Eventsمناسبت هاپادکست ها
Loader
Find Us
آگهی

ترکیه از فهرست خاکستری اف‌ای‌تی‌اف خارج شد؛ ایران همچنان در فهرست سیاه باقی ماند

نشست گروه اقدام ویژه مالی. عکس: آرشیو
نشست گروه اقدام ویژه مالی. عکس: آرشیو Copyright FATF-GAFI
Copyright FATF-GAFI
نگارش از یورونیوز فارسی
تاریخ انتشار
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

گروه ویژه اقدام مالی، اف‌ای‌تی‌اف، روز جمعه ۲۸ ژوئن (۸ تیر) در اجلاس عمومی خود در سنگاپور تصمیم گرفت که ترکیه را از «فهرست خاکستری» خارج کند و ایران را همچنان در «فهرست سیاه» نگه دارد.

آگهی

ترکیه پیش از این در سال ۲۰۲۱ به دلیل نگرانی‌ها در مورد پولشویی و تامین مالی تروریسم به «فهرست خاکستری» این سازمان تنزل پیدا کرده بود.

این نهاد مستقر در پاریس در بیانیه‌ای اعلام کرد که ترکیه در بهبود نظام مبارزه با پولشویی و تامین مالی تروریسم «پیشرفت قابل توجهی» داشته است.

پیش از این گزارش شده بود که یک تیم از کارشناسان گروه ویژه اقدام مالی، جلساتی را با مقامات ترکیه به منظور ارزیابی پیشرفت آنکارا برگزار کرده‌اند.

مقامات ترکیه از این اقدام استقبال کرده‌اند. جودت یلماز، معاون رئیس‌جمهور ترکیه، در شبکه اجتماعی ایکس با بیان اینکه این تصمیم «پیامدهای بسیار مثبتی» برای این کشور خواهد داشت گفت: «با این پیشرفت، اعتماد سرمایه‌گذاران بین‌المللی به سیستم مالی کشور ما حتی قوی‌تر نیز می‌شود.»

حدود ۲۲ کشور در «فهرست خاکستری» اف‌ای‌تی‌اف قرار دارند و خطرناک تلقی می‌شوند. در ماه فوریه، این گروه امارات متحده عربی را نیز از فهرست خود حذف کرده بود..

کشورهایی که در این فهرست قرار می‌گیرند، تحت نظارت بیشتری واقع می‌شوند و باید فعالانه با اف‌ای‌تی‌اف برای اصلاح نواقص همکاری کنند.

گروه ویژه اقدام مالی همزمان اعلام کرده است که ایران را در فهرست سیاه خود نگه می‌دارد.

این گروه در بیانیه خود آورده است که بررسی وضعیت دو کشور ایران و کره شمالی را همچنان متوقف کرده و این دو کشور در فهرست سیاه این نهاد باقی خواهند ماند.

گروه ویژه اقدام مالی از کشورها خواسته است تا به تجارت با بانک‌های ایران و کره شمالی پایان دهند و داد و ستد با نهادهای مالی پیونگ یانگ و تهران را محدود کنند.

به کانال تلگرام یورونیوز فارسی بپیوندید

اف‌ای‌تی‌اف همچنین از کشورها خواسته است اقدامات متقابلی را در قبال ایران اعمال کنند، زیرا ایران کنوانسیون پالرمو و تامین مالی تروریسم را تصویب نکرده است.

تنها سه کشور ایران، میانمار و کره شمالی در فهرست سیاه اف‌ای‌تی‌اف حضور دارند.

گروه ویژه اقدام مالی پس از آن ایران را در فهرست سیاه خود قرار داد که تصویب دو لایحه الحاق به معاهده پالرمو و معاهده مبارزه با تامین مالی تروریسم در ایران در مجمع تشخیص مصلحت نظام مسکوت ماند و به نتیجه نهایی نرسید.

تصمیم نشست کاری و مجمع عمومی گروه ویژه اقدام مالی در فوریه ۲۰۲۰ پس از بیش از سه سال هشدار این نهاد به تهران و تمدید مهلت‌های شش ماهه به ایران گرفته شد.

ایران پیش‌تر و در سال ۲۰۰۸ نیز وارد این فهرست سیاه شده بود.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

اف‌ای‌تی‌اف از آلمان به دلیل نظارت ناکافی بر پولشویی انتقاد کرد

تنش دیپلماتیک با غرب و چالش اف‌ای‌تی‌اف؛ لیر ترکیه سقوط تاریخی دیگری را ثبت کرد

با درخواست روحانی و دستور خامنه‌ای بررسی دوباره لوایح «اف‌ای‌تی‌اف» آغاز شد