NewsletterخبرنامهEventsمناسبت هاپادکست ها
Loader
ما را پیدا کنید
آگهی

حمله به نفتکش سونیون در دریای سرخ؛ کشتی فرانسوی ۲۹ دریانورد را نجات داد

Mideast Tensions
Mideast Tensions Copyright AP Photo
Copyright AP Photo
نگارش از یورونیوز فارسی
تاریخ انتشار
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

یک ناوشکن فرانسوی روز پنج‌شنبه ۲۹ دریانورد را که در دریای سرخ هدف حملات مکرر موشکی قرار گرفته بودند، نجات داد. بنا بر گزارش وزارت کشتیرانی یونان، این نفتکش که «سونیون» (Sounion) نام داشته احتمالا هدف حملات شورشیان حوثی یمن قرار گرفته است.

آگهی

مقامات فرانسوی می‌گویند علاوه بر نجات ملوانان این دریانوردان، یک پهپاد شناور حامل بمب را نیز در این منطقه شناسایی و منهدم کردند.

پیش از این در اوایل روز پنجشنبه، نیروی دریایی بریتانیا نیز حمله به «سونیون» را تایید کرده و افزوده بود که این نفتکش پس از تحمل حملات مکرر در دریای سرخ، دچار حریق شده است.

به گزارش مرکز عملیات تجارت دریایی ارتش بریتانیا، این حملات از روز چهارشنبه آغاز شده بودند و ابتدا مردانی سوار بر قایق‌های کوچک و با سلاح‌هایی سبک، در حدود ۱۴۰ کیلومتری غرب بندر حدیده یمن که تحت کنترل شورشیان است، شروع به تیراندازی کردند.

حوثی‌ها مسئولیت این حمله را برعهده نگرفتند اما پذیرفتند که حملات هوایی تلافی‌جویانه‌ای را علیه آمریکا در حدیده انجام داده‌اند. پیش از این فرماندهی مرکزی ارتش آمریکا اعلام کرده بود که در پی حمله به این شهر بندری، یک موشک زمین به هوا و سامانه راداری حوثی‌ها را منهدم کرده است.

عملیات نظامی اتحادیه اروپا در دریای سرخ، اقیانوس هند و خلیج فارس موسوم به «EUNAFVOR ASPIDES» نیز در بیانیه‌ای اعلام کرد که پس از آنکه موتور نفتکش «سونیون» در پی این حملات از کار افتاد، این فرماندهی یک کشتی برای نجات خدمه آن فرستاد.

در این بیانیه آمده است که نیروهای این عملیات، هنگام نزدیک شدن به منطقه حادثه، یک شناور بدون‌ سرنشین را پیدا کردند که «تهدیدی قریب‌الوقوع برای کشتی و خدمه آن» محسوب می‌شد و به همین دلیل آن را منهدم کردند.

فرماندهی این عملیات در بیانیه خود تاکید کرده است که برای آنها، زندگی دریانوردان و آزادی در دریاهای آزاد «ارزش‌های غیرقابل مذاکره» محسوب می‌شوند و حفاظت از هردوی این ارزش‌ها برای عملیات نظامی اتحادیه اروپا در دریای سرخ یک «هدف کلیدی» است.

این بیانیه همچنین هشدار داده است که وضعیت کنونی نفتکش «سونیون» که حامل ۱۵۰ هزار تن نفت خام بوده، اکنون یک خطر ناوبری و زیست‌محیطی محسوب می‌شود و ضروری است همه افراد حاضر در منطقه احتیاط کنند و از هرگونه اقدامی که می‌تواند به وخامت اوضاع فعلی منجر شود، خودداری کنند.

شورشیان حوثی از زمان آغاز جنگ غزه در اکتبر سال ۲۰۲۳ میلادی، بیش از ۸۰ کشتی را در دریای سرخ با موشک و پهپاد هدف قرار داده‌اند.

آنها در این مدت همچنین یک کشتی را توقیف کرده و دو کشتی دیگر را غرق کردند و چهار ملوان را کشتند.

شورشیان حوثی ادعا می‌کنند که کشتی‌های مرتبط با اسرائیل، ایالات متحده یا بریتانیا را هدف قرار می‌دهند تا در قبال جنگ اسرائیل علیه حماس در غزه انتقام بگیرند؛ با این وجود آنها در عمل کشتی‌هایی را هدف قرار دادند که ارتباط چندانی با درگیری غزه ندارند.

پس از آغاز حملات حوثی‌ها در دریای سرخ، یک ائتلاف به رهبری ایالات متحده تشکیل شد تا موشک‌ها و پهپادهای شلیک شده توسط شورشیان حوثی را رهگیری کند زیرا این حملات، امنیت یک مسیر تجاری بین‌المللی را که سالانه حدود ۱ تریلیون دلار محموله از آن عبور می‌کند، مختل کرده است.

حملات در دریای سرخ در حالی افزایش یافته که کشته شدن اسماعیل هنیه، رهبر حماس در تهران نیز نگرانی‌ها از وقوع یک درگیری گسترده‌تر در خاورمیانه را افزایش داده است.

ارتش آمریکا برای آمادگی در مقابل هر نوع رویداد غیرقابل پیش‌بینی، اقدام به ارسال جنگنده‌های اف-۲۲ اضافی به این منطقه کرده است.

آمریکا همچنین دستور داده که زیردریایی مجهز به موشک هدایت‌شونده «یو.اس.اس جورجیا» نیز به خاورمیانه برود و همزمان گروه حملۀ ناو هواپیمابر «یو.اس.اس تئودور روزولت» نیز در خلیج عمان مستقر است.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

اعزام یک اسکادران دیگر از جنگنده‌های آمریکا به خاورمیانه؛ حوثی‌ها یک پهپاد MQ-9 را سرنگون کردند

حملات اسرائيل به بندر الحدیده؛ حوثی‌ها همچنان برای خاموش کردن شعله‌های آتش تلاش می‌کنند

اوج‌گیری تنش با حوثی‌ها پس از نخستین حمله اسرائیل به خاک یمن؛ موشک شلیک شده به ایلات سرنگون شد