Eventsمناسبت هاپادکست ها
Loader
Find Us
آگهی

هشدار کارشناسان: بیماری‌های مقاربتی مقاوم به دارو در سطح جهان رو به افزایش است

canva
canva Copyright  Photo
Copyright  Photo
نگارش از یورونیوز فارسی
تاریخ انتشار
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

سازمان جهانی بهداشت در گزارشی که پایان ماه می منتشر شد، از «نگرانی‌های عمده» درباره افزایش چشمگیر عفونت‌های مقاربتی در سراسر جهان سخن گفت.

آگهی

این گزارش نشان می دهد که بیماری هایی همچون کلامیدیا، سوزاک، سیفلیس و تریکومونیازیس مسئول وقوع بیش از یک میلیون عفونت روزانه در افراد ۱۵ تا ۴۹ ساله هستند.

در میان این بیماری‌ها نیز بطور ویژه، موارد ابتلا به بیماری سیفلیس از ۷.۱ میلیون مورد در سال ۲۰۲۰ میلادی به ۸ میلیون در سال ۲۰۲۲ افزایش یافته و یکی از دلایل اصلی افزایش نگرانی‌ها درباره سلامت جهانی محسوب می‌شود.

علاوه بر این، موارد انتقال عفونت‌های سیفلیس از مادر به جنین (که به عنوان سیفلیس مادرزادی شناخته می‌شود) در حال افزایش است. بر اساس گزارش سازمان جهانی بهداشت، بین سال‌های ۲۰۲۰ تا ۲۰۲۲ میلادی موارد ابتلا به ازای هر ۱۰۰ هزار تولد در سال، از ۴۲۵ مورد به ۵۲۳ مورد افزایش یافته است.

شبکه خبری ای‌بی‌‌سی ایالات متحده نیز با اشاره به گزارش مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری‌ها در این کشور که اوایل سال ۲۰۲۴ منتشر شد، اعلام کرد که تعداد کل موارد ابتلا به سیفلیس بین سال‌های ۲۰۲۱ تا ۲۰۲۲ میلادی بیش از ۱۷ درصد افزایش یافته که این بیشترین موارد گزارش شده از سال ۱۹۵۰ میلادی است.

عفونت‌های مقاربتی «مقاوم به دارو»

سازمان جهانی بهداشت در این گزارش از یک «نگرانی» دیگر نیز سخن گفته که درباره افزایش تعداد موارد سوزاک «مقاوم به آنتی بیوتیک» است.

بنا بر این گزارش، در ۹ کشور مختلف میزان سویه مقاوم به سفتریاکسون از ۵ درصد به ۴۰ درصد افزایش یافته است.

در بریتانیا نیز دولت در سال ۲۰۲۲ میلادی از شناسایی عفونت‌های مقاربتی «مقاوم به دارو» خبر داد.

دکتر کتی سینکا، رئیس بخش عفونت‌های مقاربتی در آژانس امنیت بهداشتی بریتانیا گفت: «پس از چند سال بدون هیچ موردی از این نوع سوزاک که درمان آن سخت است، اکنون ۴ مورد در ۲ ماه گذشته دیده ایم. خیلی زود است که بگوییم آیا این شروع یک روند بلندمدت خواهد بود یا خیر، اما می‌دانیم که بیماری‌های مقاربتی بطور کلی در حال افزایش هستند.»

او هشدار داد که یک بیماری مقاربتی «اگر به درستی درمان نشود، می تواند تاثیرات طولانی مدتی بر سلامت شما و شریک زندگی شما داشته باشد».

او افزود: «برای کاهش خطر ابتلا به سوزاک و سایر بیماری‌های مقاربتی، اقدامات ساده‌ای وجود دارد که می‌توان انجام داد؛ از جمله استفاده صحیح و مداوم از کاندوم با همه شرکای جنسی جدید یا گاه به گاه، انجام منظم آزمایش‌های لازم برای بررسی احتمال ابتلا به بیماری‌های مقاربتی، و اینکه اگر علائمی مانند ترشح غیرمعمول دارید، تا زمانی که آزمایش نشدید رابطه جنسی نداشته باشید.»

بیانیه سازمان جهانی بهداشت می افزاید: «اگرچه ما ابزارهای مورد نیاز برای پایان دادن به این اپیدمی‌ها به عنوان تهدیدکننده‌های سلامت عمومی را در اختیار داریم، اما باید اطمینان حاصل کنیم که در شرایط جهانی پیچیده، کشورها نیز برای دستیابی به اهدافی که خودشان در این رابطه تعیین می‌کنند، تمام تلاششان را انجام می‌دهند.»

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

افزایش بیماری‌های مقاربتی در اروپا؛ مرکز پیش‌گیری و کنترل بیماری‌ها هشدار داد

شیوع بیماری‌های مقاربتی؛ قرص آنتی‌بیوتیک به ابزار جدید پیشگیری تبدیل می‌شود؟

آیا کریستوف کلمب بیماری مقاربتی سیفلیس را به اروپا آورد؟