Eventsمناسبت هاپادکست ها
Loader

Find Us

آگهی

چراغ سبز اسرائیل به از سرگیری مذاکره آزادی گروگان‌ها؛تاثیر اراده دیوان کیفری یا تصمیم ۳ کشور اروپایی

تظاهرات علیه نتانیاهو مقابل پارلمان اسرائیل
تظاهرات علیه نتانیاهو مقابل پارلمان اسرائیل Copyright AP Photo
Copyright AP Photo
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

کابینه جنگ اسرائیل به از سرگیری مذاکرات به منظور آزادسازی گروگان‌های تحت اسارت حماس در نوار غزه چراغ سبز داد.

آگهی

به گزارش فرانس‌پرس این مجوز در حالی صادر شده است که ارتش اسرائیل روز پنج‌شنبه به بمباران مناطقی در شمال و جنوب این بخش محاصره شده از سرزمین‌های فلسطینی ادامه داد.

تصمیم برای ادامه این مذاکرات پس از انتشار ویدئویی اتخاذ شد که در آن چگونگی ربوده شدن سربازان زن اسرائیلی توسط جنگجویان جنبش اسلامی حماس در ۷ اکتبر، زمان انجام حمله بی‌سابقه شبه‌نظامیان فلسطینی به اسرائیل، به تصویر کشیده شده است.

در این ویدئو که به گفته خانواده‌ گروگان‌ها توسط کماندوهای حماس فیلم‌برداری شده، چهره خونین زنان جوان که روی زمینه نشسته و دست‌هایشان از پشت بسته شده به خوبی دیده می‌شود.

انجمن خانواده‌های گروگان‌ها در بیانیه‌ای اعلام کرد: «این تصاویر نشان‌دهنده رفتاری خشونت‌آمیز و تحقیرآمیز علیه دختران سرباز است که در روز ربوده شدن آسیب‌های جدی را تجربه کردند.»

بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل در حساب تلگرام خود به این ویدئو واکنش نشان داد و پس از تشکیل کابینه جنگ در شامگاه چهارشنبه گفت: این تصاویر «عزم مرا برای مبارزه با تمام توان تا نابودی حماس حصول اطمینان در خصوص هرگز تکرار نشدن آنچه امشب دیدیم، تقویت می‌کند.»

فرانس‌پرس به نقل از یک مقام ارشد دولت اسرائیل در گزارش خود آورده است که «به تیم مذاکره‌کننده دستور داده شده تا به میز مذاکرات بازگردند و زمینه بازگشت گروگان‌ها را فراهم کنند.»

مذاکرات غیرمستقیم میان حماس و اسرائیل اوایل ماه مه بواسطه میانجی‌گری قطر، مصر و ایالات متحده به توافقی برای آتش‌بس در غزه همراه با آزادی گروگان‌ها و زندانیان فلسطینی منجر نشد.

در گزارش خبرگزاری فرانسه به نقل از نهاد متولی بهداشت در تشکیلات تحت اداره حماس آمده است که شمار تلفات حملات اسرائیل به غزه تا روز پنجشنبه ۲۳ مه به دست کم ۳۵ هزار و ۷۰۹ نفر افزایش یافته است.

روند شناسایی کشور مستقل فلسطینی با از سرگیری مذاکرات مرتبط است؟

بنیامین نتانیاهو اعلام کرده است که تحت تاثیر تصاویر ویدیویی به اسارت گرفته شدن سربازان زن اسرائیلی تصمیم به صدور مجوز برای از سرگیری مذاکرات آزادی گروگان‌ها گرفته است.

این در حالیست که برخی تحلیل‌گران فشار ناشی از صدور حکم قرار بازداشت از سوی دیوان کیفری بین‌المللی علیه وی و یوآو گالانت، وزیر دفاع اسرائیل به همراه تشدید اعتراض‌های داخلی و همچنین روند رو به گسترش شناسایی کشور مستقل فلسطینی از سوی برخی کشورهای اروپایی را در صدور چنین مجوزی دخیل می‌دانند.

اسپانیا، ایرلند و نروژ روز چهارشنبه اعلام کردند که تصمیم گرفته‌اند کشور مستقل فلسطینی را به رسمیت بشناسند.

سه کشور یاد شده در حالی خواستار پیوستن دیگران به این روند شده‌اند که زمزمه‌هایی از اقدام مشابه بلژیک به گوش می‌رسد و فرانسه نیز اعلام کرده است که به رسمیت شناختن کشور فلسطین دیگر برای این کشور یک تابو نیست.

در مقابل، اسرائیل به شدت به تصمیم سه کشور اروپایی واکنش نشان داد و به رسمیت شناختن کشور فلسطین را «پاداشی به تروریسم» توصیف کرد.

یسرائیل کاتس، وزیر امور خارجه اسرائیل نیز به نوبه خود اعلام کرد که سفرای اسپانیا، ایرلند و نروژ را در اعتراض به این تصمیم احضار می کند.

اسرائیل همزمان سفرای خود را از نروژ و ایرلند فراخواند و اسپانیا را نیز به اتخاذ اقدامی مشابه تهدید کرد.

برخی تحلیل‌گران اروپایی به رسمیت شناختن فلسطین توسط اسپانیا، ایرلند و نروژ را شکستی تازه پس از درخواست دادستان دیوان لاهه برای صدور قرار بازداشت علیه نتانیاهو و وزیر دفاع اسرائیل قلمداد می‌کنند.

بنا به گزارشی که نشریه لوموند فرانسه به تازگی منتشر کرده، با پیوستن سه کشور اسپانیا، ایرلند و نروژ به این روند، در حال حاضر ۱۴۶ کشور از ۱۹۳ عضو سازمان ملل متحد، کشور فلسطین را به رسمیت می‌شناسند.

در همین راستا دولت کلمبیا از تصمیم برای گشایش سفارتی به منظور برقراری ارتباط دیپلماتیک با دوت فلسطینی در رام‌الله، واقع در کرانه باختری رود اردن خبر داده است.

آگهی

دیوان کیفری بین‌لمللی حکم آتش‌بس در غزه را صادر می‌کند؟

گفته می‌شود که دادگاه کیفری بین‌المللی بنا دارد روز جمعه حکمی در خصوص عملیات ارتش اسرائیل در رفح و نیز نحوه اجرای تدابیر موقت که آفریقای جنوبی پیش‌تر در شکایت خود علیه اسرائیل در پرونده نسل‌کشی در غزه درخواست کرده بود، صادر کند.

رویترز نیز در گزارشی که به این موضوع اختصاص یافته اعلام کرد که دیوان بین‌المللی دادگستری در تدارک صدور رایی برای اتخاذ اقامات اضطراریعلیه اسرائیل است.

این در حالیست که بنا به آخرین گزارش‌ها، حملات هوایی و توپخانه‌ای ارتش اسرائیل شامگاه چهارشنبه نیز با شدت تمام در سراسر نوار غزه ادامه داشت.

فرانس‌پرس در گزارشی اعلام کرد که این حملات به‌ویژه در اردوگاه‌های رفح و جبالیا (به ترتیب در جنوب و شمال نوار غزه) جریان داشت .

ارتش اسرائیل مدعی است که در جبالیا «چندین تروریست حماس را در جریان حملات به زیرساخت‌های نظامی که برای ذخیره سلاح‌ها استفاده می‌شدند، هدف قرار داده است.»

آگهی

یورونیوز فارسی را در ایکس دنبال کنید

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

پیشروی اسرائیل در جبالیا و رفح در اوج اختلافات در کابینه ائتلافی؛ گانتس برای نتانیاهو مهلت تعیین کرد

درخواست آمریکا برای بازگشایی گذرگاه رفح؛ اسرائیل آفریقای جنوبی را به «تحریف واقعیت» متهم کرد

اتحادیه اروپا خواهان «توقف فوری» عملیات اسرائیل در رفح شد