Eventsمناسبت هاپادکست ها
Loader
Find Us
آگهی

نارضایتی اسرائیل از تعلیق ارسال بمب‌های آمریکایی؛ واشنگتن: بازبینی می‌کنیم

دیدار وزیر دفاع اسرائیل و آمریکا در واشنگتن، ۲۵ ژوئن ۲۰۲۴
دیدار وزیر دفاع اسرائیل و آمریکا در واشنگتن، ۲۵ ژوئن ۲۰۲۴ Copyright آسوشیتدپرس
Copyright آسوشیتدپرس
نگارش از یورونیوز فارسی
تاریخ انتشار
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

یک مقام ارشد آمریکایی روز چهارشنبه ۲۶ ژوئن (۶ تیر ۱۴۰۳) گفت که دستیاران ارشد جو بایدن، رئیس‌جمهوری آمریکا در جریان سفر وزیر دفاع اسرائیل به واشنگتن اعلام کردند که آمریکا توقف ارسال بمب‌های سنگین به اسرائیل را بررسی می‌کند.

آگهی

این مقام ارشد آمریکایی اعلام کرد که جیک سالیوان، مشاور امنیت ملی آمریکا در دیدار با یوآو گالانت، وزیر دفاع اسرائیل تأکید کرد که دو کشور همچنان در حال مذاکره درباره این محموله قدرتمند هستند. این محموله توسط جو بایدن در ماه مه به حالت تعلیق درآمده است، زیرا در مورد اینکه باعث مرگ غیرنظامیان فلسطینی بیشتری در غزه شود، نگرانی‌هایی را برانگیخته است.

این مقام آمریکایی بدون ارائه جزئیات گفت که ارسال سایر تسلیحات از سوی ایالات متحده همچنان به اسراییل ادامه خواهد داشت، چرا که اسرائیل در حال نبرد با شبه نظامیان حماس در غزه و رویارویی با حزب الله لبنان در مرز شمالی خود است، جایی که افزایش خصومت‌ها می‌تواند منجر به درگیری‌های منطقه‌ای گسترده‌تر شود.

به اینستاگرام یورونیوز فارسی بپیوندید 

گالانت در طی سفر خود به واشنگتن هشدار داد که اسرائیل قادر است لبنان را در هر جنگی با حزب الله «به عصر حجر» بازگرداند، اما تاکید کرد که دولت او ترجیح می دهد تا راه حل دیپلماتیک توسط ایالات متحده را دنبال کند.

گالانت در پایان سفر خود در روز چهارشنبه اعلام کرد که در موضوع تأمین مهمات از سوی ایالات متحده به اسرائیل پیشرفت قابل توجهی حاصل شده است و افزود که «موانع برطرف شده و تنگناها مورد بررسی قرار گرفته‌اند.»

پس از اظهارات اخیر بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل مبنی بر جلوگیری از ارسال سلاح از سوی واشنگتن که باعث ناامیدی و سردرگمی شده بود، گالانت و مقامات آمریکایی تلاش کردند تا تنش‌ها را کاهش دهند.

ایالات متحده آمریکا در ماه مه یک محموله حاوی بمب‌های ۹۰۰ و ۴۵۰ کیلوگرمی را به دلیل نگرانی از تأثیری که می‌توانست بر مناطق پرجمعیت غزه بگذارد متوقف کرد. با این حال اسرائیل هنوز هم قرار است میلیاردها دلار تسلیحات دیگر را از سوی آمریکا بدست آورد.

این مقام ارشد آمریکایی که خواست نامش فاش نشود، گفت: «ما در نهایت برای یافتن یک راه حل در حال مذاکره هستیم. اما من فکر می‌کنم رئیس‌جمهوری نگرانی‌های خود را در مورد آن محموله ابراز کرده است و این نگرانی‌ها بسیار به جا است.»

این مقام رسمی اذعان کرد که در برخی موارد تحویل تسلیحات به اسرائیل «موانعی» وجود داشته است، اما آن را به «سیستم پیچیده بوروکراتیک» برای تایید کمک های نظامی و نه به کاهش عمدی نسبت داد.

مرز اسرائیل و لبنان

گالانت همچنین گفت که او با مقامات آمریکایی در مورد «وضعیت امنیتی در شمال» گفتگو کرده و تاکید کرد که اسرائیل نمی‌تواند حضور «تشکیلات نظامی» حزب‌الله را در مرز با لبنان بپذیرد.

گالانت به خبرنگاران گفت: «ما خواهان جنگ نیستیم، اما برای هر سناریویی آماده می شویم.»

گالانت همچنین از ارائه یک طرح پیشنهادی برای اداره غزه پس از پایان جنگ به مقامات آمریکایی خبر داد و اعلام کرد این طرح اداره غزه را به فلسطینی‌های محلی، شرکای منطقه‌ای و ایالات متحده و نه اسرائیل یا حماس واگذار می‌کند، با این حال، او جزئیات کمی را به خبرنگاران ارائه کرد و گفت: «این یک فرآیند طولانی و پیچیده است که به چیزهای زیادی بستگی دارد.»

مساله ایران

محور دیگر دیدار گالانت با مقامات واشنگتن مساله ایران بود. علی رغم هشدارهای اسرائیل در مورد فعالیت‌های غیرصلح‌آمیز ایران، این مقام آمریکایی به ارزیابی‌های اطلاعاتی اشاره کرد که نشان می‌دهد تهران در حال حاضر فرآیندهایی برای توسعه بمب هسته‌ای را دنبال نمی‌کند، هرچند اخیراً برخی «گام‌های تحریک‌آمیز» برداشته است.

به گفته این مقام، ایالات متحده و اسرائیل در حال برنامه ریزی مجدد برای گفتگوی راهبردی در مورد ایران هستند. جلسه‌ای که قرار بود هفته گذشته برگزار شود به دنبال انتقاد نتانیاهو لغو شد.

 

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

«رکوردشکنی» صادرات نظامی اسرائیل؛ مشتریان کدام کشورها هستند؟

گزارش تازه نهاد اطلاعاتی آمریکا:حملات حوثی‌ها در دریای سرخ گریبان ۶۵ کشور از جمله ایران را گرفته است

تامین‌کنندگان اصلی جنگ‌افزارهای اسرائيل چه کشورهایی هستند؟