NewsletterخبرنامهEventsمناسبت هاپادکست ها
Loader
ما را پیدا کنید
آگهی

واکنش‌ها به کشته شدن زن آمریکایی ترک‌تبار به دست سربازان اسرائیلی در تظاهرات کرانه باختری

ل
ل Copyright آسوشیتدپرس
Copyright آسوشیتدپرس
نگارش از یورونیوز فارسی
تاریخ انتشار
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

سربازان اسرائیلی روز جمعه ۶ سپتامبر (۱۶ شهریور ۱۴۰۳) یک زن با تابعیت دوگانه آمریکایی ترکیه‌ای را که در اعتراض به گسترش شهرک‌سازی‌ها در کرانه باختری شرکت کرده بود، به ضرب گلوله کشتند. سازمان ملل خواستار «تحقیقات کامل» در این‌باره شد.

آگهی

کاخ سفید اعلام کرد که از مرگ «آیسنور ازگی ایگی» به شدت نگران است و از اسرائیل خواست تا تحقیقاتی در این زمینه انجام دهد. وزارت امور خارجه ترکیه نیز اعلام کرد که او بر اثر اصابت گلوله‌ به سر جان خود را از دست داده و دولت بنیامین نتانیاهو را مقصر مرگ او دانست.

مقامات فلسطینی اعلام کردند که این زن ۲۶ ساله اهل سیاتل بوده است و به تازگی از دانشگاه واشنگتن واقع در این شهر فارغ‌التحصیل شده بود. او عضو «جنبش همبستگی جهانی» یا آی‌اس‌ام، سازمانی حامی فلسطین بود و برای شرکت در تظاهرات هفتگی علیه گسترش شهرک‌سازی‌های اسرائیلی در روستای بیتا حضور داشت.

آنا ماری کاس رئیس دانشگاه واشنگتن با صدور بیانیه‌ای خبر مرگ او را «وحشتناک» توصیف کرد و افزود: «آیسنور یک مربی بی‌همتا در روانشناسی بود که با استقبال از دانشجویان جدید به آن‌ها کمک می‌کرد و تأثیر مثبتی در زندگی آن‌ها گذاشت.»

ارتش اسرائیل اعلام کرده که سربازانش به سمت یک «محرک اصلی» مرد که با پرتاب سنگ سربازان را تهدید می‌کرد، شلیک کرده‌اند.

جاناتان پولاک، فعال یهودی-اسرائیلی که در این تظاهرات حضور داشت، به سرویس جهانی بی‌بی سی گفت: «درگیری‌هایی وجود داشته، اما او احساس می‌کرد که سربازان تحت هیچ تهدیدی نبوده‌اند.» او گفت که «هیچ پرتاب سنگی» در محلی که خانم ایگی حضور داشت، نبوده است.

رئیس بیمارستان رافضیه در نابلس اعلام کرد که «ایگی» با وضعیت بحرانی و آسیب شدید به سر به بیمارستان منتقل شده و تلاش‌ها برای احیای او ناموفق بوده است.

وفا، آژانس خبری رسمی فلسطین، اعلام کرد که این حادثه در جریان یک راهپیمایی اعتراضی هفتگی در روستای بیتا در جنوب نابلس رخ داده است، منطقه‌ای که بارها مورد حمله شهرک‌نشینان یهودی قرار گرفته است.

«آیسنور در حال دفاع مسالمت‌آمیز از عدالت بود که با گلوله کشته شد.»

خانواده این زن جوان در بیانیه‌ای با ابراز تأسف گفتند: «ارتش اسرائیل حضور او را از زندگی ما به‌طور وحشیانه، ناعادلانه و غیرقانونی سلب کرد.» آن‌ها با استناد به ویدئویی که نشان می‌دهد گلوله از سمت یک تیرانداز ارتش اسرائیل شکلیک شده افزودند: «آیسنور در حال دفاع مسالمت‌آمیز از عدالت بود که با گلوله کشته شد.»

آن‌ها از مقامات آمریکایی خواستند تا «دستور تحقیقات مستقل درباره قتل ناعادلانه یک شهروند آمریکایی را بدهند و اطمینان حاصل کنند که مجرمان در قبال اقدامات خود پاسخگو هستند.»

واکنش‌های بین‌المللی از سازمان ملل تا مقامات

در واکنش به این کشتار، استفان دوجاریک، سخنگوی دبیرکل سازمان ملل گفت: «ما خواستار تحقیقات کامل درباره این حادثه هستیم و باید افرادی که مسئول هستند پاسخگو باشند.» او افزود که غیرنظامیان «باید در همه زمان‌ها محافظت شوند.»

«ما خواستار تحقیقات کامل درباره این حادثه هستیم و باید افرادی که مسئول هستند پاسخگو باشند.»
استفان دوجاریک
سخنگوی دبیر کل سازمان ملل

آریا فانی، استادیار زبان‌فارسی و فرهنگ‌های خاورمیانه در دانشگاه واشنگتن، ایگی را در اظهارنظرهای خود برای رسانه‌ها فردی استثنایی و مهربان توصیف کرد.

فانی به گاردین گفت: «من از او خواهش کردم که به کرانه باختری نرود، اما او اعتقاد عمیقی داشت که می‌خواهد در سنت شهادت دادن به ظلمی که بر مردم می‌رود و مقاومت با آن‌ها شرکت کند.» او اضافه کرد که ایگی در اعتراضات اخیر دانشگاهی علیه حمایت آمریکا از جنگ اسرائیل در غزه شرکت کرده بود.

«من از او خواهش کردم که به کرانه باختری نرود، اما او اعتقاد عمیقی داشت که می‌خواهد در سنت شهادت دادن به ظلمی که بر مردم می‌رود و مقاومت با آن‌ها شرکت کند.»
آریا فانی
استاد دانشگاه سیاتل

رجب طیب اردوغان رئیس جمهوری ترکیه نیز با «وحشیانه» خواندن مرگ ایگی، آن را محکوم کرده و اعلام کرد که ترکیه به تلاش‌های خود برای متوقف کردن سیاست‌های اشغال و نسل‌کشی اسرائیل ادامه خواهد داد.

شان ساوِت، سخنگوی شورای امنیت ملی کاخ سفید در بیانیه‌ای گفت واشنگتن از مرگ غم‌انگیز یک شهروند آمریکایی در روز جمعه در کرانه باختری به شدت نگران است.

ساوِت گفت: «ما با دولت اسرائیل تماس گرفته‌ایم تا اطلاعات بیشتری را بخواهیم و تحقیق درباره این حادثه را خواستاریم.»

آگهی

کریس وان هولن، سناتور آمریکایی گفت که ایگی سومین آمریکایی کشته شده در کرانه باختری از ۷ اکتبر است.

دولت جو بایدن به اندازه کافی برای پیگیری عدالت و پاسخگویی از جانب آن‌ها [اسرائیلی‌ها] تلاشی نکرده است. اگر دولت نتانیاهو عدالت را برای آمریکایی‌ها دنبال نکند، وزارت دادگستری ایالات متحده باید این کار را انجام دهد.
کریس وان هولن
سناتور آمریکایی

وان هولن در این‌باره اعلام کرد که دولت جو بایدن «به اندازه کافی برای پیگیری عدالت و پاسخگویی از جانب آن‌ها [اسرائیلی‌ها] تلاشی نکرده است. اگر دولت نتانیاهو عدالت را برای آمریکایی‌ها دنبال نکند، وزارت دادگستری ایالات متحده باید این کار را انجام دهد.»

کشته شدن یک دختر ۱۳ ساله دیگر در همان روز

مقامات بهداشتی فلسطین اعلام کردند که در حادثه دیگری در روز جمعه در نزدیکی بیتا، در روستای قریوت، یک دختر ۱۳ ساله پس از حمله شهرک نشینان به روستا بر اثر تیراندازی اسرائیل کشته شد.

وفا به نقل از پدر این دختر گفت که او در خانه خود بوده که مورد اصابت گلوله قرار گرفت. ارتش اسرائیل پس از تیراندازی هوایی برای متفرق کردن آنچه به عنوان رویارویی خشونت‌آمیز بین ده‌ها شهرک‌نشین و فلسطینی‌ها در این منطقه توصیف کرد، گفت که «در حال تحقیق» در این زمینه است.

آگهی
هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

انتشار اخباری از تحویل موشک‌های بالستیک ایران به روسیه؛ اوکراین خواستار فشار جامعه جهانی شد

عقب‌نشینی نیروهای اسرائيل از کرانه باختری؛ «جنین تلی از آوار شد»

حمله اسرائیل به کرانه باختری همزمان با پیشنهاد طرح آتش‌بس تازه توسط آمریکا؛ نتانیاهو: کوتاه نمی‌آیم