Eventsمناسبت هاپادکست ها
Loader
Find Us
آگهی

جردن باردلا، برنده بزرگ انتخابات اروپا در فرانسه کیست؟

Jordan Bardella
Jordan Bardella Copyright AP Photo
Copyright AP Photo
نگارش از یورونیوز فارسی
تاریخ انتشار
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

جردن باردلا، رئیس جوان حزب راست افراطی «اجتماع ملی»(RN) که تنها ۲۸ سال سن دارد، با کسب بیش از ۳۱ درصد آرا شهروندان فرانسه، به امتیازی تاریخی در جریان برگزاری انتخابات پارلمان اروپا دست یافت.

آگهی

اگرچه حزب او در جریان انتخابات سال ۲۰۱۹ پارلمان اروپا نیز به نتایج خوبی رسیده بود، اما این بار فهرست جردن باردلا توانست دو برابر ائتلاف امانوئل ماکرون، رئیس جمهوری فرانسه رای‌های ریخته شده در صندوق ها را از آن خود کند.

او در اولین سخنرانی خود پس از کسب این پیروزی گفت: «هموطنان ما با این رای، تمایل خود را برای تغییر اعلام کردند. امشب امانوئل ماکرون یک رئیس جمهور ضعیف است.»

از همان بعد از ظهر یکشنبه و آغاز تدریجی اعلام نتایج انتخابات نیز بسیاری در حزب او اعلام کردند که او را به زودی در جامه نخست وزیر خواهند دید.

جردن باردلا که پسر یک مهاجر ایتالیایی است، در سال ۱۹۹۵ میلادی در حومه پاریس متولد شد. او که تحت تأثیر شورش‌های خشونت آمیز حومه فرانسه در سال ۲۰۰۵ میلادی قرار گرفته بود، در سن ۱۷ سالگی وارد سیاست شد و به حزب راست افراطی «جبهه ملی» که در آن زمان توسط ژان ماری لوپن رهبری می‌شد، پیوست. نام این حزب بعدها به «اجتماع ملی» تغییر یافت.

او دو سال بعد تحصیلاتش را در رشته جغرافیا رها کرد و تا وقت خود را کاملا صرف سیاست کند.

به این ترتیب توانست قبل از آنکه در سن ۲۳ سالگی در فهرست «اجتماع ملی» برای انتخابات پارلمان اروپا در سال ۲۰۱۹ میلادی قرار بگیرد، توانست در پست های دیگری در این حزب از جمله مشاور منطقه‌ای ایل‌-دو‌-فرانس به مرکزیت پاریس، سخنگو و معاون رئیس حزب فعالیت کند.

جردن باردلا سرانجام در نوامبر ۲۰۲۲ میلادی به عنوان جانشین مارین لوپن و رئیس جدید این حزب راست افراطی انتخاب شد. او اولین فرد خارج از خانواده لوپن‌ها محسوب می‌شود که ریاست حزب ضدمهاجرت «اجتماع ملی» را برعهده گرفته است.

مارین لوپن که در دو انتخابات اخیر ریاست جمهوری فرانسه دوم شده بود، همچنان در رأس گروه «اجتماع ملی» در پارلمان فرانسه باقی مانده و انتظار می‌رود بار دیگر در سال ۲۰۲۷ میلادی نامزد مقام ریاست جمهوری در این کشور شود.

جردن باردلا بیش از یک میلیون دنبال کننده در شبکه اجتماعی تیک‌تاک دارد و به گفته تحلیلگران همین امر در جذب جمعیت جوان‌تر به سمت او در این رأی‌گیری بی‌تأثیر نبوده است.

او همچنین در جریان کارزار انتخاباتی اخیر، تمرکز قابل توجهی روز موضوعاتی همچون محدود کردن رفت و آمد آزادانه مهاجران در سطح اتحادیه با انجام بازرسی‌ها در مرزهای ملی و کاهش قوانین سختگیرانه آب و هوایی اتحادیه اروپا داشت.

کارنامه ضعیف در پارلمان اروپا

جردن باردلا که پیش از این نیز به عنوان نماینده پارلمان اروپا انتخاب شده و فعالیت کرده بود، هیچ کار برجسته‌ای در دوران فعالیتش در پارلمان نداشته است. او هیچ گزارش پارلمانی را ارائه نداده و در سه چهارم جلسات کمیته پارلمانی خود نیز غایب بوده است.

منتقدانش همچنین او را متهم می‌کنند که زمان زیادی را صرف پرورش وجهه عمومی خود می‌کند و این به زیان مسائل مهم سیاسی است.

مانون اوبری، دیگر نماینده فرانسه در پارلمان اروپا از جناح چپ افراطی، باردلا را به یک «شبح» در پارلمان اروپا تشبیه کرده است.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

زن ایتالیایی که در مجارستان با خطر زندان روبرو بود با پیروزی در انتخابات پارلمان اروپا مصونیت یافت

پیروزی حزب «برادران ایتالیا» در انتخابات پارلمان اروپا؛ آیا ملونی ملکه تاج‌بخش اتحادیه اروپا می‌شود؟

پیروزی راست افراطی یا تسلط چپ ها و سبزها بر پارلمان اروپا؛ کدام یک برای جمهوری اسلامی بهتر است؟