Eventsمناسبت هاپادکست ها
Loader
ما را پیدا کنید
آگهی

برگزاری انتخابات غیررقابتی سوریه همزمان با اعتراض‌های مردمی: «رای فاسد به فاسدها»

انتخابات پارلمانی سوریه
انتخابات پارلمانی سوریه Copyright Omar Sanadiki/Copyright 2024 The AP. All rights reserved.
Copyright Omar Sanadiki/Copyright 2024 The AP. All rights reserved.
نگارش از یورونیوز فارسی با استفاده از  AFP
تاریخ انتشار به روز شده در
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button
لینک کپی پیست کد امبد ویدیو:Copy to clipboardCopied

به گزارش خبرگزاری فرانسه، مردم سوریه در مناطق تحت کنترل دولت بشار اسد روز دوشنبه در چهارمین انتخابات پارلمانی خود از زمان آغاز جنگ داخلی در سال ۲۰۱۱ رای دادند. نظرسنجی‌ها حاکی از آن است که حزب حاکم بعث به رهبری بشار اسد در قدرت بماند.

آگهی

رای‌گیری در اکثر مناطق در آرامش صورت گرفت، اما یک ناظر جنگ داخلی و یک رسانه محلی از اعتراضات علیه انتخابات در جنوب استان سویدا، که مرکز اقلیت دروزی سوریه است خبر دادند. این منطقه در یک سال اخیر شاهد تظاهرات منظم علیه دولت سوریه و وضعیت اقتصادی این کشور بوده است.

حزب بعث، که از سال ۱۹۶۳ تاکنون قدرت را واگذار نکرده است، و متحدان چپ سکولار و ناسیونالیست عرب آن تقریباً در این انتخابات بی‌رقیب هستند. تنها جایگزین‌های ممکن نامزدهای مستقل هستند.

طبق اعلام کمیته عالی انتخابات سوریه، بیش از۱۵۰۰ نفر برای دستیابی به ۲۵۰ کرسی در پارلمان این کشور رقابت می‌کنند.

دفتر ریاست‌جمهوری سوریه تصاویری از رأی دادن او در دمشق را نشان داد؛ دفتری یکی ۸۱۵۰ مرکز رأی‌گیری در مناطق تحت کنترل دولت بشار اسد بود.

انتظار می‌رود که حزب بعث او همچون گذشته اکثر کرسی‌ها را در این انتخابات که هر چهار سال یکبار برگزار می‌شود به دست بیاورد.

اعتراضات در جنوب کشور

دیده‌بان حقوق بشر سوریه از حمله تظاهرکنندگان به مراکز رای‌گیری در چند شهر و روستای استان جنوبی سویدا خبر داد.

اعتراضات در این منطقه در سال ۲۰۲۰ علیه وخامت اوضاع اقتصادی به طور پراکنده شروع شد. آخرین موج اعتراض در اوت سال گذشته پس از کاهش یارانه‌های سوخت آغاز شده بود.

اما تظاهرکنندگان خواسته‌های سیاسی نیز از جمله «سقوط رژیم» را مطرح می‌کنند.

دیده‌بان مستقر در بریتانیا که درگیری ۱۳ ساله سوریه را زیر نظر دارد، گفت: «برخی از معترضان صندوق‌های رأی را شکستند یا آتش زدند.»

تصاویر منتشر شده در رسانه‌های اجتماعی توسط خبرگزاری محلی سویدا ۲۴، ده‌ها معترض را در شهر سویدا نشان می‌دهد که یکی از آنها تابلویی را در دست داشت که روی آن نوشته شده بود «رای فاسد به فاسدها»، یکی دیگر از معترضان هم بر روی پلاکاردی نوشته بود:‌ «در حال و آینده سوری‌ها جایی برای باند حاکم وجود ندارد. بس است، برو!» ویدئوهایی از نقاط دیگر این استان منتشر شده که اهالی را در حال پاره کردن و دورریختن برگه‌های اخذ رای نشان می‌دهد.

رسانه محلیِ سویدا ۲۴ نیز اعلام کرد که یک معترض در پی تیراندازی «تصادفی»‌ نیروهای امنیتی زخمی شده است.

سرویس‌های امنیتی دمشق حضور کمرنگی در این استان دارند.

به کانال تلگرام یورونیوز فارسی بپیوندید.

دولت بشار اسد با کمک ایران و روسیه، که متحدان کلیدی این رژیم محسوب می‌شوند، کنترل بسیاری از مناطقی را که در سال‌های اول جنگ داخلی از دست داده بود، دوباره به دست آورده است.

این جنگ به یک درگیری پیچیده‌‌ای تبدیل شده است که بیش از ۵۰۰ هزار قربانی برجاگذاشت و میلیون‌ها نفر را آواره کرد.

آگهی

سوری‌هایی که در شمال شرق کشور که تحت کنترل کردهاست یا در مناطق تحت کنترل شورشیان تحت حمایت آنکارا در امتداد مرز شمالی با ترکیه و یا در سنگر جهادی ادلب در شمال غرب زندگی می‌کنند، عملاً از حق رای محروم هستند.

البته نامزدها به طور رسمی برای کسب کرسی آن مناطق نیز در رقابت هستند،‌ اما تنها رای دهندگانی که در مناطق تحت کنترل دولت زندگی می کنند، می‌توانند رای دهند.

میلیون‌ها سوری پناهنده به خارج از این کشور نیز حق رای خود را از دست داده‌اند.

اپوزیسیون در تبعید سوریه هفته گذشته این انتخابات را «پوچ» خواند و اعلام کرد که نظرسنجی‌های سازماندهی شده توسط دولت «فقط نماینده قدرت حاکم» در غیاب راه حل سیاسی برای پایان درگیری‌ها است.

آگهی

تلاش‌های مورد حمایت سازمان ملل برای دستیابی به یک راه‌حل سیاسی بارها با شکست مواجه شده‌ است و مذاکرات در مورد بازنگری قانون اساسی این کشور نیز از سال ۲۰۱۹متوقف شده است.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

دادگاهی در آمریکا، ایران و سوریه را برای قتل یک نفر در اسرائيل به پرداخت ۱۹۱ میلیون دلار محکوم کرد

انفجار مرگبار در منطقه تحت کنترل طرفداران ترکیه؛ خودروی بمب‌گذاری شده در بازاری در شمال سوریه ترکید

تظاهرات مخالفان اسد در سیزدهمین سالگرد قیام؛ چهار کشور غربی: جنگ در سوریه تمام نشده است