Eventsمناسبت ها
Loader

Find Us

FlipboardInstagramLinkedinTelegram
Apple storeGoogle Play store
آگهی

یک روزنامه‌نگار روس به دلیل تهیه ویدئو برای هم‌پیمانان ناوالنی به «افراط‌گرایی» متهم و بازداشت شد

عکس آرشیوی از یادبود الکسی ناوالنی در سن‌پترزبورگ
عکس آرشیوی از یادبود الکسی ناوالنی در سن‌پترزبورگ Copyright AP Photo
Copyright AP Photo
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

خبرگزاری فرانسه روز یکشنبه در گزارشی اعلام کرد که یک روزنامه‌نگار دیگر روس به اتهام «افراط‌گرایی» در کشورش بازداشت شده است.

آگهی

فرانس‌پرس در این گزارش به نقل از آسوشیتدپرس اعلام کرد که این روزنامه‌نگار از سوی کرملین به تهیه ویدیوهایی برای بنیاد الکسی ناوالنی، چهره سرشناس مخالف دولت روسیه که چندی پیش در زندان‌های این کشور جان باخت، متهم شده است.

سرگئی کارلین که به گفته مقام‌های قضایی روسیه با چند رسانه و خبرگزاری خارجی از جمله آسوشیتدپرس همکاری داشت، دومین روزنامه‌نگاری است که به اتهام افراط‌گرایی و نشر اطلاعات نادرست دستگیر و بازداشت می‌شود.

پیش از او، کنستانتین گابوف، که گفته شده است به طور پراکنده با خبرگزاری رویترز کار می‌کرد نیز روز شنبه بازداشت شده بود.

آسوشیتدپرس ضمن ابراز نگرانی نسبت به بازداشت سرگئی کارلین، روزنامه‌نگاری که در روسیه به تهیه گزارش‌های ویدیویی اشتغال داشت، اعلام کرده که به دنبال کسب اطلاعات بیشتر در خصوص این ماجرا است.

سرویس مطبوعاتی دادگاه‌های‌ رسیدگی کننده به پرونده اتهامات دو روزنامه‌نگار یاد شده با انتشار پیامی درتلگرام اعلام کرد که کنستانتین گابوف دست کم تا ۲۷ ژوئن آینده در در بازداشت پیش از دادرسی باقی خواهد ماند.

آقای گابوف بنا به گفته رسانه‌ها با شبکه‌های تلویزیونی «موسکوا ۲۴» و «ام ای آر» روسیه نیز کار می‌کرد و همچنین با «بلست»، خبرگزاری بلاروس نیز همکاری داشت.

بنا به آنچه در بیانیه دادگاه آمده، سرگئی کارلین و کنستانتین گابوف هر دو متهم به کمک به تهیه ویدیوهایی برای انتشار در کانال یوتیوب «ناوالنی‌لایو» هستند، که توسط تیمی از حامیان و نزدیکان الکسی ناوالنی اداره می‌شود.

ناوالنی،سرسخت‌‌ترین منتقد ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهوری روسیه ماه فوریه گذشته در شرایطی که جزئیات آن همچنان روشن برای رسانه‌ها روشن نیست، در زندانی واقع در قطب شمال درگذشت.

جنبش تحت هدایت او از سوی کرملین به «افراط‌گرایی» متهم شده است؛ موضوعی که زمینه پیگرد قانونی همکاران و هودارانش را فراهم کرده است.

خبرگزاری فرانسه در ادامه این گزارش یادآور شده است که اغلب متحدان ناوالنی در تبعید یا در حال گذراندن محکومیت‌های طولانی مدت زندان به سر می‌برند.

مقامات روس در تلاشی هماهنگ برای ساکت کردن صدای مخالفان پس از تهاجم نظامی به اوکراین، طی ماه‌های اخیر فشار بر رسانه‌های مستقل و خارجی را نیز افزایش داده‌اند.

آنتونینا کراوتسوا، عکاس خبری روس نیز ماه مارس گذشته پس از پوشش جلسات محاکمه ناوالنی برای یکی از معدود رسانه‌های مستقل روسیه موسوم به «سوتاویژن» که سرکوب های سیاسی در این کشور را مستند می کند و توسط مقامات به عنوان یک «عامل خارجی» شناخته شده، به اتهامات «افراط گرایی» بازداشت شد.

در همین راستا، سرگئی مینگازوف، خبرنگار نسخه روسی نشریه فوربس نیز روز جمعه بازداشت و متهم به انتشار «اطلاعات نادرست» در مورد تخلفات ارتش در اوکراین شد.

از دیگر روزنامه‌نگاران بازداشت‌شده می توان به ایوان گرشکویچ، خبرنگار وال استریت ژورنال اشاره کرد که به جاسوسی متهم شده است، اتهامی که وی و همچنین مقامات آمریکایی آن را رد می کنند.

آلسو کورماشوا، روزنامه‌نگار روسی-آمریکایی که برای رادیو اروپای آزاد/رادیو آزادی کار می‌کند نیز از ماه اکتبر به دلیل عدم ثبت نام به عنوان «عامل خارجی»، طبق قانونی که برای همکاری در روسیه با رسانه‌ها و نهاد‌های خارجی تعیین شده، هم‌اکنون در پشت میله‌های زندان به سر می‌برد.

یورونیوز فارسی را در ایکس دنبال کنید

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

بازداشت معاون وزیر دفاع روسیه، «اقدامی برای تضعیف سرگئی شویگو»؛ به فرمان پوتین یا نخبگان؟

همکلاسی سابق پوتین به ریاست دیوان عالی روسیه رسید

هکرها تنها چند ساعت پس از مرگ ناوالنی موفق به نفوذ در شبکه زندان‌های روسیه شدند