Eventsمناسبت هاپادکست ها
Loader
Find Us
آگهی

سیاست های اتحادیه اروپا. توافق «اصولی» برای آغاز مذاکرات پیوستن اوکراین و مولداوی به اتحادیه اروپا؛ آیا مجارستان مانع می‌شود؟

استقبال مایا ساندو، رئیس‌جمهوری مولداوی از ولودیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهوری اوکراین در تاریخ یکم  ژوئن ۲۰۲۳
استقبال مایا ساندو، رئیس‌جمهوری مولداوی از ولودیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهوری اوکراین در تاریخ یکم ژوئن ۲۰۲۳ Copyright آسوشیتدپرس
Copyright آسوشیتدپرس
نگارش از یورونیوز فارسی
تاریخ انتشار
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

طبق اعلام بلژیک که ریاست دوره‌ای شورای اروپایی را بر عهده دارد، سفرای ۲۷ کشور عضو اتحادیه اروپا روز جمعه ۱۴ ژوئن (۲۵ خرداد) در مورد زمان آغاز مذاکرات پیوستن اوکراین و مولداوی به عنوان دو عضو جدید از تاریخ ۲۵ ژوئن (۴ مرداد) «در اصول» به توافق رسیدند.

آگهی

انتظار می‌رود اتحادیه اروپا این تصمیم را در تاریخ ۲۱ ژوئن (۳۱ تیر) نهایی کند. در صورت تصویب، این روند هنوز چندین سال طول خواهد کشید تا هر دو کشور به عضویت اتحادیه اروپا دست یابند.

قرار است وزرای اتحادیه اروپا در نشستی در ۲۱ ژوئن (۳۱ تیر) رسما این تصمیم را تأیید کنند. با این ملاحظه که در هلند، پارلمان نیز باید موافقت خود را اعلام کند.

به کانال تلگرام یورونیوز فارسی بپیوندید 

دو کشور همسایه اوکراین و مولداوی که هر دو از اعضای اتحاد سابق جماهیر شوروی بودند، درخواست پیوستن خود به اتحادیه اروپا را اندکی پس از آغاز تهاجم تمام عیار روسیه در فوریه ۲۰۲۲ اعلام کردند.

 پس از تصمیم مهم رهبران اروپایی در ماه دسامبر برای آغاز این مذاکرات، چندین کشور اتحادیه اروپا از این اتحادیه درخواست کردند تا مذاکرات را رسما آغاز کند.

اما مخالفت مجارستان که بیشترین تمایلات دوستانه با روسیه را در بین سایر اعضای اتحادیه اروپا دارد، می‌تواند این مذاکرات را از مسیر خود خارج ‌کند، چرا که نیاز به حمایت یکپارچه از سوی همه کشورهای عضو دارد.

مضافا بر این که مجارستان در ماه ژوئیه ریاست دوره‌ای شورای قانونگذاری اتحادیه اروپا را بر عهده می‌گیرد و بیم آن می‌رود که این امر هرگونه پیشرفت در این زمینه را متوقف کند.

کمیسیون اروپا در اوایل ماه جاری میلادی اعلام کرد که اوکراین به الزامات اصلی از جمله تلاش برای مهار قدرت الیگارشی‌ها و تضمین بهتر حقوق اقلیت های قومی عمل کرده است.

حتی اگر مذاکرات آغاز شود، اوکراین کماکان در نقطه آغاز خواهد بود و قبل از اینکه بتواند در نهایت به عضویت اتحادیه اروپا در آید، می‌بایست یک روند اصلاحات چندین ساله را شروع کند.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

چهار نهاد اصلی قدرت در اتحادیه اروپا کدامند؟؛ قانونگذاری مشترک برای ۲۷ کشور چگونه اجرایی می‌شود؟

۲۰ سال پیش در چنین روزی چه اتفاقی برای اتحادیه اروپا افتاد؛«دست‌اندازهای» گسترش مرزهای اتحادیه چیست؟

پارلمان اروپا در دوره‌ای که گذشت؛ از طلاق بریتانیا تا رسوایی قطرگیت و سکس پارتی