NewsletterخبرنامهEventsمناسبت هاپادکست ها
Loader
ما را پیدا کنید
آگهی

مراسم تحلیف پزشکیان، رئیس جمهوری جدید ایران؛ تنها مقام ارشد غربی حاضر انریکه مورای اتحادیه اروپا بود

مراسم تحلیف مسعود پزشکیان، رئیس جمهوری ایران
مراسم تحلیف مسعود پزشکیان، رئیس جمهوری ایران Copyright رسانه‌های داخلی
Copyright رسانه‌های داخلی
نگارش از یورونیوز فارسی
تاریخ انتشار به روز شده در
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

مراسم تحلیف مسعود پزشکیان، نهمین رئیس جمهوری ایران در حالی عصر روز سه‌شنبه ۹ مرداد در مجلس شورای اسلامی برگزار شد که به جز انریکه مورا، معاون مسئول سیاست خارجی اروپا، نماینده دیگری از قدرت‌های غربی و کشورهای اروپایی در این مراسم حضور نداشت.

آگهی

حضور آقای مورا در مراسم تحلیف ر‌ئیس جمهوری جدید ایران انتقادهایی را در میان برخی چهره‌های اروپایی به همراه داشته است.

آدام بایلان، یکی از اعضای پارلمان اروپا، این اعتراض را در قالب نامه‌ای به جوزپ بورل، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا، منتقل کرده و تعامل با دولتی که از نگاه وی «تهدید‌ کننده صلح و امنیت جهانی» خوانده شده را نامناسب و خطرناک توصیف کرده است.

در این نامه این اقدام «بسیار نامناسب و خطرناک» توصیف شده و آمده: «تعامل با رژیم‌هایی که صلح و امنیت را تهدید می‌کنند پیام اشتباهی می‌فرستد و اعتبار ما را در صحنه جهانی تضعیف می‌کند.»

چهاردهمین مراسم تحلیف ریاست جمهوری ایران بنا به گزارش منابع داخلی قرار است با حضور ۷۰ هیئت خارجی و دبیران‌کل سازمان‌های بین‌المللی برگزار شود.

آنتونیو گوترش، دبیر کل سازمان ملل متحد از جمله روسای نهاد‌های بین‌المللی است که همزمان با روز برپایی مراسم تحلیف در پیامی انتخاب مسعود پزشکیان به عنوان رئیس جمهوری ایران را به وی تبریک گفته است.

آقای پزشکیان همچنین روز دوشنبه در ارتباطی تلفنی برای نخستین بار با امانوئل ماکرون، رئیس جمهوری فرانسه به عنوان رهبر یک کشور بزرگ اروپایی گفتگو کرده بود.

محور اصلی این گفتگو بر اساس گزارش رسانه‌ها، تنش در خاورمیانه و احتمال حمله اسرائیل به لبنان بود؛ دو طرف همچنین در خصوص جنگ اوکراین، برنامه هسته‌ای ایران و نیز شهروندان فرانسوی زندانی در ایران بحث و تبادل نظر کردند.

رئیس جمهوری تاجیکستان و دیگر میهمانان خارجی

کشورهای عراق، کوبا، گرجستان، صربستان و ارمنستان در سطح نخست وزیر در این مراسم شرکت کرده‌اند، تاجیکستان در سطح هیئتی به رهبری امامعلی رحمان، رئیس جمهوری این کشور حضور دارد، برزیل معاون رئیس جمهوری خود را به تهران فرستاده و کشورهای کویت، ترکمنستان، مصر، ترکیه و کره جنوبی وزرای خارجه خود را به عنوان نماینده به مراسم تحلیف اعزام کرده‌اند.

پاکستان، کشور همسایه ایران نیز قرار بود در سطح نخست‌وزیر در این مراسم حاضر شود اما با لغو سفر شهباز شریف به تهران «به دلیل مسائل مربوط به سلامتی»، محمد اسحاق دار، معاون نخست وزیر و وزیر امورخارجه پاکستان به جای وی در مراسم تحلیف رئیس‌جمهور ایران حاضر شد.

رئیس مجلس دومای روسیه، رئیس مجلس مالی، رئیس مجلس مالزی، وزیر کشاورزی لبنان، سفیر کشور واتیکان، فرستاده ویژه نخست وزیر ژاپن، هیأتی از چین، نخست وزیر، وزیر اقتصاد و تجارت خارجی و وزیر امور خارجه سوریه، وزیر مشاور در امور خارجه قطر، دبیر کل سازمان همکاری های شانگهای، وزیر حمل و نقل هند و معاون نخست وزیر قرقیزستان از جمله حاضران دیگر حاضران در این مراسم هستند.

مسعود پزشکیان پیش‌تر در جریان مراسم تنفیذ که با حضور مقامات و مسئولان ارشد کشوری و لشکری اما در غیاب دو رئیس جمهوری سابق یعنی محمود احمدی‌نژاد و محمد خاتمی برگزار شد، حکم ریاست جمهوری را از رهبر جمهوری اسلامی ایران دریافت کرده بود.

آقای پزشکیان به موجب اصل ۱۲۱ قانون اساسی، باید امروز به عنوان رئیس جمهوری ایران طی مراسمی در مجلس شورای اسلامی با حضور روسای قوای مقننه و قضائیه، وزرا و مسئولان رده‌بالای کشوری و نیز اعضای شورای نگهبان و نمایندگان مجلس، ضمن ادای سوگند، سوگندنامه را امضا کند.

یورونیوز فارسی را در ایکس دنبال کنید

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

بازگشت عارف به معاون اولی بعد از ۱۹ سال؛ معنی انتخاب پزشکیان چیست؟

تحلیل‌گرغربی: این پیروزی را نمی‌توان تصادفی دانست؛ سانسورعبارت «اگر رهبری نبود» پزشکیان در تلویزیون

پرتاب ماهواره‌بر ایرانی با سوخت جامد به فضا در بحبوحه نگرانی غرب از تسری این فناوری به حوزه موشکی