NewsletterخبرنامهEventsمناسبت هاپادکست ها
Loader
ما را پیدا کنید
آگهی

عملیات «ضد تروریسم» اسرائیل؛ کرانه باختری «غزه ثانی» می‌شود

West Bank refugee camp of Al-Faraa
West Bank refugee camp of Al-Faraa Copyright AP Photo
Copyright AP Photo
نگارش از یورونیوز فارسی
تاریخ انتشار
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

ساکنان فلسطینی کرانه باختری رود اردن می‌گویند که حمله اسرائیل به اردوگاه پناهجویان در این منطقه، آنها را در شوک فرو برده است. آنها با اشاره به دیوارهایی که آثار گلوله بر آن باقی مانده، خانه‌های ویران شده و انبوه بلوک‌های سیمانی از این نگرانند که این منطقه به غزه دیگری تبدیل شود.

آگهی

نیروهای اسرائیل روز چهارشنبه یک عملیات گسترده «ضد تروریسم» را در چندین شهر کرانه باختری همچنین در داخل اردوگاه آوارگان از جمله «نور شمس» به اجرا گذاشتند.

به گفته ارتش اسرائیل و وزارت بهداشت فلسطین در رام‌الله، دست‌کم ۱۹ فلسطینی تاکنون در این حملات کشته شدند و اکثر کشته شدگان نیز نیروهای شبه‌نظامی بودند.

ارتش اسرائیل در ابتدا بولدوزرهایی را به خیابان‌های این منطقه فرستاد که باعث شد ابرهایی از گرد و غبار این مناطق را فرا بگیرد.

تصاویر خبرگزاری فرانسه نیز نشان می‌دهد که ساکنان اردوگاه پس از این حمله با احتیاط در خیابان‌های مملو از لاستیک‌های سوخته و دیگر زباله‌ها قدم می‌زنند و کارگران شهرداری و ساکنان سعی می کنند تا آنچه را که می‌توانند نجات دهند.

 the West Bank town of Zababdeh
the West Bank town of ZababdehAP Photo

بسیاری از ساکنان، این ویرانی‌ها را با ویرانی غزه مقایسه کردند؛ جایی که نزدیک به ۱۱ ماه جنگ باعث نابودی اراضی فلسطینی شده است.

این حمله در حالی انجام شده که ارتش اسرائیل رسماً از ورود به شهرهای کرانه باختری و اردوگاه‌های آوارگان که تحت کنترل تشکیلات خودگردان فلسطین هستند، منع شده است.

اردوگاه «نور شمس» پیش از این نیز هدف حملات اسرائیل قرار گرفته است؛ زیرا اعضای گروه‌های مسلح فلسطینی در این اردوگاه حتی برای پنهان کردن هویت خود ماسک نمی‌زنند، زیرا خود را «در مسیر شهادت» می‌دانند.

آنها اغلب نیز توسط خودروهای زرهی، تک تیراندازها یا پهپادهای اسرائیلی هدف قرار می‌گیرند.

West Bank refugee camp of Nur Shams
West Bank refugee camp of Nur ShamsAP Photo

اگرچه خشونت‌ها در کرانه باختری از زمان آغاز جنگ غزه در ۷ اکتبر ۲۰۲۳ میلادی بسیار افزایش یافته، اما حتی قبل از آن نیز این مناطق همواره صحنه درگیری بوده است.

بنا بر گزارش سازمان ملل متحد، در ۱۰ ماه قبل از حمله ۷ اکتبر، تعداد ۲۰۰ فلسطینی به دست سربازان و شهرک نشینان اسرائیلی در کرانه باختری کشته شدند. از زمان حمله نیروهای حماس به جنوب اسرائیل در ۷ اکتبر که به کشته شدن حدود ۱۲۰۰ غیرنظامی و ربودن شدن حدود ۲۵۰ نفر انجامید نیز حدود ۶۴۰ فلسطینی در این مناطق کشته شدند.

اگرچه تعداد تلفات کرانه باختری با تلفات غزه که به گفته وزارت بهداشت حماس از مرز ۴۰ هزار و ۶۰۰ نفر گذشته قابل مقایسه نیست؛ اما کرانه باختری نیز رسما در جنگ نیست.

در حال حاضر سه میلیون فلسطینی در کرانه باختری و نیم میلیون یهودی اسرائیلی نیز در شهرک‌هایی که طبق قوانین بین‌المللی غیرقانونی تلقی می‌شوند، زندگی می‌کنند.

West Bank refugee camp of Al-Faraa
West Bank refugee camp of Al-FaraaAP

ابومحمد که یکی از شبه‌نظامیان است، به خبرگزاری فرانسه می‌گوید: «نیروهای اشغالگر زیرساخت‌ها را ویران کرده و جاده‌ها، اموال و خودروها را خراب کردند. آنها حتی مسجد را تخریب کردند».

در اردوگاه آوارگان «الفرعا» در نزدیکی شهر طوباس، محمد منصور که در مراسم تشییع جنازه چهار فلسطینی که روز چهارشنبه در جریان حمله اسرائیل کشته شدند، شرکت کرده می‌گوید: «در اینجا نیز قتل عام و بمباران زیادی با هدف فشار بر مقاومت روی می‌دهد. آنها می‌خواهند که مردم علیه مقاومت بایستند اما چنین اتفاقی نمی‌افتد.»

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

بولدوزرهای ارتش اسرائیل چند خانه دیگر بادیه‌نشینان را در کرانه باختری اشغالی ویران کردند

حملات اسرائيل به کرانه باختری؛ فرمانده تیپ «طولکرم» حماس کشته شد

مرگ یکی از رهبران حماس در کرانه باختری در زندان اسرائیل