NewsletterخبرنامهEventsمناسبت هاپادکست ها
Loader
ما را پیدا کنید
آگهی

دولت آلمان گزارش رویترز مبنی بر توقف صادرات سلاح به اسرائیل را تکذیب کرد

ارتش اسرائیل - عکس آرشیوی است.
ارتش اسرائیل - عکس آرشیوی است. Copyright AP Photo
Copyright AP Photo
نگارش از یورونیوز فارسی
تاریخ انتشار
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

دولت آلمان ادعاهای مطرح شده درباره توقف مجوز صادرات سلاح به اسرائیل را رد کرد. روز گذشته خبرگزاری رویترز براساس تحلیل داده‌ها و به نقل از منابع نزدیک به وزارت اقتصاد آلمان اعلام کرد، صدور مجوز‌های جدید برای صادرات تسلیحات جنگی از آلمان به اسرائیل متوقف شده است.

آگهی

گزارش‌ها حاکی از آن است که صادرات سلاح از آلمان به‌طور قابل‌توجهی نسبت به سال گذشته کاهش یافته و از ماه مارس به بعد هیچ مجوز جدیدی برای فروش تسلیحات صادر نشده است.

با این حال سخنگوی وزارت اقتصاد آلمان در واکنش به گزارش‌ها، گفت: «هیچ ممنوعیتی برای صادرات تسلیحات به اسرائیل وجود ندارد و چنین ممنوعیتی نیز اعمال نخواهد شد.»

او در ادامه تاکید کرد که کشورش با در نظر گرفتن قوانین بشردوستانه و همچنین شرایط فعلی بین اسرائیل و حماس، در مورد صادرات تسلیحات به صورت موردی تصمیم می‌گیرد.

روز چهارشنبه ۱۸ سپتامبر، رویترز به نقل از یک منبع نزدیک به وزارت اقتصاد آلمان نوشت این کشور به دلیل چالش‌های حقوقی، صدور مجوزهای جدید برای صادرات سلاح به اسرائیل را متوقف کرده است.

در عین حال گزارش‌های مختلف دیگری نیز منتشر شد که مدعی‌اند موضع دولت آلمان در خصوص تامین تسلیحات به اسرائیل تغییر کرده است. 

رسانه‌های داخلی آلمان گزارش داده‌اند که از ماه مارس، مجوزهای جدیدی برای صادرات سلاح به اسرائیل صادر نشده و از سال گذشته حجم صادرات تسلیحات به اسرائیل به‌شدت کاهش یافته است.

شورای امنیت فدرال آلمان که به‌صورت محرمانه تشکیل جلسه می‌دهد و به ریاست اولاف شولتس، صدراعظم آلمان اداره می‌شود، معمولاً صادرات تسلیحات از جمله به اسرائیل را تأیید می‌کند.

در آغاز جنگ بین اسرائیل و حماس در اکتبر سال گذشته، آلمان صادرات سلاح به اسرائیل به ارزش ۳۲۶ میلیون یورو را تصویب کرد. با این حال، طبق گزارش وب‌سایت تحقیقاتی اسرائیلی شومریم (Shomrim)، دولت آلمان پس از تصویب صادرات تسلیحات به اسرائیل در سال گذشته، در سال ۲۰۲۴ این روند را ادامه نداده است.

سال گذشته، آلمان با صدور مجوز صادرات تسلیحات به ارزش ۳۲۶.۵ میلیون یورو به اسرائیل موافقت کرد که شامل تجهیزات نظامی و تسلیحات جنگی بود و این رقم نسبت به سال ۲۰۲۲ نزدیک به ۱۰ برابر افزایش یافته بود. اما امسال تا ۲۱ اوت تنها ۱۴.۵ میلیون یورو از این صادرات مجوز گرفته‌اند که از این مقدار، بخش «تسلیحات جنگی» فقط ۳۲ هزار و ۴۴۹ یورو را شامل می‌شود.

اولاف شولتس پیش از این با احتیاط درباره ادامه تأمین تسلیحات به اسرائیل صحبت کرده بود. او در پایان ماه ژوئیه، گفت که آلمان با توجه به رای دادگاه بین‌المللی دادگستری مبنی براینکه اسرائیل قوانین بین‌المللی را در عملیات‌های خود در سرزمین‌های فلسطینی نقض کرده است، هنوز در مورد صادرات سلاح به اسرائیل تصمیم‌گیری نکرده است.

شولتس تابستان امسال در یک کنفرانس مطبوعاتی در برلین گفت که تمام درخواست‌ها برای صادرات تسلیحات به‌صورت موردی بررسی خواهد شد.

به اینستاگرام یورونیوز فارسی بپیوندید

براساس گزارش وزارت بهداشت غزه، تحت کنترل حماس، حملات اسرائیل به غزه از ۷ اکتبر تاکنون موجب مرگ بیش از ۴۱ هزار نفر شده و بخش عمده‌ای از جمعیت ۲.۳ میلیون نفری این منطقه را آواره کرده است. 

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

واکنش‌های جهانی به رای سازمان ملل متحد در خصوص الزام اسرائیل به پایان اشغال سرزمین‌های فلسطینی

انفجار پیجر‌های حزب‌الله؛ یگان جنگ سایبری مخفی ۸۲۰۰ اسرائیل چیست؟

رای مجمع عمومی به پایان اشغال سرزمین‌های فلسطینی؛ اسرائیل قطعنامه سازمان ملل را «گستاخانه» خواند