Eventsمناسبت هاپادکست ها
Loader
Find Us
آگهی

نشست گروه۷ با طعم «استقراض به اوکراین»؛ «یکه‌تازی» ملونی همزمان با «افول» ماکرون و سوناک

نشست سران گروه هفت در ایتالیا
نشست سران گروه هفت در ایتالیا Copyright آسوشیتدپرس
Copyright آسوشیتدپرس
نگارش از یورونیوز فارسی
تاریخ انتشار
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

با توجه به اینکه جنگ در اوکراین در سومین سال خود قرار دارد و احزاب راست افراطی به مراکز قدرت در اتحادیه اروپا راه یافتند و خاورمیانه نیز درگیر آتش جنگ در نوار غزه است، اکنون می‌توان گفت که جهان دموکراتیک در این هفته به نشست گروه هفت در ایتالیا چشم دوخته‌اند.

آگهی

نشست سران گروه ۷ در تفرجگاه ساحلی «بورگو اگنازیا» در جنوب ایتالیا، احتمالا ضعیف‌ترین گردهمایی رهبرانی است که این گروه در این چند ساله به خود دیده است؛ بطوریکه اکثر شرکت‌کنندگان درگیر برگزاری انتخابات یا بحران‌های داخلی هستند، یا اینکه پس از سال‌ها تصدی‌گری دچار حس سرخوردگی شده‌اند و ناامیدانه سعی در حفظ قدرت خود دارند.

 امانوئل ماکرون از فرانسه و ریشی سوناک از بریتانیا به منظور حفظ محبوبیت و مشروعیت سیاسی رو به افول خود در برابر جریان‌های سیاسی دیگر، هر دو مشغول مبارزه برای کارزارهای انتخابات زودهنگام هستند.

اولاف شولتس، صدراعظم آلمان در انتخابات اخیر پارلمان اروپا شکستی تحقیرآمیز از جانب ملی‌گراهای راست افراطی متحمل شد و این نگرانی را به وجود آورد که او نیز به زودی با چالشی برای رهبری روبرو خواهد شد.

جاستین ترودو که ۹ سالی می‌شود نخست وزیر کانادا است نیز آشکارا در مورد احتمال کناره گیری از شغل «احمقانه» خود صحبت کرده است.

فومیو کیشیدای ژاپنی هم که خود را برای انتخابات اواخر سال جاری میلادی آماده می‌کند، هم اکنون با کمترین میزان محبوبیت شخصی خود مواجه است.

بعد از آن هم نوبت به جو بایدن می‌رسد. هانتر، پسر رئیس جمهور ۸۱ ساله ایالات متحده روز سه شنبه و تنها دو هفته مانده تا مناظره سرنوشت‌ساز پدرش با دونالد ترامپ در کارزار انتخابات ریاست جمهوری آمریکا، به اتهام خرید غیرقانونی اسلحه مجرم شناخته شد.

به کانال تلگرام یورونیوز فارسی بپیوندید 

فقط می‌ماند جورجا ملونی ایتالیایی که برخلاف سران سایر ۶ کشور، همچنان پیروزهای پیاپی خود را تجربه می‌کند.

دو سال پس از به عهده گرفتن رهبری حزب راست افراطی برادران ایتالیا، علاقه‌مندان مصمم و سر به فلک کشیده خانم ملونی با موفقیت سهم حزب او را از سبد آرای انتخابات روز یکشنبه پارلمان اروپا افزایش دادند. او اکنون در موقعیتی قرار دارد که تأثیر قابل توجهی در شکل دادن به جهت‌گیری آینده سیاست اتحادیه اروپا در بروکسل خواهد داشت.

قصد استفاده از دارایی‌های مسدود شده روسیه برای تامین مالی اوکراین

از ماه ژانویه امسال که ریاست دوره‌ای گروه ۷ به ایتالیا سپرده شد، مقامات اروپایی و ایالات متحده بر روی حل و فصل اختلافات خود در مورد طرح استفاده از دارایی‌های مسدود شده روسیه در بانک‌های غربی برای تضمین وام‌های اوکراین تلاش می‌کنند.

ایالات متحده پیشنهاد استفاده از سود حاصل از حدود ۲۴۲ میلیارد یورو از دارایی‌های مسدود شده بانک مرکزی روسیه که عمدتاً در اتحادیه اروپا نگهداری می‌شود، برای کمک به اوکراین را داده است.

علاوه بر این، این پیشنهاد شامل اعطای وام ۴۶ میلیارد یورویی از طرف دولت ایالات متحده به کی‌یف است که وجوه مسدود شده روسیه را به عنوان وثیقه برای این وام در نظر می‌گیرد.

دیپلمات‌های ارشد تایید کردند که پیش از آنکه رهبران برای نشست سه روزه گروه ۷ در جنوب ایتالیا بیایند، توافق بر سر این موضوع حاصل شده است.

به اینستاگرام یورونیوز فارسی بپیوندید 

ولودیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهوری اوکراین نیز ر این نشست حضور خواهد داشت و انتظار می‌رود با جو بایدن، رئیس‌جمهور آمریکا، یک توافقنامه امنیتی دوجانبه جداگانه امضا کند.

پیچیدگی این موضوع در این است که اگر روزی دارایی‌های روسیه از مسدود بودن خارج شود - مثلا فرض کنید جنگ تمام شود - دیگر نمی‌توان از این سودهای بادآورده برای پرداخت وام آمریکا به اوکراین استفاده کرد و نیاز به توافقی برای تقسیم بار مالی آن با سایر کشورها دارد.

اگر طرح پیشنهادی وام به اوکراین به تایید سران گروه ۷ نرسد، این خطر وجود دارد که بحث به اواخر تابستان موکول شود که در آن صورت به طرز خطرناکی به انتخابات نوامبر ایالات متحده نزدیک خواهد بود. حال آنکه تعداد کمی از مقامات اروپایی مطمئن هستند که در صورت پیروزی ترامپ، او یک متحد قابل اعتماد در جنگ اوکراین علیه روسیه نخواهد بود.

پیچیدگی این موضوع در این است که اگر روزی دارایی‌های روسیه از مسدود بودن خارج شود - مثلا فرض کنید جنگ تمام شود - دیگر نمی‌توان از این سودهای بادآورده برای پرداخت وام آمریکا به اوکراین استفاده کرد و نیاز به توافقی برای تقسیم بار مالی آن با سایر کشورها دارد.

از چپ: رئیس شورای اروپایی، صدراعظم آلمان، نخست‌وزیر کانادا، رئیس جمهوری فرانسه، نخست وزیر ایتالیا، رئیس جمهوری آمریکا، نخست وزیر ژاپن، نخست‌وزیر بریتانیا و رئیس کمیسیون اروپا
از چپ: رئیس شورای اروپایی، صدراعظم آلمان، نخست‌وزیر کانادا، رئیس جمهوری فرانسه، نخست وزیر ایتالیا، رئیس جمهوری آمریکا، نخست وزیر ژاپن، نخست‌وزیر بریتانیا و رئیس کمیسیون اروپاآسوشیتدپرس

در همین حال، پاپ فرانسیس به عنوان اولین رهبر کلیسای کاتولیک نیز قرار است روز جمعه در اجلاس گروه هفت در مورد خطرات هوش مصنوعی و همچنین پایان صلح آمیز جنگ در اوکراین و غزه سخنرانی ‌کند و قدرت مذهبی خود را به گردهمایی امسال بیاورد.

آگهی

برنامه ای که ملونی برای این اجلاس تعیین کرده است، به منافع راهبردی ایتالیا - از جمله آفریقا، مهاجرت و دریای مدیترانه - معطوف است.

دولت او قصد دارد از سرمایه گذاری در زیرساخت‌های آفریقا برای کاهش جذابیت مهاجرت انبوه به اروپا استفاده کند.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

از زندان‌ تا پارلمان؛ چگونه دو حبس‌کشیده به نهاد قانون‌گذاری اتحادیه اروپا راه یافتند؟

روسیه دارایی‌های دو بانک اروپایی را به دلیل تحریم‌های غرب توقیف می‌کند

آیا اتحادیه اروپا همسان آمریکا به اوکراین کمک مالی، نظامی و بشردوستانه می‌کند؟