NewsletterخبرنامهEventsمناسبت هاپادکست ها
Loader
ما را پیدا کنید
آگهی

«صدای من عورت نیست»؛ کارزار آوازخوانی زنان و دختران افغان در اعتراض به طالبان

طالبان و زنان افغان
طالبان و زنان افغان Copyright آسوشیتدپرس
Copyright آسوشیتدپرس
نگارش از یورونیوز فارسی
تاریخ انتشار به روز شده در
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button
لینک کپی پیست کد امبد ویدیو:Copy to clipboardCopied

ده‌ها نفر از زنان افغان علیه قانون جدید طالبان که آن‌ها را از بلند کردن صدای خود در ملاء عام منع می‌کند، در فضای مجازی صدای خود را به نشانه اعتراض بلند کردند.

آگهی

مقررات جدید حکومت طالبان در افغانستان، زنان این کشور را ملزم می‌کند که در بیرون از منزل خود باید صورت، بدن و صدای خود را در ملاء عام بپوشانند.

در پاسخ به این محدودیت‌ها، بسیاری از زنان چه در داخل و چه در خارج از افغانستان با به اشتراک گذاشتن ویدئوهایی از آواز خواندن خود در شبکه‌های اجتماعی از این قانون سرپیچی می‌کنند.

مقامات طالبان هفته گذشته مفاد یک قانون ۳۵ ماده‌ای در خصوص رفتار و سبک زندگی مردم از جمله الزام «پوشش» چهره و بدن و ممنوعیت شنیده شدن صدای زنان در خارج از خانه را به شهروندان افغانستان دیکته کردند.

در پاسخ به این قوانین، ده‌ها زن افغان در داخل و خارج از این کشور ویدئوهایی را در شبکه‌های اجتماعی از آواز خواندن خود به همراه هشتگ‌هایی مانند «صدای من عورت نیست» و «نه به طالبان» منتشر کردند.

در یکی از ویدئوهایی که گفته می‌شود در داخل افغانستان فیلم‌برداری شده است، زنی در حالی که سر تا پا سیاه پوشیده است و یک چادر بلند روی صورتش دارد، در حال آواز خواندن نشان داده می‌شود که به آواز می‌گوید: «زدی تا امر ثانی مُهر خاموشی دهانم را...   مرا با جرم زن بودن اسیر خانه‌ام کردی»

گروه‌هایی از فعالان زن نیز ویدئوهایی را در فضای مجازی به اشتراک گذاشتند که مشت‌های خود را به نشانه اعتراض بالا می‌برند یا عکس‌های هبت‌الله آخندزاده، رهبر طالبان را که با احکام خود از شهر قندهار در جنوب افغانستان بر زندگی مردم حکومت می‌کند، پاره می‌کنند.

در یکی از ویدئوها، یک گروه فعال مدنی شعار می‌دهند: «صدای زن صدای عدالت است.»

 یک کاربر شبکه اجتماعی ایکس به نام طیبه سلیمانی نیز در حالی که حجاب خود را در مقابل آینه تنظیم می‌کند، آواز می‌خواند و می‌گوید: «صدای زن هویت اوست نه عورت.»

طبق این فوانین جدید «امر به معروف و نهی از منکر»، صدای زنان به عنوان ابزاری برای گناه تلقی می‌شود و به همین دلیل، آن‌ها اجازه ندارند صدای خود را در مکان‌های عمومی به گوش مردان برسانند. در ماده ۱۳ این قانون آمده است که «صدای زنان (بلند خواندن آهنگ‌ها، نعت‌ها و قرائت در مجمع) عورت است.» بنابراین و بر طبق این قانون صدای آواز خواندن یا بلندخوانی زنان نیز نباید از داخل منزل به بیرون درز کند.

در این قوانین آمده است: «هرگاه یک زن بالغ به دلیل ضروریات از خانه خارج شود، موظف است صدا، چهره و بدنش را بپوشاند.»

در نتیجه، تا اطلاع ثانوی زنان افغان مجاز نخواهند بود به غیر محارم خود مستقیماً نگاه کنند. زنانی که از این قوانین پیروی نکنند، می‌توانند بازداشت شده و به طریقی که طالبان مناسب می‌دانند مجازات شوند.

روزا اوتونبایوا، نماینده ویژه سازمان ملل برای افغانستان، این محدودیت‌ها را محکوم کرده و گفت که «این قوانین محدودیت‌های غیرقابل تحملی را که طالبان از زمان به قدرت رسیدن در اوت ۲۰۲۱ علیه زنان و دختران اعمال کرده‌اند، گسترش می‌دهد.»

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

ایده‌آل‌ترین ورزش برای ورزشکار شدن زنان بعد از ۴۰ سالگی

ریش مردان و ساز نوازندگان در دستان طالبان؛ وزارت اخلاق امارت اسلامی: ۲۱ هزار آلات موسیقی را شکستیم

کارنامه دیپلماتیک طالبان همراه با نقض حقوق بشر و فروپاشی اقتصادی در سه سال سلطه بر افغانستان