NewsletterخبرنامهEventsمناسبت هاپادکست ها
Loader
ما را پیدا کنید
آگهی

انفجار پیجرها و بیسم‌های حزب‌الله و ابهام در مورد ایمنی دستگاه‌های ارتباطاتی نظامی؛ ترکیه چه می‌کند؟

تشییع ۲ نفر از کشته شدگان حزب‌الله در روز ۱۹ سپتامبر ۲۰۲۴
تشییع ۲ نفر از کشته شدگان حزب‌الله در روز ۱۹ سپتامبر ۲۰۲۴ Copyright آسوشیتدپرس
Copyright آسوشیتدپرس
نگارش از یورونیوز فارسی
تاریخ انتشار
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

در پی انفجارهای مرگبار بیسیم‌ها و پیجرهای مورد استفاده توسط نیروهای حزب‌الله در لبنان، یک مقام وزارت دفاع ترکیه روز پنجشنبه ۱۹ سپتامبر (۲۹ شهریور ۱۴۰۳) اعلام کرد که ترکیه در حال بررسی تمهیداتی برای ایمن‌سازی وسایل ارتباطی مورد استفاده نیروهای مسلح خودش است. لبنان نیز تمهیدات جدیدی اتخاذ کرد.

آگهی

در مرگبارترین روز لبنان از زمان آغاز درگیری‌های مرزی بین حزب‌الله و اسرائیل (از هشتم اکتبر تا به حال)، روز چهارشنبه بیسیم‌های دستی مورد استفاده توسط اعضای حزب‌الله در سراسر جنوب لبنان منفجر شد.

این حادثه به دنبال انفجارهای مشابه دستگاه‌های پیجر اعضای حزب‌الله در روز قبل‌تر از آن بود که مجموعا می‌تواند سطح تنش‌ها را تشدید کرد.

تا اطلاع ثانوی ممنوع

خبرگزاری ملی لبنان گزارش داد که مقامات این کشور از روز پنج‌شنبه از به همراه داشتن هرگونه بیسیم‌ ارتباطی و دستگاه‌های پیجر در پروازهای خروجی از فرودگاه بیروت ممانعت به عمل می‌آورند.

سازمان هواپیمایی کشوری لبنان از خطوط هوایی فعال در بیروت خواست که به مسافران اطلاع دهند که تا اطلاع ثانوی استفاده از بیسیم و پیجر ممنوع است.

خبرگزاری دولتی لبنان همچنین گزارش داد که ارسال محموله‌های حاوی چنین وسایلی از طریق هوایی نیز ممنوع شده است.

به کانال تلگرام یورونیوز فارسی بپیوندید 

بر اثر انفجار پیجرها و بیسیم‌های متعلق به اعضای حزب الله در موج حملات روزهای سه‌شنبه و چهارشنبه، دست‌کم ۳۷ نفر کشته و بیش از ۳ هزار نفر زخمی شدند.

مقامات لبنانی و حزب‌الله می‌گویند که اسرائیل این حملات را انجام داده است، حال آنکه خود اسرائیل مسئولیت آن را رسما بر عهده نگرفته است.

ارتش لبنان روز پنجشنبه اعلام کرد که پیجرها و دستگاه‌های مخابراتی مشکوک را در یک سری انفجارهای کنترل شده در مناطق مختلف منفجر می‌کند. همچنین از شهروندان خواسته شد تا در صورت مواجهه با وسایل مشکوک مراتب را گزارش کنند.

ترکیه بازنگری می‌کند

 در همین حال، یک مقام وزارت دفاع ترکیه که نخواست نامش فاش شود، به خبرگزاری رویترز گفت که ارتش ترکیه منحصراً از تجهیزات تولید داخل استفاده می‌کند.

وی خاطرنشان کرد که اگر شخص ثالثی در تهیه یا تولید این دستگاه‌ها دخالت داشته باشد، آنکارا مکانیسم‌های کنترل بیشتری اعمال می‌کند.

این مقام گفت: «چچه در عملیات‌هایی که خودمان انجام می‌دهیم، چه در جنگ جاری در اوکراین و یا در نمونه لبنان، به طور مستمر اقدامات خود را بررسی می‌کنیم و بر اساس درس‌هایی که از هر موقعیت آموخته‌ایم، استراتژی‌های جدیدی را توسعه می‌دهیم.»

این فرد بدون ارائه جزئیات بیشتر افزود: «در زمینه این حادثه، ما به عنوان وزارت دفاع در حال انجام بررسی های لازم هستیم.»

در انفجارهای روز سه‌شنبه، منابع مطلع گفته‌اند که جاسوسان اسرائیل مواد منفجره‌ای را در سفارش ۵ هزار دستگاه پیجر توسط حزب‌الله، قبل از تحویل به لبنان کار گذاشته بودند.

هاکان فیدان، وزیر امور خارجه ترکیه به خبرگزاری دولتی آناتولی اطلاع داد که ایجاد یک آژانس مستقل امنیت سایبری از اولویت‌های دولت ترکیه است و تاکید کرد که رئیس جمهور طیب اردوغان آن را ضروری می داند.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

حسن نصرالله: «دشمن عامدانه برای قتل ۵ هزار نفر در دو دقیقه تلاش کرد، این مگر غیر از کشتار جمعی است؟»

پیجرهای انفجاری در حمله به نیروهای حزب الله لبنان ساخت کجا بود؟

اسرائیل چگونه رهبران نظامی حزب‌الله را از بین می‌برد؟