دخل و خرج خانوارهای کانادایی چقدر با هم نمی‌خواند؟

تورنتو
تورنتو Copyright AFP
Copyright AFP
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

آخرین گزارش مرکز آمار کانادا در مورد هزینه‌‌های خانوارها که در سال ۲۰۲۱ منتشر شده، نشان می‌دهد که هر خانوار با بُعد ۲.۴۸ نفری در سال ۲۰۱۹ به طور متوسط ۶۸ هزار و ۹۸۰ دلار هزینه کرده است؛ یعنی ماهانه معادل ۵ هزار و ۷۴۸ دلار.

آگهی

اما تازه‌ترین گزارش مرکز آمار کانادا حاکیست که نرخ تورم سالانه در این کشور طی آوریل گذشته به ۴.۴ درصد رسیده و شاخص قیمت مصرف کننده (CPI) به ۱۵۶.۲ رسیده است. این شاخص در پایان سال ۲۰۱۹، ۱۳۷.۳ اعلام شده بود. بدین ترتیب، میانگین وزنی قیمت سبد کالاها و خدمات مورد استفاده خانوارهای کانادایی طی سه سال و چهار ماه گذشته نزدیک به ۱۳.۸ درصد افزایش یافته است. 

این بدان معناست که هزینه‌های هر خانوار کانادایی در آوریل گذشته نسبت به دسامبر سال ۲۰۱۹، به طور متوسط ۱۳.۸ درصد افزایش یافته و به ۷۸ هزار و ۵۰۰ دلار در سال یا ۶ هزار و ۵۴۱ دلار در ماه رسیده است.

مرکز آمار کانادا همچنین در گزارش سال ۲۰۲۱ اعلام کرده که متوسط درآمد خالص هر خانوار کانادایی، ۷۹ هزار و ۶۸۵ دلار در سال یا ۶ هزار و ۶۴۰ دلار در ماه بوده که گویای مازاد بودجه یا بالاتر بوده درآمد نسبت به هزینه‌های خانوارهای کانادایی در سال ۲۰۱۹ است. 

اما ارزیابی‌های اخیر نشان می‌دهد که متوسط درآمد خانوارهای کانادایی در سال ۲۰۲۳ به حدود ۸۷ هزار و ۱۰۰ دلار در سال یا ۷ هزار و ۲۵۸ دلار در ماه رسیده است.

این بدان معناست که مازاد بودجه خانوارهای کانادایی در فاصله دسامبر ۲۰۱۹ تا آوریل ۲۰۲۳ از ۸۹۲ دلار در ماه ۲۰۱۹ به ماهانه ۷۱۷ دلار کاهش یافته است؛ کاهشی که طی ۱۲ ماه به ۲۱۰۰ دلار می‌رسد.

البته گزارش مرکز آمار کانادا که اوت ۲۰۲۲ منتشر شده، نشان می‌دهد که دو پنجک پایین درآمدی با فزونی هزینه‌ها نسبت به درآمدها مواجه‌اند و کسری بودجه خانوارهایی که در دو پنجک پایین درآمدی قرار دارند در فاصله سه ماهه نخست سال ۲۰۲۲ نسبت به مدت مشابه سال ۲۰۲۱ به ترتیب ۲۵ و ۹۵ درصد افزایش یافته است. 

بر پایه این گزارش، مازاد بودجه پنجک سوم درآمدی هم از ۱۸۱۴ دلار در فصل نخست ۲۰۲۱ به ۱۰۹۵ دلار در مدت مشابه سال پیش کاهش یافته است.

به فیسبوک یورونیوز فارسی بپیوندید 

مطابق گزارش سال ۲۰۲۱ مرکز آمار کانادا، هر خانوار کانادایی در سال ۲۰۱۹، ۲۹.۳ درصد درآمد خود را صرف هزینه مسکن می‌کرده و به ترتیب ۱۸.۵ و ۱۴.۹ درصد آن نیز صرف پرداخت هزینه‌های حمل و نقل و مواد غذایی می‌شده است. هزینه اسباب و اثاث منزل هم ۱۱.۵ درصد در هزینه‌های آنها سهم داشته است.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

یک زن ایرانی برنده جایزه ۶۰ میلیون دلاری بخت‌آزمایی کانادا شد

خرید املاک مسکونی در کانادا برای خارجی‌ها ممنوع شد

افت فروش خودروهای برقی فولکس واگن؛ چرا اروپایی‌ها دوباره به خودروهای بنزینی روی آوردند؟