مدیریت منابع آبی برای تقویت کشاورزی در ازبکستان

مدیریت منابع آبی برای تقویت کشاورزی در ازبکستان
Copyright euronews
Copyright euronews
نگارش از Galina Polonskayaیورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلب
هم‌رسانی این مطلبClose Button
لینک کپی پیست کد امبد ویدیو:Copy to clipboardCopied

ازبکستان با نوسازی شبکهٔ آبرسانی‌اش می‌کوشد کشاورزی خود را که دربردارندهٔ بیشترین شاغلان در این کشور است مقرون به‌صرفه‌تر و دربرابر تغییرات آب‌وهوایی مقاوم‌تر کند.

آگهی

به همین منظور در جنوب قره‌قالپاقستان به‌جای برق از جاذبهٔ زمین برای آبیاری مزارع استفاده می‌شود. آبراه بوستان شاهرگ آبرسانی این منطقه بوده و خاکی‌بودنش هرزرفت فراوان آب را به‌همراه داشته. اما امروز اجرای یک طرح عظیم زیرساختی به‌میزان چشمگیری از هرزرفت آب جلوگیری می‌کند.

آزاد سراج‌اوف، مدیر این پروژه می‌گوید: «زمین اینجا ماسه‌ای است، و بنابراین خاکش نیمی از آب این آب‌راه را به خود می‌کشید،‌ درنتیجه تصمیم به احداث کانال سیمانی گرفتیم.»

آب کانال بوستان از آبگیر تویامویون در مرز ترکمنستان می‌آید. شبکهٔ کانال‌های بوستان در مجموع ۸۰۰ کیلومتر درازا دارد، و طرح بازسازی آن سه منطقه از ازبکستان را با حدود ۱۰۰ هزار هکتار زمین زراعی پوشش می‌دهد.

شوکت همرایف، وزیر منابع آب ازبکستان دربارهٔ فواید اجرای این طرح می‌گوید: «کمبود شدید آب در اینجا، ۳۵ هزار هکتار زمین زراعی را از شبکهٔ آبرسانی خارج کرده بود. ما با کانال‌سازی و کاهش هرزرفت آب کارآیی سیستم را افزایش دادیم و امروز ۳۰۰ میلیون متر معکب آب صرفه‌جویی می‌کنیم که زمین‌های زیادی را به شبکهٔ آبرسانی متصل می‌کند.»

پیشتر برای آبیاری این زمین‌ها از پمپ آب استفاده می‌شد اما اکنون جمع‌آوری ۴۰۰ پمپ آب و ۲۳ تمبله‌خانهٔ کوچک و بزرگ که همگی به هزینهٔ دولت کار می‌کرده‌اند آغاز شده. مسئولان این طرح می‌گویند با اجرای آن ۳۶ هزار متر مکعب از میزان گازکربنیکی که سالانه منتشر می‌شده کاسته شده است.

کف و دیواره‌های کانال ۷۰ کیلومتری بوستان با زیرلایه‌ای از ژئومِمبِران (پلی‌اتیلین متراکم) و سپس با سیمان پوشانده شده و کف کانال بوستان بالاتر از کانال‌های فرعی قرار گرفته، بنابراین آب به کمک نیروی جاذبه خوبه‌خود در نهرهای کوچک‌تر جاری می‌شود، امری که هزینهٔ سالانهٔ برق کشاورزان این کشور را ۳ میلیون دلار کاهش داده است.

تا کنون ۱۶۰۰ عدد دریچهٔ ویژهٔ آبرسانی از کانال به مزارع و باغ‌ها نصب شده است. برای آبیاری هر زمین یا باغ تنها کافی است این دریچه را باز کنند.

مظفر، سفربایف مالک یکی از باغ‌های جنوب قره‌قالپاقستان می‌گوید با این کار سالانه ۶ هزار یورو در هزینهٔ برق صرفه‌جویی می‌کند و می‌افزاید: «خاک این باغ با دستگاه لیزری تسطیح و یکدست شده، و این کار محصول ما را بیشتر کرده و درنتیجه درآمدمان هم افزایش پیدا کرده، امسال سرعت آب از پارسال خیلی بیشتر است»

تسطیح خاک از هرزرفت آب در زمین‌های ناهموار جلوگیری می‌کند و در این مناطق خشک و کم‌آب به افزایش بهره‌وری و سازگاری با زیست‌بوم می‌انجامد. هزینهٔ کل این طرح که با پیشتیبانی مالی بانک جهانی راه‌اندازی شده ۳۷۴ میلیون دلار بوده است.

آزاد عبدالحمید، کارشناس مدیریت منابع آب در دفتر بانک جهانی در ازبکستان است. او دربارهٔ میزان بازدهی سرمایه‌گذاری روی این پروژه می‌گوید: «در حوزهٔ کشاورزی امنیت شغلی ۳۸ هزار نفر را تأمین کرده و همزمان به‌شکل غیرمستقیم مشاغل تازه‌ای هم ایجاد کرده، پس این طرح با کارآفرینی، هماهنگی با شرایط اقلیمی، و افزایش بهره‌وری در مصرف آب بسیار مهم بوده و در راستای راهبردهای دولت و بانک جهانی است.»

هم‌رسانی این مطلب

مطالب مرتبط

احیای هاکی روی یخ در ازبکستان پس از چهار دهه

تاثیر خشکسالی بر مخازن آب اسپانیا؛ در مصرف آب ساکنان محدودیت اعمال می‌شود