NewsletterخبرنامهEventsمناسبت هاپادکست ها
Loader
ما را پیدا کنید
آگهی

از کتاب تا خوشنویسی: نگاهی به صحنه‌ی پررونق ادبی قطر

با همکاری
از کتاب تا خوشنویسی: نگاهی به صحنه‌ی پررونق ادبی قطر
Copyright euronews
Copyright euronews
نگارش از Euronews
تاریخ انتشار
هم‌رسانی این مطلب
هم‌رسانی این مطلبClose Button
لینک کپی پیست کد امبد ویدیو:Copy to clipboardCopied

Qatar 365 دنیای بی‌پایان ادبیات را بررسی می‌کند، از تشویق کودکان به مطالعه و گذراندن وقت بیشتر در کتابخانه‌ها گرفته تا خلاقیت با خوش‌نویسی عربی. همچنین از اولین مدرسه‌ی دخترانه قطر که اکنون به موزه تبدیل شده است، بازدید می‌کنیم تا به زنی که برای آموزش زنان مبارزه کرد، ادای احترام کنیم.

آگهی

در این قسمت، تیم Qatar 365 درمی‌یابد که چگونه این کشور جوانان و پیران را تشویق می‌کند تا خواندن را به فصل مهمی در زندگی خود تبدیل کنند و هنر خوشنویسی را کشف کنند.  عادل حلیم، لیلا حمیرا و یوهانا هوس از کتابخانه ملی قطر، استودیوهاب طراحی اللیوان، موزه هنر اسلامی و مساجد عمومی بازدید کردند تا ببینند چگونه ادبیات به‌عنوان شیوه بیان استفاده می‌شود.

لیلا حمیرا از کتابخانه‌ی ملی قطر بازدید کرد، که به‌طور منظم فعالیت‌هایی را برای پرورش عادت مطالعه در کودکان برگزار می‌کند. به‌تازگی، این کتابخانه نمادی رسمی به نام رملی را طراحی کرده است، شخصیتی که از روباه صحرایی عربی الهام گرفته شده است. ابراهیم البشر، کتابدار ارشد کتابخانه‌ی ملی قطر، به لیلا گفت که رملی برای القای حس کنجکاوی و طبیعت ماجراجویانه‌ی این حیوان به کودکان در سراسر قطر طراحی شده است.

عادل حلیم با شیخه ریم آل ثانی از موزه‌های قطر در استودیوهای طراحی «لیوان» در مشیرب دیدار کرد. آنجا زمانی دفتر آمنه محمود الجیده، بنیانگذار و مدیر اولین مدرسه‌ی دخترانه قطر بوه است. شیخه ریم، نمایشگاهی را که برای نمایش اسناد بایگانی مربوط به سال 1938 برگزار شده بود، به عادل نشان داد و توضیح داد که چگونه از این اسناد برای برجسته‌کردن تأثیر مدرسه بر چندین نسل از زنان قطری استفاده می‌شود.

در نهایت، یوهانا هوس در موزه‌ی هنر اسلامی دست به قلم شد و خوش‌نویسی عربی را امتحان کرد، جایی که متوجه شد این کار بسیار سخت‌تر از چیزی است که به نظر می‌رسد. با ترکیب واژه‌های یونانی «کالوس» و «گرافو»، واژه‌ی خطاطی، در معنای حقیقی کلمه، به‌معنای «زیبانویسی» است. این هنر قدمتی چند هزار ساله دارد، اما هنوز هم در کلاس‌های درس آموزش داده می‌شود. همچنین، همان‌طور که در نماها و فضای داخلی مساجد در سراسر کشور دیده می‌شود، خطوط ظریف زبان عربی نقش مهمی در معماری و طراحی دارد.

هم‌رسانی این مطلب