شیوع بیماری‌های مقاربتی؛ قرص آنتی‌بیوتیک به ابزار جدید پیشگیری تبدیل می‌شود؟

پیشگیری
پیشگیری Copyright AP/Canva
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

پزشکان آمریکایی برای تغییر روند رو به رشد موارد ابتلا به بیماری‌های مقاربتی به نوعی آنتی‌بیوتیک به نام «داکسی‌سایکلین» امید بسته‌اند. این داروی ارزان قیمت بیش از نیم قرن است که در بازار به فروش می‌رسد.

آگهی

پزشکان آمریکایی با وجود افزایش موارد ابتلا به برخی بیماری‌های مقاربتی در این کشور امیدوارند که استفاده از دارویی قدیمی بتواند به ابزاری برای مقابله با این بیماری‌ها تبدیل شود. 

مسئولان بهداشتی ایالات متحده روز سه‌شنبه داده‌های جدیدی را منتشر کردند که از افزایش موارد ابتلا به کلامیدیا، سوزاک و سیفیلیس در این کشور حکایت دارد. کارشناسان حوزه بهداشت و درمان بر این باور هستند که افزایش موارد ابتلا به این بیماری‌ها ناشی از کاهش استفاده از کاندوم حین برقراری رابطه جنسی، آموزش نامناسب و روند رو به کاهش آزمایش‌ها در پی همه‌گیری ویروس کرونا است.

هرچند هر سال میلیون‌ها نفر در آمریکا به بیماری‌های مقاربتی مبتلا می‌شوند اما آمار ابتلا به این بیماری‌ها در بین برخی گروه‌ها بیشتر است. مردانی که با مردان دیگر رابطه جنسی برقرار می‌کنند بیشتر از دیگران در معرض خطر ابتلا به بیماری‌های مقاربتی هستند. آمار ابتلا به این بیماری‌ها در میان سیاهپوستان، لاتین‌تبارها و بومیان آمریکا نیز بیشتر از دیگر گروه‌ها است. 

به کانال تلگرام یورونیوز فارسی بپیوندید

پزشکان آمریکایی برای تغییر روند رو به رشد موارد ابتلا به بیماری‌های مقاربتی به نوعی آنتی‌بیوتیک به نام «داکسی‌سایکلین» امید بسته‌اند. این داروی ارزان قیمت بیش از نیم قرن است که در بازار به فروش می‌رسد. 

مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری‌ها در آمریکا در حال تدوین توصیه‌های جدیدی در راستای تجویز «داکسی‌سایکلین» به عنوان داروی پیشگیری از ابتلا به بیماری‌های مقاربتی پس از برقراری رابطه جنسی است. 

نتیجه پژوهشی که هفته گذشته در نشریه علمی «ژورنال پزشکی نیوانگلند» منتشر شد نشان داد که استفاده از این نوع آنتی‌بیوتیک می‌تواند از ابتلا به عفونت‌های مقاربتی جلوگیری کند. با این حال تجویز «داکسی‌سایکلین» بدون عوارض جانبی نیست و برخی از تحقیق‌ها هم از ناکارآمدی آن در میان زنانی که با مردان رابطه جنسی داشته‌اند حکایت دارد. 

از سوی دیگر استفاده گسترده از «داکسی‌سایکلین» می‌تواند به جهش باکتری‌ها و مقاوم شدن آنها در برابر آنتی‌بیوتیک‌های موجود منجر شود. 

با این حال استفاده پیشگیرانه از دارو برای مقابله با ابتلا به بیماری‌های مقاربتی مسبوق به سابقه است. مقامات بهداشتی بسیاری از کشورها از چند سال پیش مصرف نوعی داروی ضدویروسی را برای جلوگیری از ابتلا به «اچ آی وی» به گروه‌های پرخطر توصیه می‌کنند.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

چرا بیماری‌های مشترك میان انسان و حیوانات در حال افزایش است؟

درمان بیماری ایدز؛ یک مورد تازه بهبودی پس از پیوند مغز استخوان به تایید رسید

فاجعه‌بارترین سوانح فروریختن پل در ایالات متحده بر اثر برخورد کشتی‌‌ها