افزایش بیماری‌های مقاربتی در اروپا؛ مرکز پیش‌گیری و کنترل بیماری‌ها هشدار داد

بیماری‌های مقاربتی
بیماری‌های مقاربتی Copyright AP Photo
Copyright AP Photo
نگارش از مسعود سالاری
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

مرکز پیشگیری و کنترل بیماری‌های اروپا با انتشار جدیدترین داده‌های خود در روز پنجشنبه ۷ مارس (۱۷ اسفند) اعلام کرد که بیماری‌های عفونی مقاربتی در سال ۲۰۲۲ در سراسر اروپا افزایش یافته و از جمله موارد گزارش شده سوزاک نزدیک به ۵۰ درصد بیشتر شده است.

آگهی

موارد ابتلا به سیفلیس با ۳۴ درصد افزایش نسبت به سال قبل از آن به بیش از ۳۵ هزار و کلامیدیا با ۱۶ درصد افزایش به بیش از ۲۱۶ هزار رسیده است. ابتلا به سوزاک نیز با ۴۸ درصد افزایش به بیش از ۷۰ هزار مورد رسیده است.

آندریا آمون، مدیر مرکز پیشگیری و کنترل بیماری‌های اتحادیه اروپا در یک کنفرانس مطبوعاتی درباره این داده‌ها گفت: «اعداد تصویر واضحی را نشان می‌دهند، تصویری که نیاز به توجه و اقدام فوری ما دارد.»

بیماری‌های مقاربتی درمان نشده می‌تواند منجر به طیف وسیعی از مشکلات سلامتی از جمله دردهای مزمن یا ناباروری شود. سیفلیس هم ممکن است عوارض عصبی و قلبی عروقی ایجاد کند.

به اینستاگرام یورونیوز فارسی بپیوندید  

به گفته مرکز پیشگیری و کنترل بیماری‌های اروپا، موارد ابتلا به «لنفوگرانولوما ونروم» یا «ال‌جی‌وی» و همچنین سیفلیس مادرزادی که بر اثر انتقال بیماری از مادر به جنین ایجاد می‌شود، به شدت افزایش یافته است، گرچه میزان این افزایش از سایر بیماری‌ها کمتر بوده است.

در سال‌های اخیر آمار بیماری‌های مقاربتی برای سال‌ها در بسیاری از کشورها از جمله کشورهای عضو اتحادیه اروپا در حال افزایش بوده است، اگرچه این امر به دلیل همه گیری کووید-۱۹ متوقف شد زیرا اکثر دولت‌ها اقدامات قرنطینه و انزوای اجتماعی را اعمال کردند، مردم در خانه ماندند و آمار مبتلایان کاهش یافت.

مرکز پیشگیری و کنترل بیماری‌های اروپا می‌گوید افزایش مستمر آمار دلایلی داشته است از جمله بهبود پایش بیماری و افزایش آزمایش‌ها و معاینات در خانه و همچنین افزایش رفتارهای جنسی پرخطر افراد.

این نهاد اتحادیه اروپا گفته است: «جهش آماری مبتلایان در میان جوانان دگرجنس‌گرا و به ویژه زنان جوان در آخرین داده‌ها، ممکن است به دلیل تغییر رفتار جنسی اروپاییان در دوران پساکرونا باشد.»

این سازمان اعلام کرد هنوز هیچ مدرکی مبنی بر اینکه افزایش موارد ابتلا به سوزاک به دلیل مقاومت میکروب آن در برابر آنتی‌بیوتیک‌هاست وجود ندارد، اما گفته است که به تحقیق در این ادامه می‌دهد.

آندریا آمون گفت که این آمار احتمالاً «نوک کوه یخ» هستند زیرا بسیاری از مبتلایان هنوز شناسایی نشده‌‌اند.

او گفت کشورهای اروپایی باید بر تلاش‌های آزمایش، درمان و پیشگیری تمرکز کنند و افراد باید اقداماتی را برای محافظت از خود، به ویژه با استفاده از کاندوم انجام دهند.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

شیوع بیماری‌های مقاربتی؛ قرص آنتی‌بیوتیک به ابزار جدید پیشگیری تبدیل می‌شود؟

هفت نکته حیاتی و اساسی که باید در مورد «بیماری‌های مقاربتی» بدانیم

سازمان جهانی بهداشت: روزانه یک میلیون نفر دچار بیماری‌های مقاربتی می‌شوند