علی‌اکبر احمدیان، دبیر جدید شورای عالی امنیت ملی ایران کیست؟

علی‌اکبر احمدیان
علی‌اکبر احمدیان Copyright فرارو
Copyright فرارو
نگارش از Farhad Mirmohammadsadeghi
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

علی شمخانی، پس از ده سال یک‌شنبه شب از مقام خود به عنوان دبیر شورای عالی امنیت ملی کناره‌گیری کرد و تنها چند ساعت بعد ابراهیم رئیسی، رئیس جمهوری ایران علی‌اکبر احمدیان، رئیس مرکز راهبردی سپاه پاسداران را به این مقام منصوب کرد. علی‌اکبر احمدیان کیست؟

آگهی

علی‌اکبر احمدیان، فرمانده سپاه پاسداران متولد سال ۱۳۴۰ در شهر بابک استان کرمان و دندانپزشک و دانش‌آموخته دانشگاه تهران است. وی همچنین فارغ‌التحصیل دکترای مدیریت استراتژیک از دانشگاه عالی دفاع ملی است و از سال ۱۳۸۴ تا ۱۳۸۶ فرمانده دانشگاه امام حسین بوده است.

 آقای احمدیان سابقه‌ای طولانی در نیروی دریایی سپاه دارد. وی از سال ۱۳۶۳ تا ۱۳۶۴ رئیس ستاد قرارگاه نوح نبی در بوشهر بود. سپس از سال ۱۳۶۴ تا ۱۳۶۸ رئیس ستاد مشترک نیروی دریایی سپاه و از سال ۱۳۶۸ تا ۱۳۷۶ جانشین فرمانده نیروی دریایی سپاه بود. 

وی در سال ۱۳۷۶ با حکم علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی به عنوان جایگزین علی شمخانی به سمت فرماندهی نیروی دریایی سپاه منصوب شد. علی شمخانی در آن موقع وزیر دفاع در دولت محمد خاتمی بود. 

ATTA KENARE/AFP
علی اکبر احمدیان (چپ) و عباس محتاج (راست) ۱۳۷۷ATTA KENARE/AFP

آقای خامنه‌ای در حکم انتصاب علی اکبر احمدیان آورده بود: «با انتقال فرمانده پیشین نیروی دریایی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی دریادار علی شمخانی به وزارت دفاع، شما را که از هر نظر دارای شایستگی های لازم می‌باشید به پیشنهاد فرمانده کل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی به فرماندهی آن نیرو منصوب می‌کنم.»

علی‌اکبر احمدیان تا سال ۱۳۷۹ فرمانده نیروی دریایی سپاه و پس از تا سال ۱۳۸۶ رئیس ستاد مشترک سپاه پاسداران بود. در سال ۱۳۸۶ آقای احمدیان با حکم علی خامنه‌ای به ریاست مرکز راهبردی سپاه پاسداران منصوب شد و تا انتصابش به عنوان دبیر شورای عالی امنیت ملی عهده‌دار این سمت بود. 

ROUHOLLAH VAHDATI/AP2007
علی‌اکبر احمدیان (چپ)، محمود احمدی‌نژاد (وسط) و محمدعلی جعفری (راست) ۱۳۸۶ROUHOLLAH VAHDATI/AP2007

علی خامنه‌ای همچنین در ۲۹ شهریور ۱۴۰۱ آقای احمدیان را به عضویت مجمع تشخیص مصلحت نظام درآورد.

تحریم‌های بین‌المللی

علی‌اکبر احمدیان از سال ۲۰۰۷ (۱۳۸۶) به صورت پیوست هدف تحریم‌های بین‌المللی بوده است. 

او در ۲۴ مارس ۲۰۰۷ به موجب قطعنامه ۱۷۳۷ شورای امنیت سازمان ملل متحد، به عنوان یکی از اعضای مرتبط با سپاه پاسداران تحریم شد. سپس در سال ۲۰۱۵ (۱۳۹۴) نیز به موجب قطعنامه ۲۲۳۱ همین شورا مجددا تحریم شد. 

در ۲۱ آوریل ۲۰۰۷ توسط اتحادیه اروپا و در ۲۵ اکتبر همان سال توسط وزارت خزانه‌داری آمریکا هدف تحریم قرار گرفت.

سال گذشته نیز آمریکا او ۴۲ مقام دیگر ایرانی را با استناد به قانون موسوم به «کاهش تهدید ایران و حقوق بشر سوریه» درفهرست محدودیت مهاجرت قرار داد.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

ماجرای علی شمخانی؛ آیا دبیر شورای عالی امنیت ملی تغییر می‌کند؟

سخنگوی شورای عالی امنیت ملی: برجام به خاطر قلدری آمریکا احیا نشد، نه به خاطر مخالفت شورا

شورای عالی امنیت ملی ایران: جنایتکاران با انتقام سخت روبرو خواهند شد