NewsletterخبرنامهEventsمناسبت هاپادکست ها
Loader
ما را پیدا کنید
آگهی

حمله هوایی اسرائيل به بیروت پس از انفجار پیجرها و بی‌سیم‌ها؛هدف فرمانده عالی‌رتبه حزب‌الله لبنان بود

حمله اسرائیل به منطقه ضاحیه در جنوب بیروت
حمله اسرائیل به منطقه ضاحیه در جنوب بیروت Copyright AP
Copyright AP
نگارش از Farhad Mirmohammadsadeghi
تاریخ انتشار به روز شده در
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

ارتش اسرائيل روز جمعه ۲۰ سپتامبر اعلام کرد که منطقه ضاحیه در جنوب بیروت را هدف حملات هوایی قرار داد. به گزارش خبرگزاری فرانسه، یکی از فرماندهان ارشد حزب‌الله در این حمله کشته شد.

آگهی

ضاحیه از مناطق پرجمعیت و شیعه‌نشین حومه بیروت است که به عنوان مقر حزب‌الله شناخته می‌شود.

به گزارش المیادین، پهپاد اسرائیلی چندین موشک به سوی اهدافی در منطقه ضاحیه شلیک کرده است. بنابر تصاویر منتشر شده، ساختمانی در این منطقه تخریب شده است. بنابر این تصاویر جنگنده اف ۳۵ اسرائيل در آسمان مشاهده شده است.

رویترز به نقل از دو منبع امنیتی اعلام کرد که هدف این حملات یک فرمانده عالی‌رتبه حزب‌الله است. اسکای نیوز عربی هم گزارش داد که اسرائيل در این حمله یکی از اعضای «شورای جهادی» حزب‌الله را هدف قرار داده است.

به گزارش رسانه‌های اسرائیلی به نقل از منابع امنیتی، «ابراهیم عقیل»، عضو شورای جهادی حزب‌الله، بالاترین نهاد نظامی این گروه شبه‌نظامی هدف حمله هوایی ارتش اسرائيل بود.

آقای عقیل همچنین از سوی ایالات متحده به دلیل حمله به پادگان تفنگداران آمریکایی در سال ۱۹۸۳ و هدایت عملیات گروگانگیری اتباع آمریکایی و آلمانی در دهه ۱۹۸۰ تحت تعقیب بود و برای اطلاعات درباره او تا هفت میلیون دلار پاداشت تعیین کرده بود.

به گزارش خبرگزاری فرانسه به نقل از یک منبع نزدیک به حزب‌الله، ابراهیم عقیل، رهبر نیروهای رضوان حزب‌الله در این عملیات کشته شد. نیروهی رضوان یگان نیروهای ویژه این گروه شبه‌نظامی هستند.

وزارت بهداشت لبنان کشته شدن دست کم هشت نفر و مجروح شدن دست‌کم ۵۹ نفر در این حمله خبر داد.

این سومین حمله «هدفمند» اسرائيل به جنوب بیروت از آغاز جنگ غزه است. در حمله روز ۳۰ ژوئيه اسرائيل به بیروت «فواد شکر»، فرمانده ارشد حزب‌الله و در حمله روز دوم ژانویه «صالح العاروری»، معاون اسماعیل هنیه کشته شد.

نجیب میقاتی، نخست‌وزیر لبنان در واکنش به این حمله اسرائيل گفت: «اسرائیل به هیچ یک از ملاحظات انسانی، قانونی و یا اخلاقی اهمیتی نمی‌دهد.»

کاخ سفید نیز در بیانیه‌ای اعلام کرد که از قصد اسرائیل برای این عملیات از پیش آگاه نبوده است و افزود: «ما هنوز بر این باوریم که راه حل دیپلماتیک در خاورمیانه بهترین مسیر است.»

اکسیوس هم به نقل از یک منبع اسرائيلی گزارش داد که این کشور آمریکا را از قصدش برای حمله به بیروت باخبر نکرده بود.

حزب‌الله این حمله را «ترور» خواند و سازمان‌های جاسوسی اسرائيل را مسئول آن دانست.

این حمله در حالی صورت گرفت که حزب‌الله پیش‌تر در روز جمعه ۱۴۰ راکت را به سوی مقر ارتش اسرائیل در شمال این کشور پرتاب کرد.

حمله حزب‌الله به پایگاه اطلاعاتی اسرائيل

حزب‌الله لبنان در واکنش به حمله روز جمعه اسرائيل به بیروت طی بیانیه‌ای اعلام کرد که چندین موشک‌ کاتیوشا را به سوی پایگاه اطلاعاتی اسرائيل در شمال این کشور پرتاب کرده است.

حزب‌الله اعلام کرد: «مقر اصلی اطلاعات در منطقه شمالی را با موشک‌های کاتیوشا هدف قرار دادیم. این پایگاه مسئول حمله مرگبار امروز به بیروت است.»

آگهی

حزب‌الله افزود که این حمله در پاسخ به حمله اسرائیل بوده است.

کانال ۱۳ اسرائیل از پرتاب ۲۰ راکت از جنوب لبنان به سوی اسرائیل خبر داد و اعلام کرد که ۱۰ راکت رهگیری و منهدم شدند. این رسانه اسرائيلی افزود که هیچ کس در این حمله مجروح نشد.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

انفجار پیجرها و بیسم‌های حزب‌الله و ابهام در مورد ایمنی دستگاه‌های ارتباطاتی نظامی؛ ترکیه چه می‌کند؟

انفجار پیجر‌های حزب‌الله؛ یگان جنگ سایبری مخفی ۸۲۰۰ اسرائیل چیست؟

اسرائیل چند مقام ارشد حزب‌الله و حماس را در طول جنگ غزه ترور کرده و چگونه؟