Eventsمناسبت هاپادکست ها
Loader
Find Us
آگهی

نشست صلح در سوئيس؛ ۸۰ کشور جهان خواستار پایان دادن حملات روسیه به اوکراین شدند

اجلاس صلح سوئيس
اجلاس صلح سوئيس Copyright AP Photo
Copyright AP Photo
نگارش از یورونیوز فارسی
تاریخ انتشار
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

۸۰ کشور مختلف روز یکشنبه در اجلاس سوئيس خواستار آن شدند که تمامیت ارضی اوکراین مبنای هر توافق صلحی برای پایان دادن به جنگ این کشور با روسیه باشد.

آگهی

این بیانیه مشترک، پایان‌دهنده‌ یک کنفرانس دو روزه در تفرجگاه بورگنستوک در سوئیس بود. اجلاسی که روسیه به آن دعوت نشده و چین هم در اعتراض به همین مسئله از حضور در آن انصراف داده بود.

با این حال حدود ۱۰۰ هیئت عمدتاً غربی و همچنین برخی کشورهای در حال توسعه، در این کنفرانس حضور داشتند. با این حال برخی از کشورهای در حال توسعه با دقت متن بیانیه پایانی را بررسی کردند و برخی از آنها حاضر نشدند سند نهایی را امضا کنند.

از جمله شرکت کنندگان، هند، عربستان سعودی و امارات متحده عربی، کشورهایی بودند که سند نهایی را امضا نکردند، سندی که بر روی مسائل ایمنی هسته‌ای، امنیت غذایی و تبادل زندانیان تمرکز داشت.

در سند نهایی آمده است که منشور سازمان ملل متحد و احترام به تمامیت ارضی و حاکمیت اوکراین می‌تواند به عنوان مبنایی برای دستیابی به صلحی جامع، عادلانه و پایدار در این کشور عمل کند.

تحلیلگران می‌گویند که این کنفرانس دو روزه به احتمال زیاد تأثیر ملموسی در پایان دادن به جنگ نخواهد داشت زیرا روسیه که جنگ را رهبری و ادامه می‌دهد به آن دعوت نشده بود. ضمن اینکه متحد کلیدی آن، چین، نیز در این اجلاس غایب بود و برزیل دیگر متحد روسیه در این کنفرانس به دنبال مسیرهای جایگزین برای دستیابی به صلح بود.

سه موضوع ایمنی هسته‌ای، امنیت غذایی و تبادل زندانیان در بیانیه نهایی مورد تاکید قرار گرفته است. جورجا ملونی، نخست‌وزیر ایتالیا، با اشاره به اینکه این موارد به «حداقل شرایط» برای مذاکره با روسیه تبدیل شده‌اند، افزود: «حل بسیاری از حوزه‌های دیگر اختلاف بین کی‌یف و مسکو دشوارتر خواهد بود.»

شیخ محمد بن عبدالرحمن آل ثانی، نخست‌وزیر قطر، یک روز قبل‌تر اشاره کرده بود که این کشور پیشتر میزبان مذاکراتی با هیئت‌های اوکراینی و روسی بوده که بازگرداندن ۳۴ کودک اوکراینی به نزد خانواده‌هایشان شده است.

شیخ محمد بن عبدالرحمن آل ثانی، نخست‌وزیر قطر، یک روز قبل‌تر اشاره کرده بود که این کشور پیشتر میزبان مذاکراتی با هیئت‌های اوکراینی و روسی را بر عهده داشته که به بازگرداندن ۳۴ کودک اوکراینی نزد خانواده‌هایشان انجامیده است.

جیک سالیوان، مشاور امنیت ملی کاخ سفید، روز شنبه در سخنرانی با خبرنگاران در سوئیس گفت که رسیدن به صلح به تلاش و همکاری کشورهایی مانند قطر نیاز دارد. او در ادامه افزود: «این امر به کانون توجه جامعه جهانی نیاز دارد، نه فقط از سوی ایالات متحده یا اروپا، بلکه نیاز است که دیگران هم بگویند که روسیه چه اقداماتی انجام داده‌اند و آنها باید چیزی فراتر از نکوهش در پیش بگیرند.»

به کانال تلگرام یورونیوز فارسی بپیوندید

در فوریه ۲۰۲۲ و بیش از ۲ سال قبل روسیه حمله خود به اوکراین را آغاز کرد و در این مدت تمام تلاش‌ها برای پایان دادن به این عملیات نظامی ناموفق بوده است. در این مدت ارتش پوتین موفق شده چهار منطقه اوکراین را به خاک خود ضمیمه کند و شرط پایان دادن به جنگ را به رسمیت شناختن پیوستن این مناطق به روسیه دانسته است. خواسته‌ای که از سوی اوکراین و متحدین غربی‌اش غیر قابل قبول خوانده شده است.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

توافق «اصولی» برای آغاز مذاکرات پیوستن اوکراین و مولداوی به اتحادیه اروپا؛ آیا مجارستان مانع می‌شود؟

پوتین شرایط جدید روسیه را برای صلح با اوکراین اعلام کرد؛ کی‌یف پیشنهاد مسکو را رد کرد

جدال میراژها با سوخوها؛ آیا جنگنده‌های فرانسه به سلطه هوایی روسیه در آسمان اوکراین پایان می‌دهند؟