Eventsمناسبت هاپادکست ها
Loader
Find Us
آگهی

گزارش تازه نهاد اطلاعاتی آمریکا:حملات حوثی‌ها در دریای سرخ گریبان ۶۵ کشور از جمله ایران را گرفته است

یک طرفدار حوثی‌ها در تظاهرات علیه آمریکا و اسرائیل در ۲۶ آوریل ۲۰۲۴
یک طرفدار حوثی‌ها در تظاهرات علیه آمریکا و اسرائیل در ۲۶ آور��ل ۲۰۲۴ Copyright آسوشیتدپرس
Copyright آسوشیتدپرس
نگارش از یورونیوز فارسی
تاریخ انتشار
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

در تازه‌ترین گزارش آژانس اطلاعات دفاعی آمریکا آمده است: «علی‌رغم اینکه حوثی‌های به دنبال کسب مشروعیت بین‌المللی هستند، اما اقدامات آن‌ها به امنیت منطقه آسیب رسانده، تلاش‌های بین‌المللی برای ارسال کمک‌های بشردوستانه را مختل کرده و تجارت دریایی در سطح جهان را تحت فشار قرار داده است.»

آگهی

بر اساس گزارش جدید آژانس اطلاعات دفاعی آمریکا که روز پنج‌شنبه ۱۳ ژوئن (۲۴ خرداد) منتشر شد، حملات گروه شورشیان حوثی در دریای سرخ بر منافع ۶۵ کشور و ۲۹ شرکت بزرگ انرژی و کشتیرانی تأثیر گذاشته است.

این گروه یمنی که از حمایت‌های ایران نیز برخوردار است، در سیاست‌های اعلامی خود آشکارا بیان کرده است که در پاسخ به حملات اسرائیل در نوار غزه و به نشانه همبستگی با فلسطینیان، تمامی کشتی‌های مرتبط با اسرائیل را هدف قرار می‌دهد، حال آنکه گزارش نهاد اطلاعاتی آمریکا حاکی از آن است که «بسیاری از حملات آن ها [...] کشتی های غیرنظامی را هدف قرار داده که کمترین ارتباط با اسرائیل یا بنادر آن را داشته و یا اصلا هیچ ربطی به اسرائیل نداشته‌اند.»

آنطور که این گزارش آورده است، ده‌ها کشور از جمله ایالات متحده آمریکا، بریتانیا، ترکیه، روسیه، چین، قطر و البته حامی اصلی حوثی‌ها یعنی ایران، در آتش این گروه گرفتار شده‌اند.

شورشیان حوثی از سال ۲۰۲۳ میلادی به این سو از انواع موشک، پهپاد و حتی شناور‌های سطحی بدون سرنشین برای حمله به کشتی‌های تجاری در این آبراه حیاتی خاورمیانه استفاده کرده‌اند.

در این گزارش آمده است که «علی‌رغم اینکه حوثی‌های به دنبال کسب مشروعیت بین‌المللی هستند، اما اقدامات آن‌ها به امنیت منطقه آسیب رسانده، تلاش‌های بین‌المللی برای ارسال کمک‌های بشردوستانه را مختل کرده و تجارت دریایی در سطح جهان را تحت فشار قرار داده است.»

به اینستاگرام یورونیوز فارسی بپیوندید 

اینگونه بود که ایالات متحده نیز در دسامبر گذشته، عملیات موسوم به «نگهبان رفاه» را راه اندازی کرد. این عملیات، یک طرح چند ملیتی برای دفاع از کشتی‌های تجاری از طریق دفع تهدیدات در آسمان و دریا است. البته در این بین، دو کشور ایالات متحده آمریکا و بریتانیا فعالانه‌تر از سایرین توانسته‌اند تأسیسات حوثی‌ها وزیرساخت‌های مناطق تحت کنترل آن‌ها در خاک یمن را در حملات مستقیم خود هدف قرار دهند.

علاوه بر این‌ها، اتحادیه اروپا نیز به نوبه خود یک ابتکار دفاعی دیگر به نام «آسپایدز» را اجرایی کرده است.

اما با وجود همه این تلاش‌ها، حملات حوثی‌ها همچنان به قوت خود باقی است.

یک بالگرد در حال فرود بر عرشه کشتی جنگی آمریکا در دریای سرخ به تاریخ ۱۲ ژوئن ۲۰۲۴
یک بالگرد در حال فرود بر عرشه کشتی جنگی آمریکا در دریای سرخ به تاریخ ۱۲ ژوئن ۲۰۲۴ آسوشیتدپرس

دردسر آفرینی برای خطوط کشتیرانی

بر اساس این گزارش، این حملات خطوط تجاری و کشتیرانی را نیز تحت تأثیر قرار داده و ۲۹ شرکت بزرگ کشتیرانی و انرژی مجبور شدند برای در امان بودن از این حملات، مسیرهای خود را تغییر دهند و متحمل تعرفه‌های سنگین‌تر شرکت‌های بیمه شدند.

این کشتی‌ها با یک انتخاب دشوار روبرو هستند: یا باید مسیر کوتاه شده کانال سوئز-دریای سرخ-تنگه ​​باب المندب را زیر سایه تهدید حملات مرگبار حوثی‌ها طی کنند یا اینکه با تغییر جهت، به سمت تنگه جبل الطارق رفته و مسیر طولانی‌تری را به دور و اطراف دماغه امید نیک در جنوب قاره آفریقا برگزینند.

در گزارش آژانس اطلاعات دفاعی آمریکا آمده است: «این مسیرهای کشتیرانی جایگزین به دور آفریقا نزدیک به ۱۱ هزار مایل دریایی [حدود ۲۰ هزار کیلومتر]، یک تا ۲ هفته زمان ترانزیت و تقریبا ۱ میلیون دلار هزینه سوخت به هر سفر اضافه می‌کند.»

ایران هم بی‌نصیب نمانده است

شورشیان حوثی‌ که نام رسمی آن‌ها گروه انصار الله به معنی حامیان خدا است، با به خطر انداختن ترانزیت کشتی‌ها در دریای سرخ، در حقیقت یک آبراه اقتصادی حیاتی را تحت الشعاع قرار داده‌اند.

حمل و نقل کشتی‌های کانتینری از مسیر دریای سرخ از دسامبر ۲۰۲۳ تا اواسط فوریه، تقریبا ۹۰ درصد کاهش یافته است. با این وجود، بر اساس گزارش آژانس اطلاعات دفاعی آمریکا، تأثیر حملات حوثی‌های یمنی بر سایر بخش‌های کشتیرانی از جمله کشتی‌های فله‌بر و تانکری کمتر بوده است.

حمل و نقل دریایی از طریق دریای سرخ معمولاً حدود ۱۰ تا ۱۵ درصد تجارت بین‌المللی دریایی را تشکیل می‌دهد.

 با این حال، حتی تهران نیز از پیامدهای حملات حوثی‌ها در امان نمانده است.

بر اساس جدول رویدادهای آژانس اطلاعات دفاعی آمریکا، یک موشک پرتابی از جانب حوثی‌ها در ماه فوریه به یک کشتی یونانی که از برزیل به مقصد ایران در حرکت بود، اصابت کرد و به آن آسیب رساند.

ایالات متحده مدعی است که ایران تامین‌کننده اصلی تسلیحات حوثی‌ها است، ادعایی که به نظر می‌رسد ایران هم آنچنان قصد به چالش کشیدن آن را ندارد.

گزارش جدید آژانس اطلاعات دفاعی آمریکا درباره یمن
هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

حمله موشکی حوثی‌های یمنی باعث آتش گرفتن یک کشتی باری در خلیج عدن شد

فرماندهی رزم‌گروه بین‌المللی دریای سرخ از آمریکا به ایتالیا رسید؛ امنیت دریاها چطور به رم سپرده شد؟

حوثی‌ها تنها گروه مورد حمایت ایران با توان بالقوه موشکی تا خاک اسرائیل نیستند