NewsletterخبرنامهEventsمناسبت هاپادکست ها
Loader
ما را پیدا کنید
آگهی

واکنش باقری کنی به واگذاری مسئولیت پرونده هسته‌ای به شمخانی: چیزی به نام مذاکرات هسته‌ای نداریم

علی باقری کنی
علی باقری کنی Copyright AP Photo
Copyright AP Photo
نگارش از یورونیوز فارسی
تاریخ انتشار
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

در پی انتشار شایعاتی در خصوص انتقال مسئولیت پرونده هسته‌ای از وزارت خارجه ایران به علی شمخانی، علی باقری کنی اظهار داشت که فعالیت‌های هسته‌ای ایران زیر نظر شورای عالی امنیت ملی پی گرفته می‌شود.

آگهی

سرپرست وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی بار دیگر صحبت‌های پیشین خود را تکرار و تاکید کرد که «چیزی به نام مذاکرات هسته‌ای» وجود ندارد. باقری کنی که در دوران وزارت حسین امیرعبداللهیان مسئول مذاکرات هسته‌ای احیای برجام بوده پیش از این هم چندین بار تاکید کرده که ایران مذاکره‌ای بر سر برنامه هسته‌ای با طرف غربی ندارد و تنها درباره رفع تحریم‌های ایران با قدرت‌های غربی پای گفتگو می‌نشیند. 

اظهارات باقری کنی در حالی مطرح می‌شود که در روزهای اخیر برخی از رسانه‌های اصولگرا خبر داده بودند که علی شمخانی، دبیر پیشین شورای عالی امنیت ملی مسئولیت پیگیری پرونده هسته‌ای را برعهده گرفته است. شمخانی که در دوران حضورش در شورا مسئولیت مذاکرات برای از سر گیری روابط میان ایران و عربستان را برعهده داشت حالا دیگر هیچ سمت دولتی ندارد و به عنوان مشاور سیاسی علی خامنه‌ای در فضای سیاسی ایران شناخته می‌شود. 

گزارش‌ها درباره تغییر تیم مذاکره کننده هسته‌ای حتی به نشست سخنگوی وزارت امور خارجه ایران هم کشیده شده بود و ناصر کنعانی در این خصوص واکنش نشان داده بود. آقای کنعانی در پاسخ به پرسش خبرنگاری در این رابطه گفته بود که نکته قابل طرحی در این مورد ندارد و بنای وزارت خارجه پاسخگویی به آنچه او «شایعات فضای مجازی و اخبار غیر معتبر» خوانده بود، نیست. 

در روزهای اخیر گزارش‌ها از احتمال نامزدی علی شمخانی در انتخابات ریاست جمهوری حکایت داشت و منابع رسانه‌ای نزدیک به این نظامی پیشین جمهوری اسلامی از محتمل بودن کاندیداتوری او در انتخابات ریاست جمهوری سخن کرده بودند. شمخانی هم در حساب کاربری‌اش در شبکه ایکس با به اشتراک گذاشتن پست کوتاهی شایعات در این رابطه را تقویت کرد.

او در ایکس به پنج زبان فارسی، انگلیسی، عربی، عبری، روسی و عربی نوشت: «در ۵۰۰ سال گذشته تاکنون هیچگاه ظرفیت‌های ژئوپولیتیک و توانمندی بازیگری ‎ایران در غرب آسیا به این میزان، مستعد قدرت‌سازی در ابعاد سیاسی، اقتصادی و امنیتی نبوده است. مهم‌ترین اولویت ‎رئیس‌جمهور آینده، تثبیت و تقویت این روند است.»

واعظی تلویحا شمخانی را به کارشکنی در احیای برجام متهم کرد

شایعات در خصوص نقش‌آفرینی شمخانی در حالی پررنگ‌تر شده که محمود واعظی، مسئول دفتر حسن روحانی در دولت دوم او روز سه‌شنبه در گفتگویی با روزنامه اعتماد دبیر وقت شورای عالی امنیت ملی را تلویحا به کارشکنی در حصول توافق برجام و احیای آن متهم کرده بود.

آقای واعظی با اشاره به راه‌اندازی رسانه نورنیوز توسط نزدیکان شمخانی، تاکید کرده بود که او با این رسانه و از مسیر انتشار اخبار محرمانه به نقل از منابع آگاه خطی مخالف سیاست‌های دولت و شورای عالی امنیت ملی را پی می‌گرفت. 

نورنیوز که توسط نزدیکان علی شمخانی در دوران حضور او در شورای عالی امنیت ملی راه‌اندازی شده بود عموما به عنوان رسانه نزدیک یا حتی وابسته به این شورا مورد اشاره قرار می‌گرفت. این استناد تا جایی پیش رفت که ماه گذشته شورای عالی امنیت ملی که حالا دبیر دیگری دارد با انتشار بیانیه‌ای رسما اعلام کرد که هیچ ارتباطی میان نورنیوز و این مجموعه وجود ندارد. 

واعظی در بخش دیگری از صحبت‌های خود تاکید کرد اگر شمخانی بیشتر همسو بود ممکن بود برجام در دولت روحانی احیا شود. او همچنین با اشاره به اختلافات میان روحانی و شمخانی تاکید کرده بود که رئيس جمهور پیشین ایران ۵-۶ بار قصد داشته دبیر شورای عالی امنیت ملی را برکنار کند که با مخالفت علی خامنه‌ای این اتفاق رخ نداده است. 

اظهارات واعظی روز چهارشنبه با واکنش کیوان خسروی، سخنگوی شورای امنیت ملی در دوران شمخانی که حالا مسئولیت پایگاه خبری نورنیوز را برعهده دارد رو به رو شد. او در این رابطه گفت: «دستمایه قرار دادن موضوعات حوزه امنیت ملی برای پیگیری اهداف سیاسی و جناحی که شالوده اظهارات آقای واعظی است، رفتاری مغایر با اصول حرفه‌ای و مغایر منافع ملی محسوب می‌شود.»

او همچنین در ادامه افزود: «در شرایطی که تاریخچه و جزئیات موضوع هسته‌ای و فرجام برجامی آن قابل ارائه و بحث باشد، آقای شمخانی گفتنی‌های زیادی از این پرونده دارد که در اینجا نقش‌ها و خدمت‌ها و خیانت‌ها روشن خواهد شد.» 

با نزدیک شدن به زمان انتخابات ریاست جمهوری به نظر می‌رسد بسیاری از شخصیت‌ها و جریان‌های سیاسی سکوت خود را کنار خواهند گذاشت و درباره اختلافات نهان و آشکار میان یکدیگر بیشتر به صورت علنی صحبت خواهند کرد. 

در همین حال علی باقری کنی در حاشیه نشست امروز هیئت دولت و در پاسخ به خبرنگاران در خصوص شایعات مربوط به گفتگوهای میان ایران و آمریکا بر سر مذاکرات هسته‌ای با میانجیگری عمان گفت: «ما با وزیر خارجه عمان در موضوعات مختلف منطقه‌ای و بین‌المللی از جمله موضوع غزه و جنایات اسرائيل در نسل کشی مردم این منطقه به طور مفصل صحبت کردیم و در موضوعات دیگر هم رایزنی داشتیم.» 

به کانال تلگرام یورونیوز فارسی بپیوندید

اظهارات باقری کنی در حالی مطرح می‌شود که وزیر خارجه عمان در روزهای اخیر در سفری به تهران با مقام‌های ایرانی گفتگو داشت و برخی از رسانه‌ها از احتمال انتقال پیام میان ایران و آمریکا از کانال عمان سخن گفته بودند.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

تلاش ۳ کشور اروپایی برای تصویب قطعنامه‌ علیه ایران؛ گروسی درباره تغییر سیاست هسته‌ای تهران هشدار داد

شمخانی: مذاکرات به مرحله‌ اعلام نظر قطعی رسیده است

ماجرای دیدار شمخانی با رئيس سازمان سیا چیست؟