NewsletterخبرنامهEventsمناسبت هاپادکست ها
Loader
ما را پیدا کنید
آگهی

افزایش نگرانی‌ها از آغاز جنگی همه‌جانبه؛ حزب‌الله کشته شدن چندین فرمانده ارشد خود را تایید کرد

حملات اسرائیل به لبنان
حملات اسرائیل به لبنان Copyright AP Photo
Copyright AP Photo
نگارش از یورونیوز فارسی
تاریخ انتشار به روز شده در
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

اسرائیل روز جمعه در یک حمله هوایی به بیروت، یک فرمانده ارشد حزب الله و دیگر شخصیت‌های ارشد این گروه لبنانی را کشت و وعهده داد تا زمانی که بتواند مناطق مرزی خود در شمال را امن کند به کارزار نظامی جدید خود ادامه خواهد داد.

آگهی

ابتدا ارتش اسرائيل از کشته شدن ابراهیم عقیل فرمانده عملیات حزب‌الله و یکی از برجسته‌ترین نیروهای این گروه لبنانی خبر داد و ساعاتی بعد حزب‌الله هم کشته شدن عقیل را تایید کرد. در بیانیه این گروه لبنانی که نیمه شب منتشر شد بدون اینکه جزئیاتی از نحوه مرگ عقیل ارائه شود، او را «یکی از رهبران ارشد» حزب‌الله خوانده است.

وزارت بهداشت لبنان گفت که حداقل ۱۴ نفر در این حملات جان باختند و با وجود تلاش‌های تیم‌های امداد انتظار می‌رود که تعداد جان‌باختگان افزایش یابد. هنوز مشخص نیست که این تلفات با در نظر گرفتن عقیل و دیگر فرماندهان حزب‌الله است یا خیر.

پیش از این، این وزارتخانه گفته بود که دست کم ۶۶ نفر زخمی شده اند که حال ۹ تن از آنها وخیم است.

یک منبع امنیتی در لبنان هم به رویترز گفت که دست کم شش فرمانده دیگر حزب الله بر اثر اصابت چندین موشک به ورودی گاراژ یک ساختمان کشته شدند. این حمله ظاهرا در هنگامی رخ داده که ابراهیم عقیل با چند فرمانده دیگر حزب‌الله در ساختمان مزبور ملاقات می‌کرده است. شاهدان از شنیدن صدای سوت بلند و چندین انفجار متوالی در زمان حملات خبر دادند.

بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل، در بیانیه کوتاهی که رسانه های اسرائیلی منتشر کردند، گفت: اهداف اسرائیل روشن است و اقدامات آن گویای این مسئله است.

اسرائیل می‌گوید تمامی فرماندهای ارشد واحد رضوان یا همان یگان ویژه حزب‌الله را از پای درآورده و همچنین موفق شده دست‌کم ۱۰۰ سکوی پرتاب موشک حزب‌الله را نابود کند.

یوآو گالانت، وزیر دفاع، اسرائيل هم که پیشتر گفته بود این کشور در آستانه آغاز مرحله جدیدی از جنگ در مرز شمالی است در پستی در شبکه توییتر نوشت: «توالی اقدامات در مرحله جدید تا رسیدن ما به هدف ادامه خواهد داشت و آن‌هم چیزی نیست جز بازگشت امن ساکنان به خانه‌هایشان در شمال.»

اسرائیل که آخرین بار ۱۸ سال پیش در جنگی همه جانبه علیه حزب الله شرکت کرد، گفته است که در صورت لزوم برای اطمینان از بازگشت شهروندانش از زور استفاده خواهد کرد. ارتش اسرائیل عقیل را به عنوان فرمانده موقت یگان نیروهای ویژه رضوان توصیف کرد و گفت که او را به همراه حدود ۱۰ فرمانده ارشد دیگر هنگام ملاقات کشته. منابعی در لبنان به رویترز گفتند که عقیل در شورای عالی نظامی حزب الله حضور داشته است.

این حمله پس از دو روز انفجارهای زنجیره‌ای در پیجرها و واکی تاکی‌های استفاده شده توسط حزب‌الله که در پی آن ۳۷ نفر کشته و هزاران نفر زخمی شدند صورت گرفت. هرچند اسرائيل به صورت مستقیم این حملات را تایید یا رد نکرده اما به طور گسترده‌ای گمان می‌رود که این حملات کار این کشور باشد.

جنین هنیس-پلاسخارت هماهنگ کننده ویژه سازمان ملل برای لبنان، پس از حملات روز جمعه در اظهاراتی تاکید کرد که انجام چنین حملاتی به یک منطقه پرجمعیت در حومه جنوبی بیروت «بخشی از یک چرخه بسیار خطرناک خشونت است که عواقب ویرانگری در پی خواهد داشت.»

این دومین بار در کمتر از دو ماه گذشته است که اسرائیل یکی از فرماندهان نظامی حزب الله را در بیروت هدف قرار می‌دهد. در ماه ژوئیه، یک حمله هوایی اسرائیل، فواد شکر، فرمانده ارشد نظامی این گروه را کشت.

به گزارش وب سایت وزارت خارجه آمریکا، اطلاعاتی که به دستگیری عقیل مرتبط می‌شد می‌توانست ۷ میلیون دلار جایزه در پی داشته باشد. این جایزه به دلیل ارتباط عقیل با بمباران تفگداران دریایی در لبنان در سال ۱۹۸۳ تعیین شده است. ظاهرا کشته شدن او توسط اسرائیل در سالروز حمله ۴۰ سال پیش به نیروهای آمریکایی صورت گرفته است.

ارتش اسرائیل می‌گوید که عقیل از سال ۲۰۰۴ رئیس عملیات حزب الله بوده و مسئول طرحی مشابه حمله حماس به اسرائيل برای حمله به شمال این کشور بوده است.

ژنرال هرزی حلوی، فرمانده ارتش اسرائیل ساعاتی پس از انجام حملات روز جمعه گفت: «فرماندهان حزب‌الله که ما امروز حذف کردیم، سال‌ها بود که «۷ اکتبر» خود را در مرز شمالی برنامه‌ریزی می‌کردند. ما سر وقت آنها رسیدیم و به هر کسی که امنیت شهروندان اسرائیل را تهدید کند نیز رسیدگی خواهیم رسید.»

جان کربی، سخنگوی امنیت ملی کاخ سفید گفت که از اطلاعیه اسرائیل قبل از حمله به بیروت به ایالات متحده اطلاعی نداشت و افزود که از آمریکایی‌ها خواسته شده که به لبنان سفر نکنند یا اگر در حال حاضر در این کشور هستند آنجا را ترک کنند. کربی با این حال افزود که به باور او جنگ اجتناب ناپذیر نیست و واشینگتن هر کاری که بتواند انجام می‌دهد تا از وقوع جنگ جلوگیری کند.

آگهی

به کانال تلگرام یورونیوز فارسی بپیوندید

درگیری کنونی بین اسرائیل و حزب‌الله که در پی جنگ غزه شعله ور شده است، در این هفته به شدت تشدید شده است. روزنامه های اسرائیلی گزارش دادند که به دلیل این وضعیت، نتانیاهو سفر خود به نیویورک برای شرکت در مجمع عمومی سازمان ملل در هفته آینده را یک روز به تعویق انداخته و روز چهارشنبه به این کشور خواهد آمد.

‌عباس عراقچی، وزیر خارجه ایران هم گفته می‌شود قصد سفر به بیروت را داشته است، بنا به توصیه حسن نصرالله آن را به زمان دیگری موکول کرده و مستقیما راهی نیویورک شده است. مسعود پزشکیان، رئیس‌جمهور ایران روز سه‌شنبه در صحن مجمع عمومی سازمان ملل صحبت خواهد کرد.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

حمله هوایی اسرائيل به بیروت پس از انفجار پیجرها و بی‌سیم‌ها؛هدف فرمانده عالی‌رتبه حزب‌الله لبنان بود

انفجار پیجرها و بیسم‌های حزب‌الله و ابهام در مورد ایمنی دستگاه‌های ارتباطاتی نظامی؛ ترکیه چه می‌کند؟

انفجار پیجر‌های حزب‌الله؛ یگان جنگ سایبری مخفی ۸۲۰۰ اسرائیل چیست؟