ماجرای علی شمخانی؛ آیا دبیر شورای عالی امنیت ملی تغییر می‌کند؟

علی شمخانی
علی شمخانی Copyright خبرگزاری فارس
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

نورنیوز رسانه نزدیک به شورای عالی امنیت ملی در گزارشی مدعی شده، رفتن علی شمخانی از دیبری این نهاد قطعی است.

آگهی

این رسانه که در دوران حضور شمخانی تاسیس و در طی سالهای اخیر هم به رسانه خود او تبدیل شده در این گزارش به گمانه‌زنی‌های هفته‌های اخیر در خصوص تغییر دبیر شورای عالی امنیت ملی اشاره کرده و می‌نویسد: «در حالی که طی هفته‌های اخیر در محافل مختلف، شایعات زیادی در خصوص قصد دریابان شمخانی برای کناره‌گیری از دبیری شورای عالی امنیت ملی بر سر زبان‌ها بود، انتشار شعری معنادار از محتشم کاشانی در صفحه شخصی او در توییتر، نشان می‌دهد که کناره‌گیری شمخانی از این سمت پس از ده سال، قطعی است.»

اشاره نورنیوز درحالی مطرح می‌شود که اتفاقا در هفته‌های اخیر گمانه‌زنی چندانی در خصوص رفتن شمخانی در فضای رسانه‌ای ایران منتشر نشده بود. این دریابان که از زمان حسن روحانی به عنوان رئیس جمهور در این سمت قرار داشته ابتدا در هفته‌های ابتدایی پیروزی ابراهیم رئيسی در انتخابات ریاست جمهوری در خطر برکناری قرار داشت با این حال چنین نشد و او به یکی از معدود افرادی تبدیل شد که در دو دولت با نگاه‌های کاملا متضاد همچنان صندلی خود را حفظ کرده است. 

چند ماه پیش و در ماجراهای اعدام علیرضا اکبری، بار دیگر شایعاتی در خصوص برکنار شدن شمخانی منتشر شده بود. اکبری که پیشتر معاون شمخانی در وزارت دفاع بود، به اتهام جاسوسی دستگیر و پس از چند سال اعدام شد. با این حال حتی آن ماجرا هم باعث نشد که این ژنرال قدرتمند در جمهوری اسلامی صندلی خود را لرزان ببیند و برعکس او چند ماه بعد در کنار عالیرتبه‌ترین مقام امنیتی سعودی ایستاد و توافق از سر گیری روابط میان تهران و ریاض را امضا کرد. 

پس از ماجرای توافق ایران و عربستان که شمخانی و شورای عالی امنیت ملی در راس آن قرار داشت به نظر می‌رسید که جایگاه شمخانی در مستحکم‌ترین حالت خود در سال‌های اخیر قرار دارد اما حالا نور نیوز، رسانه او به استناد توییت شمخانی گزارش داده که تغییر قطعی است. 

علی شمخانی یکشنبه شب در حساب توییتری خود با انتشار شعری از محتشم کاشانی نوشت: «حرفی که در حجاب ز گفت و شنود بود

آخر به رمز گفت و به ایما شنود و رفت.» 

پس از این گزارش، رسانه‌ها در ایران از گزینه‌های احتمالی در صورت تغییر شمخانی پرده برداشتند. صابرین نیوز که رسانه‌های تندرو در مجموعه حاکمیت جمهوری اسلامی به شمار می‌رود در خبری «غیررسمی و تایید نشده» گزارش داده که سردار علی اکبر احمدیان به عنوان جانشین دبیر شورای عالی امنیت ملی منسوب می‌شود.

احمدیان که ریاست مرکز راهبردی سپاه پاسداران را برعهده دارد به عنوان یکی از اعضای حقیقی در مجمع تشخیص مصلحت نظام نیز عضویت دارد. 

همچنین برخی دیگر از رسانه‌های نزدیک به ابراهیم رئيسی از احتمال بازگشت سعید جلیلی به این سمت خبر داده‌اند که این گزارش‌ها هم در حد گمانه‌زنی هستند.

دبیر شورای عالی امنیت ملی در ایران از سوی رئيس جمهوری انتخاب و معرفی می‌شود اما طبق روال این تصمیم با تایید علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی صورت می‌گیرد. در هشت سال دولت روحانی، علی شمخانی در این سمت قرار داشت و پیش از آن در دوران ریاست جمهوری محمود احمدی نژاد، پس از کناره‌گیری حسن روحانی از این جایگاه، ابتدا علی لاریجانی به عنوان جانشین منصوب شد و پس از بالا گرفتن اختلافات میان لاریجانی و احمدی نژاد، او هم از این سمت کناره‌گیری کرد تا بالاخره سعید جلیلی به عنوان دبیر شورا فعالیت خود را آغاز کند. جلیلی تا پایان دولت احمدی نژاد در این سمت حضور داشت. 

به کانال تلگرام یورونیوز فارسی بپیوندید

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

علی‌اکبر احمدیان، دبیر جدید شورای عالی امنیت ملی ایران کیست؟

ماجرای دیدار شمخانی با رئيس سازمان سیا چیست؟

مسیح علی‌نژاد در گفتگو با یورونیوز: ایران بدون جمهوری اسلامی به نفع بقیه جهان خواهد بود