تداوم جنگ در نوار غزه و حملات هوایی به رفح با وجود تصویب قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل

Israel Palestinians
Israel Palestinians Copyright AP Photo
Copyright AP Photo
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

با وجود تصویب قطعنامه جدید شورای امنیت سازمان ملل که خواستار «آتش‌بس فوری» در نوار غزه شده بود، نبرد میان نیروهای اسرائیل و شبه‌نظامیان حماس در نوار غزه روز سه‌شنبه نیز ادامه یافت و هیچ نشانه‌ای از توقف جنگ دیده نشد.

آگهی

این قطعنامه که روز دوشنبه پس از رای ممتنع نزدیکترین متحد اسرائیل یعنی ایالات متحده به تصویب رسید، خواستار برقراری «آتش‌بس فوری» برای ماه رمضان در نوار غزه و سپس تبدیل آن به یک آتش‌بس «پایدار» شده بود.

قطعنامه همچنین از حماس و دیگر شبه‌نظامیان فلسطینی می‌خواست که گروگان‌هایی را که در جریان حملات ۷ اکتبر به خاک اسرائیل ربوده‌اند، آزاد کنند.

این قطعنامه که خشم اسرائیل را در پی داشت، اولین قطعنامه از زمان آغاز جنگ غزه است که از سوی هیچ کشوری وتو نشد و خواستار توقف فوری درگیری‌ها شده است.

حماس از قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل استقبال کرد و افزود که برای انجام مذاکرات آزادی گروگان‌ها در ازای آزادی زندانیان فلسطینی که در اسرائیل نگهداری می‌شوند، آماده است.

این گروه شبه‌نظامی همچنین در بیانیه‌ای، اسرائیل را به خنثی کردن آخرین دور مذاکرات که به میزبانی قطر برگزار شده بود، متهم کرد.

حماس اعلام کرد که بنیامین نتانیاهو و کابینه‌اش «بطور کامل مسئول شکست مذاکرات و جلوگیری از دستیابی به هر نوع توافقی تا کنون» هستند.

در حالی که طبق اعلام برخی منابع جمهوری اسلامی، اسماعیل هنیه از رئیس دفتر سیاسی و از رهبران ارشد حماس امروز در تهران خواهد بود، این گروه فلسطینی می‌گوید به میانجی‌ها (قطر و مصر) اطلاع داده است که برای تحقق آتش‌بس در نوار غزه، بر خواسته‌های اولیه خود از جمله خروج نیروهای اسرائیلی، بازگشت آوارگان فلسطینی و تبادل «واقعی» زندانیان فلسطینی با گروگان‌هایی که در اختیار دارد، پایبند است.

نبرد بی‌وقفه در غزه

گزارش‌ها از نوار غزه حاکی از تداوم نبرد بی‌وقفه میان ارتش اسرائیل و گروههای فلسطینی در بخش‌های مختلف این باریکه است.

به گفته شاهدان، جت‌های اسرائیلی بامداد سه‌شنبه به شهر رفح حمله کردند. این شهر اگرچه مانند دیگر مناطق غزه تحت حملات اسرائیل است، اما تنها بخشی از نوار غزه محسوب می‌شود که اسرائیل هنوز نیروهای زمینی خود را به آنجا اعزام نکرده است.

شهر رفح با مصر هم مرز است و در حال حاضر ۱.۵ میلیون آواره فلسطینی از دیگر مناطق ویران شده نوار غزه به آنجا پناه برده‌اند. به همین دلیل نیز عزم نتانیاهو برای آغاز عملیات زمینی در رفح به نقطه اصلی اختلاف اسرائیل و ایالات متحده تبدیل شده است.

اسرائیل تاکید دارد که عملیاتش در شهر رفح علیه مواضع شبه‌نظامیان را با آنچنان دقتی انجام خواهد داد که به غیرنظامیان آسیبی نرسد، اما آژانس‌های امدادی نسبت به سرنوشت غیرنظامیان درگیر در جنگ هشدار داده‌اند.

رادیو بین‌المللی فرانسه به نقل از ارتش اسرائیل اعلام کرد که نیروهای اسرائیل روز دوشنبه نیز در نقطه دیگری از نوار غزه با شبه‌نظامیان در اطراف دو بیمارستان جنگیده‌اند که این نبرد منجر به کشته شدن حدود ۲۰ شبه‌نظامی در اطراف الامل (Al-Amal) شده است.

ارتش اسرائیل همچنین اعلام کرد حدود ۵۰۰ شبه‌نظامی «وابسته» به حماس و جهاد اسلامی را در جریان عملیات خود در بیمارستان «الشفا» بازداشت کرده است.

دیدار رئیس دفتر سیاسی حماس با مقامات ایرانی در تهران

بنا بر اعلام شبکه خبری «پرس تی‌وی» اسماعیل هنیه، رئیس دفتر سیاسی حماس، یک روز پس از تصویب قطعنامه جدید شورای امنیت سازمان ملل، برای دیدار با مقامات ایرانی به تهران سفر کرده است.

ایران از حامیان اصلی گروه حماس در جریان جنگ شش ماه اخیر بوده است.

دیدار وزیر دفاع اسرائیل با آنتونی بلینکن

آنتونی بلینکن، وزیر خارجه اسرائیل نیز همزمان با تصویب قطعنامه سازمان ملل با وزیر دفاع اسرائیل دیدار و گفتگو کرد.

بنا بر اعلام خبرگزاری فرانسه، در جریان این دیدار بلینکن با تاکید بر مخالفت آمریکا با عملیات اسرائیل در رفح، بار دیگر درباره خطرات انجام این حمله هشدار داد.

متیو میلر، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در این باره گفت: «آنتونی بلینکن ضمن تکرار حمایت ایالات متحده از سیاست تضمین شکست حماس از جمله در رفح، مخالفت خود را با عملیات زمینی بزرگ اسرائیل در رفح اعلام کرده است.»

آگهی

او افزود: «آنتونی بلینکن بر اتخاذ راه‌حل‌هایی غیر از تهاجم زمینی در مقیاس بزرگ تأکید کرده است که هم امنیت اسرائیل را تضمین و هم از غیرنظامیان فلسطینی محافظت می‌کند».

قرار است وزیر دفاع اسرائیل با همتای آمریکایی خود نیز دیدار و گفت‌و‌گو داشته باشد و گفته می‌شود تصمیم نتانیاهو مبنی بر لغو سفر هیات عالیرتبه به واشنگتن، تاثیری بر دیدار مزبور نخواهد گذاشت.

رد ادعای نسل‌کشی در غزه

خبرگزاری فرانسه همچنین به نقل از یک مقام آمریکایی که نخواسته است نامش فاش شود، با اشاره به گزارش جدید فرانچسکا آلبانیز، گزارشگر ویژه سازمان ملل مبنی بر وجود «دلایل منطقی» حاکی از وقوع نسل‌کشی در نوار غزه نوشت که ایالات متحده «هیچ دلیلی برای پذیرش این ادعا ندارد که اسرائیل در غزه اقدام به نسل‌کشی کرده است».

این مقام آمریکایی افزود: «ما مخالفت دیرینه خود را با مأموریت این گزارشگر ویژه که گزارش‌هایش علیه اسرائیل و مغرضانه است، تکرار می‌کنیم.»

خانم آلبانیز در گزارش جدید خود اعلام کرد که شواهد جمع‌آوری شده از سازمان‌های حاضر در محل، گزارش‌های تحقیقی و مشورت با افراد آسیب دیده، حاکی از آن است که اسرائیل در جریان جنگ در غزه، دست‌کم سه مورد از پنج اقدام فهرست شده در کنوانسیون نسل‌کشی سازمان ملل را مرتکب شده است.

آگهی

پیش از این نیز دیدگاههای فرانچسکا آلبانیز، گزارشگر ویژه سازمان ملل در سرزمین‌های اشغالی فلسطین که قتل عام روی داده توسط نیروهای حماس در ۷ اکتبر را «واکنشی به ظلم اسرائیل» خوانده بود، اعتراضات گسترده‌ای در پی داشت.

تداوم کمک‌های بین‌المللی به نوار غزه

همزمان با گزارش آژانس آوارگان فلسطینی سازمان ملل (آنروا) که اعلام کرد اسرائیل ورود هرگونه کمک غذایی به شمال نوار غزه را منع کرده است، بریتانیا از ارسال اولین محموله کمک هوایی خود به نوار غزه خبر داد.

وزارت دفاع بریتانیا روز سه‌شنبه اعلام کرد که نیروی هوایی سلطنتی این کشور برای اولین بار در روز دوشنبه محموله‌هایی حاوی بیش از ۱۰ تن مواد غذایی را بر فراز نوار غزه ریخته است.

بر اساس این بیانیه، این محموله‌های کمک حاوی آب، برنج، روغن خوراکی، آرد، انواع کنسرو و شیر خشک برای کودکان بوده است.

آخرین آمار تلفات جنگ

جنگ اخیر در پی حملات خونین شبه‌نظامیان فلسطینی به جنوب اسرائیل در ۷ اکتبر ۲۰۲۳ میلادی آغاز شد که در جریان آن حدود ۱۲۰۰ نفر که عمدتا شهروندان اسرائیل و غیرنظامی بودند کشته شدند و ستیزه‌جویان حدود ۲۵۰ نفر را نیز به گروگان گرفتند. 

آگهی

اسرائیل معتقد است حدود ۱۳۰ نفر از این گروگان‌ها هنوز در غزه نگهداری می‌شوند و ۳۳ نفر نیز احتمالا کشته شده‌اند.

بر همین اساس حملات تلافی‌جویانه اسرائیل به مواضع شبه‌نظامیان فلسطینی در نوار غزه آغاز شد و اسرائیل وعده نابودی حماس و آزادی گروگان‌ها را داد.

وزارت بهداشت نوار غزه که توسط حماس اداره می‌شود، روز دوشنبه تعداد قربانیان فلسطینی جنگ شش ماه اخیر را ۳۲ هزار و ۳۳۳ نفر اعلام کرد و افزود که ۷۰ نفر آنها در بامداد سه‌شنبه کشته شدند؛ از جمله ۱۳ نفر در جریان حملات هوایی اسرائیل در اطراف شهر رفح در جنوب غزه که هم اکنون نقطه کانونی جنگ است.

وزارت بهداشت غزه هنگام اعلام شمار قربانیان این جنگ، نه تفاوتی میان غیرنظامیان و شبه‌نظامیان فلسطینی قائل است و نه به چگونگی کشته شدن فلسطینی‌ها (چه در اثر حملات هوایی و زمینی اسرائیل، یا اصابت موشکهای نافرجام فلسطینی‌ها) اشاره نمی‌کند و همه قربانیان را قربانی «تجاوز اسرائیل» می‌داند.

مفاد قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل در موضوع غزه

قطعنامه‌ای که روز دوشنبه با رای مثبت ۱۴ عضو شورای امنیت و رای ممتنع ایالات متحده تصویب شد، خواستار «آتش‌بس فوری» در غزه و «آزادی فوری و بدون قید و شرط» گروگان‌ها شده است.

آگهی

اگرچه این قطعنامه قانونا برای ۱۹۳ کشور عضو سازمان ملل الزام آور است اما بدون پافشاری کشورها می‌توان در عمل آن را نادیده گرفت.

آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل نیز اعلام کرد که این قطعنامه باید اجرا شود و «شکست» در انجام این کار را «نابخشودنی» خواند.

خودداری ایالات متحده از شرکت در رای‌گیری که منجر به تصویب قطعنامه شد، خشم اسرائیل را برانگیخت و در پی آن سفر یک هیأت اسرائیلی به واشنگتن با هدف گفتگو درباره نگرانی‌های ایالات متحده از تهاجم زمینی برنامه‌ریزی شده به رفح، لغو شد.

برخی مقامات اسرائیل از جمله بنی گانتز، عضو کابینه جنگ اسرائیل نیز گفتند که این قطعنامه «هیچ اهمیت عملیاتی ندارد». او در شبکه‌های اجتماعی نوشت: «ما همیشه آنچه را که برای امنیت اسرائیل درست است انجام خواهیم داد.»

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

تشکیلات خودگران فلسطین بار دیگر بطور رسمی خواستار عضویت کامل در سازمان ملل متحد شد

جنگ غزه؛ آمریکا برای سومین بار قطعنامه آتش‌بس را در شورای امنیت وتو کرد

آمریکا برای اولین بار در شورای امنیت بحث «آتش بس موقت» در غزه را مطرح می‌کند