Eventsمناسبت هاپادکست ها
Loader
Find Us
آگهی

تیراندازی در مرز دو کره در آستانه سفر پوتین؛ رئیس‌جمهور روسیه در پیونگ‌یانگ به دنبال چیست؟

ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه
ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه Copyright AP Photo
Copyright AP Photo
نگارش از مسعود سالاری
تاریخ انتشار به روز شده در
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

طبق اعلام کرملین ولادیمیر پوتین از امروز سه شنبه برای یک سفر دو روزه به کره شمالی سفر می‌کند. این اولین سفر رئیس جمهور روسیه به این کشور در بیش از دو دهه گذشته و آخرین نشانه از تعمیق همسویی دو «قدرت هسته‌ای» است که همزمان نگرانی‌های گسترده بین المللی را برانگیخته است.

آگهی

این یک سفر خارجی نادر برای پوتین از زمان آغاز تهاجم تمام عیار روسیه به اوکراین در سال ۲۰۲۲ و لحظه کلیدی برای کیم جونگ اون، رئیس جمهور کره شمالی است که کشورش از زمان شیوع کووید تاکنون میزبان رهبر دیگری نبوده است. او قرار است از پوتین در پیونگ یانگ پذیرایی کند، شهری که یکی از منزوی‌ترین پایتخت‌های جهان از نظر سیاسی است.

انتظار می‌رود این دیدار که آمریکا آن را از نزدیک دنبال می‌کند، مشارکت رو به رشد بین دو کشور را که بر پایه خصومت مشترک آنها با غرب و نیاز پوتین به حمایت در جنگ جاری خود علیه اوکراین استوار است، تقویت کند.

پوتین پس از سفر خود به کره شمالی، چهارشنبه برای یک سفر دو روزه دیگر به هانوی سفر خواهد کرد تا روابط ویتنام تحت حاکمیت کمونیست با روسیه را به نمایش بگذارد، سفری که آن هم بی‌تردید سبب رنجش آمریکا خواهد شد.

یوری اوشاکوف، دستیار رئیس جمهوری روسیه روز دوشنبه در یک کنفرانس مطبوعاتی گفت که پوتین در سفر به کره شمالی دستور کار «بسیار فشرده‌ای» خواهد داشت. اوشاکوف گفت که هر دو رهبر قصد دارند یک مشارکت راهبردی جدید را امضا کنند و افزود که رویدادهای اصلی مربوط به این دیدار برای چهارشنبه برنامه‌ریزی شده است.

به اینستاگرام یورونیوز فارسی بپیوندید

اوشاکوف تاکید کرد که این توافق تحریک‌آمیز یا علیه سایر کشورها نیست، بلکه هدف از آن تضمین ثبات بیشتر در شمال شرق آسیاست. او گفت که قرارداد جدید جایگزین اسناد امضا شده بین مسکو و پیونگ یانگ در سال‌های ۱۹۶۱، ۲۰۰۰ و ۲۰۰۱ خواهد شد.

بر اساس گزارش ریانووستی، رسانه دولتی روسیه، اوشاکوف گفت: «طرف‌ها همچنان روی آن کار می‌کنند و تصمیم نهایی در مورد امضای آن در ساعات آینده اتخاذ خواهد شد».

تصاویر ماهواره‌ای آماده‌سازی دولت کره شمالی برای رژه بزرگ در میدان مرکزی پیونگ یانگ را نشان می‌دهد. در یکی از تصاویر دیده می‌شود که یک جایگاه عظیم در ضلع شرقی میدان کیم ایل سونگ، مکانی که همه رژه‌های بزرگ در کره شمالی در آن برگزار می‌شود، ساخته شده است. در تصویر قبلی که در ۵ ژوئن گرفته شده، افراد در حال تمرین رژه و راهپیمایی مشاهده می‌شوند.

جان کربی، سخنگوی امنیت ملی آمریکا روز دوشنبه به خبرنگاران گفت که دولت بایدن «نگران نفس این سفر» نیست و افزود: «آنچه ما نگران آن هستیم تعمیق روابط بین این دو کشور است.»

ایالات متحده، کره جنوبی و سایر کشورها کره شمالی را به ارائه کمک‌های نظامی چشمگیر به روسیه در ماه‌های اخیر متهم کرده‌اند و ناظران می‌گویند ممکن است مسکو تحریم‌های بین المللی را برای کمک به توسعه برنامه ماهواره‌ای نظامی نوپای پیونگ یانگ نقض کند. هر دو کشور موضوع صادرات تسلیحات کره شمالی را رد کرده‌اند.

سفر پوتین بازدید سفری است که کیم در سپتامبر گذشته انجام داد. در آن زمان رهبر کره شمالی برای بازدیدی شامل توقف‌هایی در کارخانه تولید جت‌های جنگنده و تأسیسات پرتاب موشک، با قطار زرهی خود به منطقه خاور دور روسیه سفر کرد بود.

کیم هفته گذشته در پیامی به پوتین به مناسبت روز ملی روسیه در ۱۲ ژوئن از آینده «روابط معنادار و رفاقت نزدیک» دو کشور استقبال کرد.

دیدار رهبران روسیه و کره شمالی در سپتامبر ۲۰۲۳ در روسیه
دیدار رهبران روسیه و کره شمالی در سپتامبر ۲۰۲۳ در روسیهAP Photo

بر اساس گزارش روزنامه رودونگ سینمون که ارگان کمیته مرکزی حزب کارگر کره شمالی است، کیم گفت: «مردم ما از کار موفق ارتش و مردم روسیه حمایت کامل و با آن اعلام همبستگی می‌کنند.»

پوتین در مقاله‌ای برای همین روزنامه که اوایل روز سه‌شنبه به وقت محلی همزمان با آغاز این سفر منتشر شد، از پیونگ یانگ برای نشان دادن «حمایت بی‌دریغ» از جنگ روسیه در اوکراین تشکر کرد و گفت که دو کشور «آماده مقابله با جاه‌طلبی دسته‌جمعی غرب هستند».

او گفت که دو کشور «به طور فعال مشارکت چندجانبه خود را پیش می‌برند» و «مکانیسم‌های تجارت جایگزین و حل و فصل متقابل را که توسط غرب کنترل نمی‌شود، توسعه می‌دهند، به طور مشترک با محدودیت‌های یکجانبه غیرقانونی مخالفت می‌کنند و بنای امنیت برابر در اوراسیا را شکل می‌دهند.»

این نشست تنها چند روز پس از اجلاس سران گروه هفت در ایتالیا با حضور ولودیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهور اوکراین برگزار می‌شود که در آن رهبران غربی حمایت همیشگی خود از اوکراین را تکرار کردند. آنها موافقت کردند که از سود حاصل از دارایی‌های مسدود شده روسیه برای حمایت از اوکراین استفاده کرده و به این کشور جنگ زده ۵۰ میلیارد دلار وام بدهند.

این رویداد همچنین پس از نشست صلح بین‌المللی برای اوکراین در آخر هفته گذشته در سوئیس انجام می‌شود که با حضور بیش از ۱۰۰ کشور و سازمان انجام شد. شرکت‌کنندگان در این نشست قرار بود از دیدگاه زلنسکی برای صلح حمایت کنند که خواستار خروج کامل نیروهای روسیه از خاک اوکراین است.

پوتین یک روز قبل از گردهمایی سوئیس با ارائه شرایط صلح خود، از جمله خروج نیروهای اوکراینی از چهار منطقه نیمه اشغالی و اینکه کی‌یف از تلاش خود برای پیوستن به ناتو دست بردارد این تلاش ها را رد کرد. اوکراین و متحدانش می‌گویند این درخواست‌های روسیه تحقق‌یافتنی نیست.

آگهی

سفر پوتین به کره شمالی فرصت مهمی برای او در جهت تقویت حمایت کیم از جنگ روسیه در اوکراین است، هدفی که ممکن است با تأخیر طولانی کمک‌های نظامی آمریکا به اوکراین محقق شود.

لوید آستین، وزیر دفاع ایالات متحده ماه گذشته به قانونگذاران آمریکایی گفت که دریافت مهمات و موشک‌های کره شمالی و همچنین پهپادهای ایرانی به نیروهای روسیه اجازه داده است که «روی پای خودش بایستد».

وزارت دفاع کره جنوبی در اوایل سال جاری اعلام کرد که پیونگ یانگ بین ماه آگوست و فوریه حدود ۶ هزار و ۷۰۰ کانتینر به روسیه ارسال کرده است که می‌توانند بیش از ۳ میلیون گلوله توپ ۱۵۲ میلی متری یا بیش از ۵۰۰ هزار گلوله موشک‌انداز چندگانه ۱۲۲ میلی متری را در خود جای دهند.

یورونیوز فارسی را در ایکس دنبال کنید

هم مسکو و هم پیونگ‌یانگ چنین انتقال تسلیحاتی را رد کرده‌اند و یک مقام ارشد کره شمالی ماه گذشته این اتهامات را «مغالطه پوچ» خواند.

آگهی

سخنگوی کرملین هفته گذشته در پاسخ به پرسشی درباره نگرانی‌‌های بین‌المللی از انتقال فناوری‌های حساس روسیه به پیونگ‌ یانگ در ازای کالاهای دریافتی از گره شمالی، گفت که «ظرفیت» دو کشور برای توسعه روابط دوجانبه «عمیق» است و «نباید کسی را نگران کند» و افزود که «نباید و نمی‌توان این موضوع را به چالش کشید».

پوتین در عرصه جهانی

پوتین آخرین بار در سال ۲۰۰۰ در سفر به کره شمالی با کیم جونگ ایل، سلف و پدر کیم دیدار کرد.

سفر امروز رهبر روسیه نشان می‌دهد که او می‌کوشد تا حضور خود را در صحنه جهانی بار دیگر تثبیت کند و با جذب شرکای همفکر، تصویر انزوای خود به دلیل تهاجم گسترده به اوکراین را از بین ببرد.

ماه گذشته پوتین به پکن سفر کرد و در آنجا با شی جین پینگ، رهبر چین، مخالفت مشترک خود را با آنچه به عنوان نظم جهانی به رهبری ایالات متحده می‌دانند، تأیید کردند.

مسکو هفته گذشته میزبان وزرای خارجه اقتصادهای بزرگ و در حال توسعه گروه بریکس، یعنی چین، ایران، آفریقای جنوبی و برزیل، بود.

آگهی

اقدام پوتین برای تقویت روابط با کره شمالی نیز برای کیم که سال‌ها مشمول تحریم‌های بین‌المللی به خاطر برنامه غیرقانونی تسلیحات هسته‌ای است، مفید بوده است.

روسیه قبلاً از تحریم‌های بین‌المللی و تحقیقات تحت حمایت سازمان ملل در مورد برنامه تسلیحاتی غیرقانونی کره شمالی حمایت می‌کرد، تحقیقاتی که شامل آزمایش موشک‌های بالستیک قاره‌پیمای دوربرد است که روی کاغذ می‌توانند به سرزمین اصلی آمریکا برسند.

اما به نظر می‌رسد اتکای آشکار روسیه به کره شمالی و افزایش اصطکاک با غرب این پویایی را تغییر داده است. در ماه مارس، مسکو قطعنامه سازمان ملل برای تجدید نظارت مستقل بر نقض تحریم‌های شورای امنیت توسط کره شمالی را وتو کرد.

تیراندازی در مرز دو کره در آستانه سفر پوتین

سفر پوتین مصادف است با دوره تشدید نگرانی بین المللی در مورد نیات رهبر کره شمالی، زیرا او ادبیات خصمانه خود را تندتر کرده و سیاست دیرینه اتحاد مجدد صلح آمیز با کره جنوبی را کنار گذاشته است.

بامداد سه‌شنبه سربازان کره جنوبی پس از ورود نیروهای کره شمالی به خاک آنها، برای هشدار اقدام به تیراندازی کردند. این دومین بار در ماه جاری است که نیروهای کره شمالی از مرز گذر کرده و وارد کره جنوبی می‌شوند.

آگهی

کره جنوبی می‌گوید اخیرا شاهد افزایش فعالیت‌های ساخت و ساز کره شمالی در امتداد مرزهای این کشور بوده و در حالی که مرز این دو کشور با ادوات و تجهیزات نظامی به شدن محافظت می‌شود، کره شمالی اقدام به نصب موانع ضد تانک، محکم‌سازی جاده‌ها و کار گذاشتن مین بوده است. رئیس ستاد مشترک ارتش کره جنوبی گفت به‌رغم چندین انفجار ناشی از مین که منجر به کشته یا زخمی شدن تعداد نامشخصی از سربازان کره شمالی شد، کار آنها بدون وقفه ادامه دارد.

به گفته رئیس ستاد مشترک ارتش کره جنوبی، حدود ۲۰ تا ۳۰ سرباز کره شمالی در حالی که مشغول کار ساخت و ساز نامشخصی در سمت شمالی مرز بودند، از ساعت ۸ و نیم بامداد سه‌شنبه به وقت محلی برای مدت کوتاهی از خط مرزی عبور کردند. سربازان شمالی پس از پخش اخطارهای کره جنوبی و شلیک گلوله‌های هشدار عقب‌نشینی کردند و ارتش جنوبی پس از آن هیچ فعالیت مشکوک دیگری را مشاهده نکرد.

فرمانده ارتش کره جنوبی با این حال گفت که اعتقاد ندارد سربازان کره شمالی عمدا به مرز نفوذ کرده باشند و افزود که کره شمالی به آتش آنها پاسخ نداده است.

ستاد مشترک ارتش آمریکا در بیانیه‌ای اعلام کرد: «ارتش ما از نزدیک فعالیت‌های نظامی کره شمالی را در منطقه خط مقدم رصد می‌‌کند و در عین حال تحرکات تصادفی را نیز زیر نظر دارد.»

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

مأموریت دشوار در سوئیس برای فشار بر روسیه؛ آیا رهبران با پیشنهادهای اوکراین همراهی می‌کنند؟

رهبران گروه ۷ به ایران درباره برنامه هسته‌ای و نیز ارسال موشک به روسیه هشدار دادند

روایت‌های متناقض تهران و مسکو از تعلیق امضای توافقنامه جامع ایران و روسیه؛ مرگ رئيسی یا عواملی دیگر؟