Eventsمناسبت هاپادکست ها
Loader

Find Us

آگهی

درخواست مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا؛ آیا خط مشی واحد در قبال اسرائیل و فلسطین ممکن می‌شود؟

یوناس گار استوره، نخست وزیر نروژ (چپ) در کنار شارل میشل، رئیس شورای اروپایی به تاریخ ۲۳ فوریه ۲۰۲۲
یوناس گار استوره، نخست وزیر نروژ (چپ) در کنار شارل میشل، رئیس شورای اروپایی به تاریخ ۲۳ فوریه ۲۰۲۲ Copyright آسوشیتدپرس
Copyright آسوشیتدپرس
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

پس از اعلام تمایل اسپانیا و ایرلند به تبعیت از نروژ در به رسمیت شناختن کشور فلسطین؛ جوزپ بورل، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا روز چهارشنبه ۲۲ مه (۲ خرداد) خواستار اتحاد همه ۲۷ عضو این بلوک سیاسی برای یافتن زمینه مشترک شد.

آگهی

اسرائیل در بیانیه‌ای ضمن محکوم کردن تمایل سه کشور اسپانیا، ایرلند و نروژ برای به رسمیت شناختن فلسطین، بلافاصله سفیران خود را از این سه کشور فراخواند.

چندین کشور اتحادیه اروپا در هفته‌های گذشته اعلام کرده‌اند که قصد دارند فلسطین را به رسمیت بشناسند و استدلال آوردند که راه حل دو کشوری (حضور توامان کشورهای اسرائیل و فلسطین) برای صلح پایدار در منطقه ضروری است.

بورل در شبکه‌های اجتماعی نوشت: «در چارچوب سیاست خارجی و امنیتی مشترک اتحادیه اروپا، من بی وقفه با همه کشورهای عضو برای ارتقای موضع مشترک اتحادیه اروپا بر اساس راه حل دو کشوری تلاش خواهم کرد.»

روز چهارشنبه، فرانسه اعلام کرد که فعلا به ایرلند، نروژ و اسپانیا نخواهد پیوست.

استفان سژورنه، وزیر امور خارجه فرانسه گفت: «موضع ما روشن است: فرانسه به رسمیت شناختن کشور فلسطین را یک تابو نمی بیند.... با این حال، ما معتقدیم که شرایط لازم برای این که چنین تصمیمی تأثیر معناداری بر روند صلح داشته باشد، هنوز برآورده نشده است.»

راه حل دو کشوری

نروژ، اگرچه عضو اتحادیه اروپا نیست، اما اغلب اقدامات خود را با اقدامات اتحادیه همسو می‌بیند. این کشور همواره از راه حل دو کشوری بین اسرائیل و فلسطین حمایت کرده است.

یوناس گار استوره، نخست وزیر نروژ گفت: «اقدامات تروریستی توسط حماس و سایر گروه‌‌های شبه نظامی انجام شده که از راه حل دو کشوری یا دولت اسرائیل حمایت نمی‌ کنند.» وی در عین حال بر «حق اساسی فلسطین برای داشتن یک کشور مستقل» تاکید کرد.

تصمیم نروژ برای به رسمیت شناختن کشور فلسطین بیش از ۳۰ سال پس از امضای اولین توافقنامه اسلو در سال ۱۹۹۳ صورت می‌پذیرد.

یوناس گار استوره در دوران تصدی به عنوان وزیر امور خارجه نروژ (چپ)‌و دیدار با محمود عباس (راست) در رام الله به تاریخ ۱۲ ژانویه ۲۰۱۲
یوناس گار استوره در دوران تصدی به عنوان وزیر امور خارجه نروژ (چپ)‌و دیدار با محمود عباس (راست) در رام الله به تاریخ ۱۲ ژانویه ۲۰۱۲آسوشیتدپرس

به فیسبوک یورونیوز فارسی بپیوندید

ئسرائیل کاتس، وزیر امور خارجه اسرائیل پس از فراخواندن سفرای خود از نروژ، اسپانیا و ایرلند گفت: «ایرلند و نروژ با این کار امروز این پیام را به فلسطینی‌ها و تمام جهان ارسال می‌کنند که تروریسم پاداش دارد.»

وی افزود که این به رسمیت شناختن می‌تواند مانع از تلاش‌ها برای بازگرداندن گروگان‌های اسرائیلی در غزه شود با «پاداش دادن به جهادگران حماس» کاری می‌کنند که احتمال آتش‌بس کاهش یابد.

به رسمیت شناختن فلسطین توسط نروژ و اسپانیا قرار است از ۲۸ مه (۸ خرداد) اجرایی شود.

در همین حال، محمود عباس، رئیس تشکیلات خودگردان فلسطینی، از به رسمیت شناختن کشور فلسطین توسط نروژ استقبال کرد و از سایر کشورها نیز خواست تا از نروژ تبعیت کنند.

او در بیانیه‌ای که توسط خبرگزاری رسمی وفا منتشر شد اعلام کرد که تصمیم نروژ، «حق مردم فلسطین برای تعیین سرنوشت» را تضمین می‌کند و از تلاش‌ها برای ایجاد راه‌حل دو کشوری با اسرائیل حمایت می‌کند.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

قمار ریشی سوناک زیر باران؛ آیا انتخابات زودهنگام بریتانیا به دو قرن «استمرار» سیاسی پایان می‌دهد؟

جدی‌ترین حمله داعش به خارجی‌ها در دوران طالبان؛ حادثه‌دیدگان اسپانیایی افغانستان را ترک کردند

۱۰ شغل پردرآمد فرانسه در سال ۲۰۲۴؛ رئیس‌جمهوری و نمایندگان مجلس آن چقدر حقوق می‌گیرند؟