده کمک شود. از شیوه مربیگری می توان در ارتباط با کودکان نیز استفاده کرد.

نله گراف می گوید:“نمی توان گفت که همیشه بزرگترها مربیان خوبی هستند. گاه درشرکت، یک مدیر توسط فردی که نصف سن او را دارد راهنمایی یا حمایت می شود. به این حالت مشاوره معکوس می گوییم. بسیار مشاهده شده است که کارمندان سالمند با همکاران بسیار جوانی به عنوان مربی همکاری داشته اند. این جوانان به آنها یاد می دهند که برای مثال چگونه باید ازگوشی های هوشمند، اینترنت ویا شبکه های اجتماعی استفاده کنند.”

در تجربه سوم، نگاهی خواهیم داشت به رابطه استاد شاگردی میان خواننده جوان مصری دینا ال ودیدی و مربی اش ژیلبرتو ژیل، موسیقیدان معروف برزیلی.

ژیلبرتو ژیل، یکی از موسیقیدان های معروف برزیل است و در مقابل، دینا ال ودیدی، تازه کارش را آغاز کرده است. به کمک پروژه مربیگری که توسط شرکت رولکس برگزار شده بود، سرنوشت ژیلبرتو و دینا به هم گره خورد. به کمک این پروژه، هنرمندان جوان در همان ابتدای کارشان با هنرمندان مشهور و قدیمی آشنا می شوند و با یکدیگر به همکاری می پردازند.

رابطه استاد شاگردی آنها حدود یک سال پیش آغاز شده است و در ماه ژوئیه آینده به پایان خواهد رسید. دینا توانسته است در کنسرتهای ژیلبرتو ژیل در تمام نقاط دنیا همراه او باشد و یا در اجراهای او شرکت کند و در تمام دوران کارناوال، در خانه ژیلبرتو ژیل در سالوادور بماند.
دینا ال ودیدی می گوید:“من در این دوران آموختم که چگونه باید گوش دهم، چگونه می توانم ایده هایم را با دیگران به اشتراک بگذارم، چگونه می توانم در ایده دیگران شرکت داشته باشم وچگونه می توانم به تبادل نظر بپردازم. این آموخته ها بسیار مهم هستند.”

پس از پایان این دوره استاد شاگردی، هر یک از آنها راه خود را می رود و امیدوارند که در یک مناسبت جدید دوباره یکدیگر را ببینند.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

از فناوری اطلاعات تا دانش روباتیک؛ آموزش‌های فوق‌برنامه در ازبکستان

نتانیاهو خطاب به ایران: می‌دانیم که شما مشغول چه کاری هستید

شاگردان خارجی، تشنه ورود به مدارس هنری روسیه