Eventsمناسبت هاپادکست ها
Loader
Find Us
آگهی

رهبران گروه ۷ به ایران درباره برنامه هسته‌ای و نیز ارسال موشک به روسیه هشدار دادند

سران گروه هفت در ایتالیا
سران گروه هفت در ایتالیا Copyright AP Photo
Copyright AP Photo
نگارش از یورونیوز فارسی
تاریخ انتشار
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

ادامه نشست رهبران گروه ۷ در جنوب ایتالیا در حالی برگزار شد که سران این کشورها در خصوص مسائل مختلف با یکدیگر بحث و تبادل نظر کردند؛ مسائلی چون کمک به اوکراین از محل درآمدهای حاصل از بلوکه شدن اموال روسیه تا بحران مهاجرت و تهدیداتی که از جانب ایران، جهان را تهدید می‌کند.

آگهی

رهبران گروه هفت روز جمعه به ایران نسبت به پیشبرد برنامه غنی‌سازی هسته‌ای هشدار دادند و گفتند در صورت انتقال موشک‌های بالستیک تهران به روسیه، آماده اجرای اقدامات جدید خواهند بود.

در این بیانیه آمده است: «ما از تهران می‌خواهیم تشدید تنش‌های هسته‌ای را متوقف و معکوس کند. ضمن اینکه ایران باید ادامه فعالیت‌های غنی‌سازی اورانیوم را که هیچ توجیه غیرنظامی معتبری ندارد، متوقف نماید».

این بیانیه رهبران گروه هفت بعد از آن منتشر می‌شود که آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در تازه‌ترین گزارش خود اعلام کرده بود که ایران سانتریفیوژهای غنی‌سازی جدیدی در تاسیسات فردو نصب کرده است.

در ادامه بیانیه گروه هفت آمده است: «ایران باید در گفت‌وگوهای جدی شرکت کند و با همکاری کامل و انطباق با مکانیسم نظارت و راستی آزمایی آژانس تضمین‌های قانع‌کننده‌ای بدهد که برنامه هسته‌ای‌اش منحصرا صلح‌آمیز است.»

این رهبران همچنین به ایران درباره انعقاد قراردادی برای ارسال موشک‌های بالستیک به روسیه هشدار داددند و افزودند: «ما از ایران می‌خواهیم کمک به جنگ روسیه در اوکراین را متوقف کند و موشک‌های بالستیک و فناوری‌های مرتبط را به این کشور انتقال ندهد، زیرا این یک تشدید اساسی تنش و تهدیدی مستقیم برای امنیت اروپا خواهد بود».

مسئله مهاجرت

مهاجرت برای ایتالیا میزبان اجلاس، که در یکی از مسیرهای اصلی ورود به اتحادیه اروپا برای افرادی که از جنگ و فقر در آفریقا، خاورمیانه و آسیا فرار می کنند، از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است.

جورجا ملونی، نخست‌وزیر راست‌گرای ایتالیا که به‌خاطر موضع سخت‌گیرانه‌اش در این زمینه شناخته شده است، مایل است سرمایه‌گذاری و بودجه برای کشورهای آفریقایی را به عنوان ابزاری برای کاهش فشار مهاجران بر اروپا افزایش دهد.

ملونی روز پنجشنبه در افتتاحیه اجلاس گفت: «ایتالیا می‌خواهد فضای کافی را به آفریقا که برای آینده همه ما اساسی است اختصاص دهد. قاره‌ای با وجود تمام مشکلات و فرصت‌هایی که در آنجا وجود دارد.»

خانم ملونی همچنین بار دیگر به مسئله مهاجرت به عنوان موضوعی نگران کننده اشاره و تاکید کرد که قاچاقچیان انسان از استیصال انسان‌ها سواستفاده می‌کنند.

ملونی یک قرارداد پنج ساله بحث برانگیز با آلبانی امضا کرده تا در حالی که ایتالیا به درخواست پناهجویی آنها رسیدگی می‌کند میزبان هزاران پناهجو باشد. او همچنین به همراه اورزولا فن در لاین بارها به مصر و تونس سفر کرده و قراردادهایی را هم با این کشورها برای مقابله با موج مهاجرت امضا کرده است.

اما ایتالیا در زمینه مهاجرت غیرقانونی تنها نیست و ایالات متحده هم با تعداد فزاینده‌ای از مهاجران در مرزهای جنوبی خود دست و پنجه نرم می‌کند. جو بایدن اخیرا پس از تصویب لایحه‌ای تلاش کرده سیاست‌های جدیدی را برای مهار مهاجرت در پیش بگیرد.

با این حال، مدافعان حقوق بشر در سراسر دنیا با این سیاست‌های کنترل مهاجران مخالف هستند و آن را نقض حقوق شهروندی می‌خوانند.

در همین راستا شارل میشل، رئیس شورای اروپا پس از ورود به نشست در پولیا به خبرنگاران گفت که مسئله مهاجرت یک «چالش مشترک» برای کشورهای عضو است. او در ادامه افزود: «این مسیری است که ما به همراه شرکای خود قصد داریم آن را ایجاد کنیم: این ائتلاف برای مبارزه با قاچاقچیانی ایجاد می‌شود تا مقابل این گروه‌های جنایتکار که برای پول درآوردن از افراد آسیب پذیر سوء استفاده می‌کنند و مناطق و کشورها را در سراسر جهان را بی‌ثبات می‌سازند، اقداماتی را انجام دهیم.»

حمایت از اوکراین

از جمله دیگر موضوعات کلیدی در نشست گروه ۷، تاکید کشورهای عضو از حمایت از اوکراین است. رهبران بر سر پیشنهاد ایالات متحده در خصوص تخصیص وام ۵۰ میلیارد دلاری با استفاده از سود دارایی‌های مسدود شده روسیه به اوکراین موافقت کردند.

اورزولا فن در لاین، رئيس کمیسیون اروپا گفته بود که تمام کشورهای گروه ۷ در پرداخت این وام به اوکراین مشارکت خواهند داشت و از طریق تخصیص سودهای به دست آمده از سپرده‌های مسدود شده روسیه در این کشورها به اوکراین وام خواهند داد.

اتفاقی که زلنکسی آن‌را یک پیروزی بزرگ دانست و گفت: «این واقعا یک روز تاریخی است. این توافق در مورد امنیت و حفاظت از جان انسان‌ها است. من از آمریکا و دیگر رهبران دنیا تشکر می‌کنم.»

عصر روز پنجشنبه همچنین آمریکا و اوکراین یک توافقنامه امنیتی دوجانبه با یکدیگر امضا کردند که هدف آن ارسال سیگنالی به روسیه بود که نشان می‌دهد عزم جدی ایالات متحده برای حمایت از کی‌یف است.

اختلافات میان اعضای گروه ۷

با وجود توافقات و همکاری‌ها کشورهای عضو بر سر همه موضوعات با یکدیگر هم‌نظر نیستند. با نظر دولت دست راستی ایتالیا، در پیش نویس سند نهایی اجلاس سران، مسئله حق سقط جنین ذکر نشد. امانوئل ماکرون، رئیس جمهور فرانسه اما در این خصوص ابراز تاسف کرد.

آگهی

این در حالی است که در بیانیه پس از اجلاس سال گذشته در هیروشیمای ژاپن، کشورهای عضو بر تعهد خود مبی بر حق سقط جنین ایمن و قانونی برای زنان و دختران تاکید کرده و متعهد شده بودند که از برابری جنسیتی و حقوق اعضای جامعه دگرباشان جنسی دفاع می‌کنند.

مواردی که هیچ کدام از آنها مورد پذیرش دولت دست راستی جورجا ملونی در ایتالیا نیست و رم در سال‌های اخیر محدودیت‌های بیشتری برای این اقلیت‌های جنسی و همچنین زنان و دخترانی که قصد دارند سقط جنین کنند وضع کرده است.

خبرگزاری دولتی آنسا ایتالیا گزارش داده که در پیش‌نویس بیانیه امسال هیچ اشاره‌ای به سقط جنین نشده است. در آمریکا هم ماه‌های اخیر صحنه تقابل میان دو گروه موافقان و مخالفان سقط جنین بوده و جو بایدن اقدام برخی از ایالت‌ها در رابطه با ممنوع کردن حق سقط جنین در این کشور را محکوم کرده است.

به کانال تلگرام یورونیوز فارسی بپیوندید

در مقابل امانوئل ماکرون در پاسخ به پرسش یک خبرنگار ایتالیایی در این خصوص گفت: «من از این موضوع متاسفم. فرانسه حق زنان برای سقط جنین و آزادی تصمیم گیری در مورد بدن خود را در قانون اساسی گنجانده است. ما در فرانسه از دیدگاه برابری بین زنان و مردان دفاع می‌کنیم.»

آگهی
هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

رهبران ارشد مالی گروه هفت نسبت به «خطرات تبادلات غیرقانونی» با ایران هشدار دادند

بیانیه وزيران خارجه گروه هفت در ژاپن: تحریم‌های سختگیرانه‌ علیه روسیه تشدید می‌شود

گروه هفت در ژاپن؛ اعضا پس از اظهارات بحث‌برانگیز ماکرون خواهان رویکرد واحد در قبال چین شدند