Eventsمناسبت هاپادکست ها
Loader
Find Us
آگهی

هزار روز دوری از مدرسه؛ یونیسف: دختران افغان سه میلیارد ساعت درسی را از دست داده‌اند

عکس تزئینی است
عکس تزئینی است Copyright AP Photo
Copyright AP Photo
نگارش از یورونیوز فارسی
تاریخ انتشار
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

صندوق حمایت از کودکان سازمان ملل متحد، «یونیسف» در هزارمین روز از منع تحصیل دختران افغان بالاتر از کلاس ششم توسط طالبان خواستار لغو فوری این ممنوعیت شد.

آگهی

یونیسف در گزارشی که روز پنج‌شنبه ۱۳ ژوئن منتشر کرده، تخمین زده است که با تصمیم طالبان بیش از یک میلیون دختر افغان از ادامه تحصیل محروم شده‌اند.

این نهاد بین‌المللی همچنین در گزارش خود اعلام کرد که این هزار روز برابر است با ۳ میلیارد ساعت درسی که دختران به دلیل ممنوعیت آموزشی از دست داده‌اند.

مقام‌های طالبان پس از به دست گرفتن دوباره قدرت در افغانستان در سال ۲۰۲۱، با خلاف شریعت دانستن ادامه تحصیل دختران، آن را ممنوع کردند. آن‌ها همچنین با تقویت مدرسه‌های دینی، آموزش دینی را بر آموزش سواد ابتدایی اولویت داده‌اند.

یونیسف در گزارش خود تصریح کرده است که هیچ کشوری با عقب نگاه داشتن نیمی از جمعیت خود نمی‌تواند پیشرفت کند. افغانستان تنها کشور در جهان است که دخترانش نمی‌توانند در مقطع بالاتر از کلاس ششم ادامه تحصیل دهند.

مقام‌های دولت طالبان با وجود درخواست‌های بین‌المللی حاضر نشده‌اند به محرومیت دختران از ادامه تحصیل پایان دهند.

سازمان ملل متحد هشدار داده است که منع تحصیل دختران افغان بزرگ‌ترین مانع برای به رسمیت شناختن طالبان به عنوان دولت قانونی افغانستان است.

طالبان اگرچه در ابتدای به دست گرفتن قدرت، وعده حکومت معتدل‌تری را داده بود اما پس از آن، زنان را از ادامه تحصیل در مقطع بالاتر از کلاس ششم، تحصیلات دانشگاهی، حضور در مکان‌های عمومی مانند پارک‌ها و انتخاب بیشتر مشاغل منع کرد.

کاترین روسل، مدیر اجرایی یونیسف ممنوعیت سیستماتیک دختران از آموزش را «نه تنها نقض آشکار حق تحصیل» آن‌ها دانست بلکه گفت که این محرومیت باعث از بین رفتن فرصت‌ها و ضربه به سلامت روان دختران می‌شود.

به اینستاگرام یورونیوز فارسی بپیوندید

او گفت که یونیسف با کمک همکاران خود با برگزاری کلاس‌های آموزشی محلی به ۶۰۰ هزار کودک که دوسوم آن‌ها دختر هستند آموزش می‌دهد. این مقام ارشد یونیسف همچنین گفت آموزش معلمان نیز جزء برنامه‌ این سازمان است.

اگرچه پسران افغان به آموزش دسترسی دارند اما دیده‌بان حقوق بشر اعلام کرده است که سیاست‌های «آزاردهنده» آموزشی طالبان به این بخش از جامعه آسیب می‌رساند.

این گروه حقوق بشری در گزارشی که در ماه دسامبر منتشر کرد، نوشت تنبیه بدنی دانش‌آموزان و همچنین معلق کردن معلمان واجد شرایط به‌خصوص زنان، آسیب زیادی بر آموزش پسران وارد کرده است.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

آماری تکان‌دهنده؛‌ «هر دو روز یک کودک در افغانستان بر اثر انفجار مین جانش را از دست می‌دهد»

گزارش آزادی رسانه‌ها در سال ۲۰۲۴؛ ایران و افغانستان در میان ۵ کشور قعر جدول، حوزه اسکاندیناوی در صدر

شهادت نادر فرماندهان ارشد آمریکایی؛ دولت بایدن مسئول «آشفتگی مرگبار» تخلیه نظامی افغانستان است