مرگ ۸ فلسطینی به علت نبود اکسیژن در دومین بیمارستان غزه؛ شمار آوارگان به ۱.۷ میلیون نفر رسید

آوارگان فلسطینی در غزه
آوارگان فلسطینی در غزه Copyright AP Photo
Copyright AP Photo
نگارش از مسعود سالاری
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

سازمان ملل می‌گوید شمار شهروندان فلسطینی ساکن غزه که از محل زندگی خود آواره شده و به سمت جنوب رفته‌اند به ۱.۷ میلیون نفر می‌رسد و روزنامه اسرائیلی هاآرتص با انتشار تصویر هوایی از ویرانه‌های غزه نوشته است که بیشتر این افراد دیگر هیچ گاه نخواهند توانست به خانه‌هایشان برگردند.

آگهی

در حالی که قطر می‌گوید امید به مذاکرات آتش‌بس میان اسرائیل و حماس کمرنگ شده است، وزارت بهداشت غزه روز یکشنبه ۱۸ فوریه (۲۹ بهمن) خبر داد که هشت بیمار در بیمارستان ناصر در خان یونس در اثر تمام شدن اکسیژن جان خود را از دست داده‌اند.

به گفته سخنگوی وزارت بهداشت غزه، بیمارستان ناصر خان یونس که دومین مرکز بزرگ پزشکی غزه است، به طور کامل از کار افتاده است. رئیس سازمان جهانی بهداشت گفت در این مرکز که از نزدیک به یک ماه پیش تاکنون در محاصره اسرائیل قرار دارد، حدود ۲۰۰ بیمار حضور دارند.

از سوی دیگر دست کم ۱۲۷ نفر در حملات اسرائیل به غزه در ۲۴ ساعت گذشته کشته شدند.

بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل، پس از آنکه حماس اسرائیل را مسئول عدم پیشرفت در دستیابی به توافق آتش‌بس خواند، درخواست‌های این گروه برای آتش‌بس و آزادی زندانیان را «توهم» خواند.

به کانال اینستاگرام یورونیوز فارسی بپیوندید

گزارش هاآرتص از ویرانی‌ها در غزه

روزنامه اسرائیلی هاآرتص گزارشی مصور همراه با نقشه هوایی از گستردگی ویرانی‌ها در غزه بر اثر حملات ارتش اسرائیل منتشر کرده و نوشته است که دامنه وسیع آسیب‌ها و تخریب‌ها در این منطقه خانه‌ها، ساختمان‌های تجاری، زیرساخت‌های آب و فاضلاب، امکانات پزشکی، مدارس، دانشگاه‌ها، مساجد، کلیساها، مراکز خرید و فروشگاه‌ها، کارخانه‌های مواد غذایی و مراکز امداد، جاده‌ها، اماکن باستانی و گورستان‌ها را در برمی‌گیرد.

این روزنامه به نقل از شاهدان پس از بازدید از شمال غزه می‌نویسد مثل آن است که بمب اتمی پر منطقه منفجر شده است.

به دلیل ادامه بمباران و نیز از آنجا که ارتش اسرائیل ورود خبرنگاران را محدود کرده است، برآورد دقیق میزان خرابی‌ها در غزه کاری چالش‌برانگیز است. به گفته محققان آمریکایی، می‌توان با استفاده از داده‌های ماهواره‌ای نقشه‌ای از میزان تخریب تهیه کرد که نشان می‌دهد حداقل نیمی از ساختمان‌های موجود در منطقه محاصره شده غزه احتمالاً آسیب دیده یا ویران شده‌اند.

یورونیوز فارسی را در ایکس دنبال کنید

آن گونه که در داده‌های ماهواره‌ای مشاهده می‌شود بیشتر ویرانی‌ها مربوط به شمال باریکه غزه است، اما نبردهای ویرانگری نیز در جنوب جریان دارد. سازمان ملل می‌گوید بیشتر ۱.۷ میلیون نفری که در غزه خانه‌های خود را در طول جنگ حاضر ترک کرده‌اند، اکنون در جنوب هستند. اردوگاه‌های چادری بزرگی نیز برای اسکان آوارگان در امتداد مرز مصر برپا شده است.

شمال، قلب تپنده غزه بود

حدود ۲.۳ میلیون فلسطینی در غزه زندگی می‌کردند که اکثر آنها در شمال ساکن بودند. روز ۷ اکتبر حمله جنایتکارانه حماس به جنوب این کشور روی داد که در آن حدود هزار و ۲۰۰ نفر به قتل رسیده و صدها نفر نیز ربوده شده و نیز قربانی شکنجه، مثله کردن و خشونت جنسی گسترده شدند.

پس از آن، با حمله متقابل اسرائیل در پاسخ به تجاوز حماس، وضعیت تغییر کرد. یکی از اولین اقدامات ارتش اسرائیل این بود که به ساکنان شمال غزه دستور داد تا به سمت جنوب حرکت کنند. صدها هزار نفر به سرعت فرار کردند. به جز در زمان یک آتش‌بس کوتاه در ماه نوامبر برای تبادل گروگان‌های اسرائیلی با زندانیان فلسطینی، عملیات بمباران ارتش اسرائیل بدون وقفه ادامه یافت، به طوری که اکنون می‌توان گفت دیگر هیچ جای امی در غزه وجود ندارد.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

بورل خطاب به نتانیاهو: می‌خواهید مردم غزه را به کجا بفرستید؟ به کره ماه؟

حماس: پاسخ اسرائیل به پیشنهاد آتش‌بس را دریافت کردیم

از گردان اسرائیلی «نتزاه یهودا» چه می‌دانیم؟ چرا آمریکا به دنبال تحریم آن است؟