زلنسکی با هواپیمای فرانسه وارد ژاپن شد؛ گروه هفت: با «اقتصاد قهری» هر کشوری مقابله می‌کنیم

برخی از سران گروه هفت در نشست روز شنبه بیستم مه ۲۰۲۳
برخی از سران گروه هفت در نشست روز شنبه بیستم مه ۲۰۲۳ Copyright آسوشیتدپرس
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

ولودیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهوری اوکراین روز شنبه به منظور گفت‌وگوهای دیپلماتیک با سران گروه هفت وارد هیروشیما در ژاپن شد. سران گروه هفت در نشست امروز در خصوص مواجهه با سیاست‌های قهریه اقتصادی برخی کشورها واکنش نشان دادند.

آگهی

سران هفت کشور صنعتی بزرگ جهان روز شنبه در قالب یک ابتکار جدید به توافق رسیدند که در راستای مقابله با «سیاست‌های قهریه اقتصادی»، تمامی توان خود را به کار گیرند.

آنها در اجلاس هیروشیما متعهد شدند با هر کشوری که با حربه اقتصاد تلاش کند تا اقتصاد کشور دیگری را وابسته کرده و از آن بعنوان سلاحی استفاده کند مقابله خواهند کرد و چنین کشوری با عواقب جدی آن مواجه خواهد شد.

رهبران گروه هفت (G-7) در بیانیه‌ای خاطرنشان کردند، این ابتکار تحت عنوان «پلتفرم هماهنگی در مورد سیاست‌های قهریه اقتصادی»، از سازو کارهایی همچون اعلام هشدارهای اولیه و به اشتراک‌گذاری سریع داده‌ها در خصوص این سیاست‌های اقتصادی استفاده خواهد کرد و اعضای آن به طور منظم برای مشاوره به یکدیگر، ملاقات خواهد کرد.

رهبران گروه هفت در بیانیه‌ای پس از نشستی در هیروشیما ژاپن گفتند: «جهان با افزایش نگران‌کننده‌ی سیاست‌های قهریه اقتصادی‌ای مواجه است که [تنها] به دنبال بهره‌برداری از آسیب‌پذیری‌های اقتصادی [طرف مقابل] است».

هر چند در این بیانیه به طور مستقیم به کشور چین اشاره‌ای نشده است، اما در جزئیاتی که روز جمعه در مورد طرح پیشنهادی منتشر شد، دولت بریتانیا به تلاش‌های چین برای استفاده از قدرت اقتصادی خود در مناقشات سیاسی با استرالیا و لیتوانی اشاره کرد.

این بیانیه همچنین رهبران گروه هفت را به تعمیق همکاری در جهت استحکام‌ زنجیره‌های تامین ملزم می‌کند و خواستار نقش بیشتر کشورهای کم درآمد در ارتقای تاب‌آوری اقتصادی شد.

زلنسکی وارد ژاپن شد

ولودیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهوری اوکراین پس از اینکه روز جمعه برای شرکت در نشست سران اتحادیه عرب در عربستان سعودی حاضر شده بود، صبح روز شنبه با یک هواپیمای فرانسوی وارد ژاپن شد. 

همزمان با ورود زلنسکی به ژاپن برای شرکت در نشست سران گروه هفت، حملات هوایی روسیه به چندین نقطه در اوکراین از جمله کی‌یف، در شب گذشته ادامه پیدا کرد.

آسوشیتدپرس
ورود زلنسکی به فرودگاه هیروشیماآسوشیتدپرس

زلنسکی پیش از ورود به فرودگاه هیروشیما در توئیتی در مود علت حضور خود نوشت: « ژاپن. گروه هفت. دیدارهای مهم با شرکا و دوستان اوکراین. امنیت و افزایش همکاری برای پیروزی ما. امروز صلح نزدیک‌تر خواهد شد.»

توئیت زلنسکی در خصوص شرکت در نشست گروه هفت

به گفته مقامات ژاپن، تصمیم آقای زلنسکی برای سفر به هیروشیما به «علاقه شدید» او برای شرکت در مذاکرات بر دفاع از کشورش در برابر روسیه نشئت می‌گیرد.

یک مقام اتحادیه اروپا که نخواست نامش فاش شود به خبرنگاران درباره این مذاکرات توضیح داد، گفت زلنسکی روز یکشنبه در دو جلسه جداگانه شرکت خواهد کرد. 

اولین جلسه با تمرکز بر موضوع جنگ در اوکراین، تنها با شرکت اعضای گروه هفت برگزار خواهد شد. نشست دوم شامل اعضای گروه ۷ و همچنین سایر کشورهای دعوت شده برای شرکت در نشست خواهد بود و بر «صلح و ثبات» تمرکز خواهد داشت.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

اگر کنگره آمریکا با افزایش سقف بدهی دولت موافقت نکند چه تبعاتی برای اقتصاد داخلی و جهانی خواهد داشت؟

اوباما و مخالفان ترامپ در فهرست ۵۰۰ نفره تحریم‌‌های مسکو علیه آمریکا جای گرفته‌اند

معترضان ژاپنی ماهیت گروه ۷ را زیر سوال بردند؛ «نه به نشست امپریالیستی جی هفت»