Eventsمناسبت هاپادکست ها
Loader
Find Us
آگهی

مأموریت دشوار در سوئیس برای فشار بر روسیه؛ آیا رهبران با پیشنهادهای اوکراین همراهی می‌کنند؟

عکس دسته‌جمعی سران و نمایندگان حاضر در نشست سوئیس
عکس دسته‌جمعی سران و نمایندگان حاضر در نشست سوئیس Copyright آسوشیتدپرس
Copyright آسوشیتدپرس
نگارش از یورونیوز فارسی
تاریخ انتشار به روز شده در
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

قدرت های غربی و کشورهایی از سراسر جهان روز یکشنبه، در دومین روز نشست بزرگ سوئیس برای صلح اوکراین، در مورد پیگیری اجماع بر سر محکومیت حمله روسیه به اوکراین و تاکید بر نگرانی‌ها در مورد هزینه‌های انسانی جنگ تصمیم‌گیری خواهند کرد.

آگهی

پیش‌نویس بیانیه پایانی اجلاس سران که به رویت خبرگزاری رویترز رسیده است، به تهاجم روسیه به عنوان یک «جنگ» اشاره می‌کند، حال آنکه مسکو اساسا از به کارگیری چنین واژه‌ای اجتناب می‌کند. این پیش‌نویس همچنین خواستار بازگرداندن کنترل اوکراین بر نیروگاه هسته‌ای زاپوریژیا و بنادر آن در دریای آزوف است.

مسکو آنچه را که «عملیات ویژه نظامی» خود در اوکراین می‌خواند، به عنوان بخشی از مبارزه گسترده‌ترش با غرب توصیف می‌کند و مدعی است که هدف غرب به زیر سلطه در آوردن روسیه است. اما کی‌یف و غرب بر این باورند که هدف روسیه از به راه انداختن این جنگ غیرقانونی، در حقیقت دستیابی به فتوحات سرزمینی است.

رهبران جهان از جمله کامالا هریس معاون رئیس جمهوری ایالات متحده، اولاف شولتس صدراعظم آلمان و امانوئل ماکرون رئیس جمهوری فرانسه، روزهای شنبه و یکشنبه در یک تفرجگاه کوهستانی در سوئیس گرد هم آمدند تا حمایت‌های بین‌المللی را برای پایان دادن به این جنگ تقویت کنند.

بسیاری از رهبران غربی با استناد به منشور سازمان ملل در دفاع از تمامیت ارضی اوکراین، هرگونه ادعای ارضی روسیه بر بخش‌هایی از خاک اوکراین به عنوان پیش‌شرط صلح را رد و این تهاجم را به شدت محکوم کردند.

پدرو سانچز، نخست وزیر اسپانیا گفت: «یک چیز در این درگیری مشخص است: یک متجاوز وجود دارد که پوتین است و یک قربانی وجود دارد که مردم اوکراین هستند.»

بازگرداندن اسیران جنگی و کودکان اوکراینی

انتظار می‌رود برخی از رهبران زودتر از موعد محل نشست را ترک کنند و بحث‌های روز یکشنبه را به سمت ایجاد یک موضع واحد در مورد امنیت هسته‌ای و غذایی و همچنین بازگرداندن اسیران جنگی و کودکان اوکراینی سوق دهند.

جیک سالیوان، مشاور امنیت ملی کاخ سفید به خبرنگاران گفت که قطر به میانجیگری برای بازگرداندن ۳۰ کودک اوکراینی یا بیشتر از روسیه به کانون خانواده‌هایشان کمک کرده است.

این امر فشار بین‌المللی را به دنبال خواهد داشت. نه فقط ایالات متحده یا اروپا بلکه صداهای غیرمعمول در جامعه بین‌الملل نیز باید بگویند که آنچه روسیه در اینجا انجام داده از نظر اخلاقی مذموم است و باید جبران شود.»

کی‌یف می‌گوید حدود ۲۰ هزار کودک اوکراینی از زمان آغاز جنگ، بدون رضایت خانواده یا قیم آن‌ها به روسیه یا سرزمین‌های تحت اشغال روسیه برده شده‌اند. مسکو این موضوع را رد می‌کند و می‌گوید که از کودکان آسیب‌پذیر در منطقه جنگی محافظت کرده است.

پیش نویس بیانیه اجلاس سوئیس مورخ ۱۳ ژوئن، خواستار بازگرداندن همه کودکانی که به طور غیرقانونی برده شده‌اند، شده است.

خانواده‌های اسیران جنگی در بیرون از محوطه نشست

«سازش‌های دشوار»

ولودیمیر زلنسکی، رئیس ‌جمهوری اوکراین، مشارکت بیش از ۹۰ کشور در تفرجگاه بورگن استوک در کنار دریاچه لوسرن را به‌عنوان جلوه‌ای از حمایت بین‌المللی از کی‌یف دانست و از آن قدردانی کرد.

با این حال، برخی از متحدان اروپایی عنوان کردند که برای ایجاد یک طرح صلح پایدار باید یک رویکرد فراگیرتر پیدا کنند.

یکی از آرزوهای اصلی سازمان‌دهندگان سوئیسی و اوکراینی این است که روز یکشنبه کشور میزبان را برای کنفرانس بعدی اعلام کنند تا بر اساس شتاب سوئیس ایجاد شود.

صلح و فرآیندهای صلح مستلزم پیشه کردن صبر است، چه بسا میلی متر به میلی‌متر کار می‌برد.
کارل نِهامِر
صدراعظم اتریش

یکی از اهداف کلیدی سازمان‌دهندگان سوئیسی و اوکراینی اجلاس صلح این است که روز یکشنبه کشور میزبان کنفرانس بعدی را با هدف ایجاد انگیزه اعلام کنند.

عربستان سعودی یکی از کشورهای است که آماده میزبانی از نشست بعدی است و شاهزاده فیصل بن فرحان آل سعود، وزیر امور خارجه این کشور اعلام کرد که کشورش آماده حمایت از روند صلح است. با این حال، او هشدار داد که رسیدن به یک راه حل قابل دوام نیاز به ایجاد «سازش‌های دشوار» دارد.

رئیس جمهوری اوکراین وزیر امور خارجه عربستان سعودی .
رئیس جمهوری اوکراین وزیر امور خارجه عربستان سعودی .آسوشیتدپرس

مقایسه با غزه

شرکت‌کنندگان در اجلاس روز شنبه بر سر اعلامیه مشترک نهایی احتمالی اختلاف‌نظر داشتند.

به گفته منابع، ایجاد توازن در نگارش بیانیه پایانی اجلاس بین محکومیت صریح حمله روسیه به اوکراین و عبارتی که از گسترده‌ترین حمایت ممکن برخوردار باشد، نقطه کانونی مذاکرات دیپلماتیک در این رویداد بوده است.

کی‌یف تاکید دارد عباراتی مانند «تجاوز روسیه» و اشاره به «تمامیت ارضی» اوکراین در هر بیانیه مشترکی وجود داشته باشد. با این حال، مشخص نیست که آیا بیش از ۹۰ کشور حاضر به پذیرش چنین جمله‌بندی می‌شوند یا خیر.

آگهی

در حالی که آقای زلنسکی برای انتقاد از تهاجم روسیه به منشور سازمان ملل متحد و قوانین بین‌الملل استناد می‌کرد، برخی از رهبران جهان، این موضوع را با جنگ اسرائیل و حماس مشابهت می‌دادند.

گابریل بوریک، رئیس جمهور شیلی، گفت: «تنها احترام به قوانین بین المللی و حقوق بشر می تواند تضمین کننده صلح باشد. همین امر در مورد درگیری در غزه نیز صدق می کند.»

سالن نشست سوئیس برای صلح اوکراین
سالن نشست سوئیس برای صلح اوکراینآسوشیتدپرس

باید دید چند کشور از یک بیانیه مشترک نهایی حمایت خواهند کرد،‌ چه بسا کارل نِهامِر، صدراعظم اتریش روز شنبه تلاش کرد تا حدودی این امیدها را کاهش دهد.

وی گفت: «صرفا برای تعدیل انتظارات عرض کنم که مهم همین است که ما اینجا گرد هم آمده‌ایم، اینکه گفت وگوها در حال انجام است، و کشورهایی از قاره‌های مختلف با یکدیگر گفتگو می‌کنند... این جوهره این کنفرانس است. ولی صلح و فرآیندهای صلح مستلزم پیشه کردن صبر است، چه بسا میلی متر به میلی‌متر کار می‌برد.»

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

توافق «اصولی» برای آغاز مذاکرات پیوستن اوکراین و مولداوی به اتحادیه اروپا؛ آیا مجارستان مانع می‌شود؟

وتوی لحظه آخری آلمان مانع تصویب نخستین تحریم‌های گازی اتحادیه اروپا علیه روسیه شد

گزارش تازه نهاد اطلاعاتی آمریکا:حملات حوثی‌ها در دریای سرخ گریبان ۶۵ کشور از جمله ایران را گرفته است