ایران در بیانیه گروه هفت؛ تهران به مداخله در جنگ اوکراین و اختلال در آزادی کشتیرانی پایان دهد

عکس دسته‌جمعی سران کشورهای عضو و کشورهای دعوت شده به نشست گروه هفت در هیروشیما به تاریخ شنبه بیستم ماه مه ۲۰۲۳
عکس دسته‌جمعی سران کشورهای عضو و کشورهای دعوت شده به نشست گروه هفت در هیروشیما به تاریخ شنبه بیستم ماه مه ۲۰۲۳ Copyright آسوشیتدپرس
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

بر اساس بیانیه‌ای که صبح امروز در اجلاس سران گروه هفت در شهر هیروشیما ژاپن صادر شد، کشورهای عضو در خصوص مسائل مختلفی همچون حمایت تهران از روسیه، برنامه هسته‌ای و وضعیت حقوق بشر در ایران واکنش نشان دادند.

آگهی

در بیانیه گروه هفت آمده است که «ما نگرانی شدید خود در مورد ادامه فعالیت‌های بی‌ثبات‌کننده ایران، از جمله انتقال موشک‌، هواپیماهای بدون سرنشین (پهپاد) و فناوری‌های مرتبط به بازیگران دولتی و غیردولتی و گروه‌های نیابتی، در تخطی از قطعنامه‌های شورای امنیت سازمان ملل از جمله قطعنامه‌های ۲۲۳۱ و ۲۲۱۶ را ابراز می‌کنیم.»

نقش ایران در جنگ روسیه علیه اوکراین

رهبران گروه هفت کشور بزرگ صنعتی جهان در ادامه خاطر نشان کرده‌اند که «ایران باید از حمایت از جنگ تجاوزکارانه روسیه علیه اوکراین دست بردارد. به طور ویژه، از ایران خواسته شده تا «انتقال پهپادهای تسلیح‌شده را که برای حمله به زیرساخت‌های حیاتی اوکراین و کشتن غیرنظامیان استفاده شده‌اند، متوقف کند.»

سرگئی لاوروف، وزیر امور خارجه روسیه روز شنبه، تصمیمات اتخاذ شده توسط سران کشورهای گروه هفت در ژاپن را در راستای دنبال کردن سیاست‌های دانست که روسیه از آن به عنوان «مهار مضاعف» روسیه و چین یاد می‌کند.

مسکو و تهران بارها گزارش های مربوط به ارسال پهپادهای ایرانی و استفاده از آنها در اوکراین را تکذیب کرده اند. دمیتری پسکوف، سخنگوی کرملین این گزارش ها را ساختگی خواند و تاکید کرد که ارتش روسیه از پهپادهای ساخت داخل استفاده کرده است.

اشاره به روند رو به رشد فعالیت‌های هسته‌ای ایران

در بند دیگری از این بیانیه، ضمن اشاره به «عزم آشکار» کشورهای عضو بر عدم دستیابی ایران به «سلاح هسته‌ای»، در خصوص «تشدید بی‌وقفه برنامه هسته‌ای ایران» ابراز نگرانی شده است. در این در بند ۵۶ این بیانیه آمده است که وضعیت فعلی فعالیت‌های هسته‌ای ایران، «هیچگونه توجیه غیرنظامی معتبری نمی‌تواند داشته باشد و [ایران] را به طرز خطرناکی به فعالیت‌های واقعی مرتبط با تسلیحات [اتمی] نزدیک می‌کند.»

این بیانیه در عین حال همچنان «راه‌حل دیپلماتیک» با «مرجعیت مثمر برجام» را «بهترین راه برای حل این موضوع» می‌داند. در متن بیانیه آورده شده است که کشورهای عضو از ایران می‌خواهند «که اقدامات سریع و ملموسی برای انجام تعهدات قانونی و تعهدات سیاسی خود از جمله تعهدات مربوط به عدم اشاعه هسته‌ای و پادمان‌ها انجام دهد.»

نقض سیستماتیک حقوق بشر در ایران

اعضای گروه هفت در خصوص وضعیت حقوق بشر در ایران نیز نسبت به «سو استفاده و نقض سیستماتیک حقوق بشر در ایران، از جمله سرکوب اعتراضات مردمی فمینیستی و همچنین هدف قرار دادن افراد، از جمله زنان، دختران، گروه‌های اقلیت، و روزنامه‌نگاران در داخل و خارج از ایران» واکنش نشان دهند. در ادامه این بیانیه آمده از مقامات ایران خواسته شده تا «به همه بازداشت‌های ناعادلانه و خودسرانه» پایان دهد.

آبراه خلیج فارس و استقبال از تنش‌زدایی در منطقه

سران گروه هفت «از ابتکارات برای بهبود روابط دوجانبه و تنش زدایی در منطقه، از جمله توافق اخیر ایران و عربستان سعودی برای احیای روابط» استقبال کردند. در کنار آن، در متن بیانیه آمده است که «ما بر اهمیت تضمین امنیت دریایی در آبراه‌های خاورمیانه تاکید می‌کنیم و از ایران می‌خواهیم که در جاری شدن قوانین حقوق و آزادی‌های کشتیرانی توسط همه کشتی‌ها، مداخله نکند.»

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

اوباما و مخالفان ترامپ در فهرست ۵۰۰ نفره تحریم‌‌های مسکو علیه آمریکا جای گرفته‌اند

گزارش سازمان ملل درباره ارتکاب «جنایت علیه بشریت» و مسئولیت مرگ مهسا امینی؛ پیامدها و واکنش‌ ایران

منابع حقوق بشری از توقیف لوح جایزه اروپایی ساخاروف و بازجویی از وکیل خانواده مهسا امینی خبر می‌دهند