بوینوس آیرس، قلب تانگوی جهان

با همکاری
بوینوس آیرس، قلب تانگوی جهان
نگارش از Euronews
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

تانگو، رقصی است که همانند آغوش عاشقانه، یاد آور لذات جسمانی، بازی جذابیت و اروتیسم است.

خورخه فیرپو، طراح و رقصندۀ آرژانتینی تانگو می‌گوید: «تانگو رقصی دو نفره است، دو نفر که درآغوش یکدیگر می‌رقصند. مرد با رمز‌ها زن را در حرکاتش رهبری می‌کند اما او همزمان باید به فضای زن هنگام رقص توجه کند. به این‏سان بدن آن‌ها در ارتباط و پیوندی هماهنگ با یکدیگر قرار می‌گیرد.»

آئورا لوبیز مانند خورخه فیرپو بیش از سی سال است که طراح و رقصندۀ تانگو است. بداهه سازی، تخیل و خلاقیت، سه راز اصلی برای یک رقصنده خوب تانگو هستند اما برای آئورا راز تانگو جای دیگری است.

خود او در این باره می‌گوید : «زمانیکه اول بار به می‌لونگاس رفتم، یک رقصنده فوق العاده به من گفت: «آئورا! برای تانگو رقصیدن، باید همانطور که در زندگی راه می‌روی، قدم برداری. این تنها چیزی است که باید بدانی. همچنین باید به کسی که تو را در آغوش می‌کشد، فکر کنی.»

آئورا لوبیز در ادامه از تجربیاتش به عنوان یک طراح رقص تانگو می‌گوید: «به گفته اِنریک سانتوس دیسِپُلو، آهنگساز مشهور تانگو، تانگو حس غم انگیزی است که به رقص می‌آید. برای من تانگو افکار و احساسات زیادی است که می‌توانند به رقص در آیند: حسِ غم، خیانت، یأس، رنج یا بدوردهایی که دو نفر در زندگی به یدیگر می‌گویند.»

به نظر آئورا لوبیز جادوی تانگو از آن لحظه‌ای آغاز می‌شود که دو نفر می‌توانند قلبشان را بگشایند، بدنشان را به سخن بیاورند و با یکدیگر رودر رو شوند؛ زمانی که در چشمان یکدیگر خیره می‌شوند و آنگاه عشق بازی می‌کنند.

رقص تانگو از اواخر قرن نوزدهم بر اساس رقص بردگان سیاهپوست سابق متحول شد. روستاییان که به شهر می آمدند، خرده بزهکاران که در حومه شهر زندگی می‌کردند و مهاجران ایتالیایی و اسپانیایی که در بنادر در محله‌های پر ازدحام زندگی می‌کردند، اولین قدمهای رقص تانگو را پیش بردند، گامهایی که بعد‌ها با ریتم و شور آرژانتینی این رقص هم نوا شد.

امروزه صد‌ها و هزاران عاشق رقص تانگو این شور را در می‌لونگا می‌پرورانند و می‌خواهند رموز این رقص را فراگیرند.

خورخه فیرپو در مورد شور و علاقۀ آرژانتینی‌ها به رقص تانگو اینطور می‌گوید: «ما آرژانتینی‌ها با دوستان و همسایگانمان و قهوه خانه‌ها و بار‌ها حس نزدیکی زیادی داریم. در آنجا معمولا در مورد فوتبال یا سیاست بحث می‌کنیم و سعی می‌کنیم یک جورهایی مشکلات دنیا را حل کنیم. ترانه نویسان تانگو بیشتر از موضوعاتی مانند خانواده، مادر، کودکی، دوستان و… در ترانه‌هایشان حرف می‌زنند. تانگوی ما آرژانتینی‌ها و فرهنگمان را تعریف می‌کند و من نمی‌دانم آیا واقعا می‌توانم بدون تانگو زندگی کنم یا نه؟ »

________________________________________

یورونیوز از El Querandi “Nuestro Tango در بوینوس آیرس و هتل La Faena Hotel Universe Rojo Tango که اجازه فیلمبرداری و استفاده از تصاویر آنها را داده است، صمیمانه تشکر می کند.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

رقابت فینالیست‌های جایزهٔ هربرت فون‌کارایان برای رهبر ارکستر جوان

جایزهٔ هربرت فون‌کارایان برای رهبر ارکسترجوان؛ مرحلهٔ نیمه‌نهایی

قهرمان؛ اثری پیشگامانه با هدف شکستن پیش‌فرض‌ها دربارهٔ اُپرا