NewsletterخبرنامهEventsمناسبت هاپادکست ها
Loader
ما را پیدا کنید
آگهی

عذرخواهی نماینده طالبان در مورد «بی‌احترامی» به سرود ملی ایران: طبق سنت خودمان عمل کردیم

برنخاستن نماینده طالبان هنگام پخش سرود ملی ایران
برنخاستن نماینده طالبان هنگام پخش سرود ملی ایران Copyright IRIB
Copyright IRIB
نگارش از یورونیوز فارسی
تاریخ انتشار به روز شده در
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

نماینده طالبان در تهران که هنگام پخش سرود ملی ایران در کنفرانس وحدت اسلامی برنخاسته بود، از مردم ایران به این دلیل عذرخواهی کرد.

آگهی

بر اساس تصاویر منتشر شده از مراسم افتتاحیه کنفرانس «وحدت اسلامی» در تهران در روز پنج‌شنبه ۲۹ شهریور (۱۹ سپتامبر)، عزیزالرحمان منصور، مسئول «تنظیم امور عرفان و اماکن دینی وزارت ارشاد، حج و اوقاف» طالبان هنگام پخش سرود ملی ایران از جای خود برنخاست.

این رفتار نماینده طالبان در مراسمی که مقام‌های ارشد ایران از جمله مسعود پزشکیان، رئیس جمهوری این کشور نیز حضور داشتند با انتقاد شدید شخصیت‌های دولتی و سیاسی ایران مواجه شد.

اینک نماینده طالبان گفته است که قصد «بی‌احترامی» به سرود ملی ایران را نداشته و فقط طبق «سنت و عرف» این گروه، هنگام پخش سرود از جا برنخاسته است. 

واکنش حسن کاظمی قمی، نماینده ویژه رییس جمهوری ایران در امور افغانستان

تا لحظه تنظیم این گزارش، واکنشی از سوی ایران نسبت به این رفتار نماینده طالبان در یک اجلاس بین‌المللی در تهران صورت نگرفته و فقط حسن کاظمی قمی، نماینده ویژه رییس جمهوری ایران در امور افغانستان به این رفتار اعتراض کرده است.

کاظمی قمی در حساب کاربری خود در شبکه ایکس، این رفتار نماینده طالبان را «عدم احترام به اصول دیپلماتیک» توصیف کرده و نوشته است: «بهانه ممنوعیت نواختن موسیقی از مبادی شریعت معنا و مصداقی ندارد، چه اگر این بود استماع را نیز شامل می‌گردید.»

برخی از ایرانیان پس از این رفتار نماینده طالبان که مسبوق به سابقه است، خواستار اخراج فرد «توهین‌کننده» به سرود ملی ایران از کشور شدند.

محسن تنابنده، بازیگر و کارگردان ایرانی در صفحه خود در اینستاگرام نوشت: « نباید امثال این آدم اجازه حضور در این مملکت رو داشته باشند، باید بلافاصله با اردنگی بیرونشون کنن.»

بنا به گفته محمدحسن آصفری، نماینده پیشین مجلس ایران، نماینده طالبان با توجه به «‌هزینه هنگفت برای بلیط هواپیما و بهترین هتل در تهران» برای او، «‌رسم میهمانی»‌ را رعایت نکرده است.

یک روز پیش از این نیز سرکنسول طالبان در پیشاور و همراهانش در مراسمی در اسلام‌آباد، هنگام پخش سرود ملی پاکستان از جای برنخاسته بود.

در پی این اقدام، وزارت خارجه پاکستان با احضار سرپرست سفارت طالبان در اسلام‌آباد، این رفتار سرکنسول طالبان در پیشاور را «توهین‌آمیز» توصیف کرده و نسبت به تکرار چنین رفتارهایی ار سوی وابستگان طالبان هشدار داده بود.

کنسولگری طالبان در پیشاور دلیل برنخاستن نماینده طالبان به هنگام پخش سرود ملی پاکستان را «وجود موسیقی» در سرود ملی این کشور اعلام کرده است.

به اینستاگرام یورونیوز فارسی بپیوندید

برخی از ناظران سیاسی با توجه به دو رفتار مشابه نمایندگان طالبان در ایران و پاکستان احتمال می‌دهند که این رفتار، روش معمول طالبان باشد که هنگام پخش سرود ملی کشورها از جای خود برنخیزند.

از همین رو آن‌ها می‌پرسند اگر چنین فرضیه‌ای صحیح است چرا باید از نماینده طالبان برای شرکت در اجلاس‌های ملی و بین‌المللی دعوت کرد؟

برخی از فعالان سیاسی و فرهنگی نیز از برگزارکنندگان کنفرانس «وحدت اسلامی» به دلیل عدم واکنش به‌موقع در مقابل این رفتار نماینده طالبان انتقاد کردند.

آگهی

حسام‌الدین آشنا، مشاور رئیس جمهوری در دولت حسن روحانی در حساب کاربری خود در شبکه ایکس نوشت: «کافی بود دو یا حداکثر چهار نفر از عزیزان تیم حفاظت زیر بغل یا چهار دست و پا را بگیرند و ایشان را محترمانه به خارج از سالن هدایت کنند.»

برخی دیگر هم پرسیده‌اند اگر به هر علتی حضور نماینده طالبان در چنین اجلاسی ضروری بود، چرا برگزارکنندگان این مراسم تمهیدی نیندیشیدند که او هنگام پخش سرود ملی ایران در سالن نباشد؟

واکنش محمدعلی ابطحی

محمدعلی ابطحی، فعال سیاسی در حساب کاربری خود در شبکه ایکس نوشت: «برگزار کنندگان کنفرانس وحدت در تهران حق ندارند طالبانی را در صف اول یا آخر کنفرانس وحدت اسلامی راه دهند.»

اما محمدجواد آذری جهرمی، وزیر پیشین ارتباطات ایران از زاویه‌ای دیگر به برنخاستن نماینده طالبان هنگان پخش سرود ملی ایران پرداخته است که می‌تواند بر سرنوشت مهاجران افغانستانی در ایران تأثیر بگذارد.

آگهی

او در یادداشتی نوشت: در کنفرانس «وحدت اسلامی»، عدم قیام نماینده طالبان در هنگام پخش سرود ملّی ایران به نماد بی‌احترامی به آحاد مردم ایران و اختلاف تبدیل شده است و موجی نسبتا فراگیر در فضای مجازی به راه افتاده است که حاکی از عصبانیت کاربران ایرانی و همچنین طرح مطالبه اخراج مهاجران افغانی از ایران شده است.»

طالبان تاکنون درباره برنخاستن نمایندگانش هنگام پخش سرود ملی کشورها توضیحی رسمی نداده‌ است.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

آخرین میخ طالبان بر تابوت زنان در «زندانی به نام افغانستان»؛ هیچ کس کاری نمی‌کند، همه سکوت کرده‌اند

اعتراض به رفتار طالبان با زنان؛ ورزشکار افغان تحت حفاظت پلیس فرانسه قرار گرفت

نبرد با نمادهای غربی؛ نوشابه‌های انرژی‌زا چگونه طالبان را شکست داد؟