کرملین ادعای مقامات آمریکایی درباره تلاش‌ روسیه برای توسعه یک سلاح هسته‌ای فضایی را رد کرد

photo
photo Copyright AP
Copyright AP
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

کرملین روز پنج‌شنبه ادعای برخی از مقامات ایالات متحده در مورد قابلیت‌های هسته‌ای جدید روسیه در فضا را رد کرد و آن را یک اقدام «بدخواهانه» و ترفندی از سوی کاخ سفید خواند که با هدف جلب‌نظر قانون‌گذاران برای تصویب بودجه بیشتر برای اوکراین طرح شده است.

آگهی

پیش از این رویترز به نقل از یک منبع آگاه نوشته بود که ایالات متحده اطلاعات جدیدی در ارتباط با قابلیت‌های هسته‌ای روسیه در اختیار کنگره و متحدانش در اروپا قرار داده است؛ قابلیت‌هایی که می‌تواند یک تهدید بین‌المللی باشد.

با این وجود این منبع تاکید کرده بود که اطلاعات جدید درباره تلاش‌های روسیه برای توسعه سلاح‌های فضایی، تهدیدی فوری برای ایالات متحده محسوب نمی‌شود.

موضوع این تهدید جدید پس از آن برجسته شد که مایک ترنر، نماینده جمهوری‌خواه کمیته اطلاعاتی مجلس نمایندگان ایالات متحده، روز چهارشنبه بیانیه‌ای غیرعادی و رمزآلود صادر کرد و نسبت به یک «تهدید جدی برای امنیت ملی» هشدار داد.

ترنر در این بیانیه‌ گفت: «من از رئیس جمهور بایدن می‌خواهم همه اطلاعات مربوط به این تهدیدات را از حالت طبقه‌بندی خارج کند تا کنگره، دولت و متحدان ما بتوانند آشکارا درباره اقدامات لازم برای پاسخ به این تهدیدات گفتگو کنند.»

پیش از این نیویورک تایمز به نقل از دو تن از مقامات فعلی و سابق ایالات متحده گزارش داده بود که اطلاعات جدید مربوط به تلاش‌های روسیه برای توسعه یک سلاح هسته‌ای فضایی ضدماهواره است.

آسوشیتدپرس نیز به نقل از یکی از دستیاران کنگره نوشت که تهدید جدید، مربوط به یک سلاح ضدماهواره روسی است که در فضا مستقر شده است. چنین سلاحی می‌تواند خطر بزرگی برای ماهواره‌های ایالات متحده باشد که هر ساعت میلیاردها بایت داده را ارسال می‌کنند.

این دستیار که به دلیل حساسیت موضوع نخواست نامش فاش شود، گفت که هنوز مشخص نیست که آیا این سلاح روسی توانایی هسته‌ای دارد یا خیر؛ اما در این باره نگرانی جدی وجود دارد.

آسوشیتدپرس همچنین می‌نویسد که در سال‌های اخیر هر دو کشور چین و روسیه راه‌های جدیدی را برای ایجاد پارازیت برای ماهواره‌ها، کور کردن آنها، ساقط کردن آنها امتحان کرده‌اند و حتی در فکر استفاده از یک بازوی رباتیک برای گرفتن ماهواره‌ها و بیرون کشیدن آنها از مدارهای برنامه‌ریزی شده بودند و به همین دلیل، یکی از ماموریت‌های کلیدی نیروی فضایی ایالات متحده آموزش نیروهای ماهر برای شناسایی این تهدیدات و دفاع از ایالات متحده در برابر آنها است.

پنتاگون نیز در استراتژی دفاعی سال ۲۰۲۰ خود اعلام کرده بود که چین و روسیه به دلیل توسعه تهاجمی توانایی‌های ضدفضایی خود و یک دکترین نظامی که خواستار گسترش درگیری‌ها به فضا است، به تدریج به بزرگترین تهدید استراتژیک در فضا تبدیل می‌شوند.

رویکرد انزواگرایانه هم‌پیمانان ترامپ

بیانیه ترنر در بحبوحه بحث‌های کنگره درباره نحوه برخورد ایالات متحده با تهدیدات جهانی روسیه و سایر رقبا منتشر شد.

در جریان این بحث‌ها، چهره‌های امنیتی خواستار مشارکت جهانی بیشتر بودند و در مقابل، برخی از قانون‌گذاران نزدیک‌ به دونالد ترامپ همچنان بر یک رویکرد انزواطلبانه تاکید داشتند و بر شعار «اول آمریکا» در مقابل رسیدگی به نگرانی‌های جهانی پافشاری می‌کردند.

مایک ترنر که به تازگی از یک سفر رسمی به اوکراین بازگشته بود، به قانونگذاران هشدار داد که زمان برای اوکراین در مبارزه با مهاجمان روسیه رو به پایان است.

این هشدار در حالی داده شده که دولت بایدن انتقادات خود را از جمهوری‌خواهان مجلس نمایندگان به دلیل ممانعت از تصویب لایحه ۹۵ میلیارد دلاری که در سنا با هدف کمک به اوکراین، اسرائیل و تایوان تصویب شده، افزایش داده است.

حامیان این لایحه استدلال می‌کنند که دلیل اصلی حمایت ایالات متحده از کی‌یف، مقابله با تهدیدات روسیه است که کشورهای فراتر از اوکراین را تهدید می‌کند.

با این وجود مایک جانسون، رئیس مجلس نمایندگان و یکی از متحدان سرسخت دونالد ترامپ همچنان تاکید دارد که عجله‌ای برای رأی‌گیری درباره لایحه سنا وجود ندارد و به خبرنگاران گفت که نگرانی مایک ترنر «بیش از حد است» و اینکه همه چیز تحت کنترل است.

واکنش کاخ سفید

جیک سالیوان، مشاور امنیت ملی جو بایدن از ارائه جزئیات درباره تهدیدات جدید روسیه خودداری کرد و گفت که یک جلسه توجیهی برای روز پنجشنبه با رهبران کنگره و متخصصان اطلاعاتی و دفاعی دولت ترتیب داده است.

او همچنین از تصمیم ترنر برای صدور چنین بیانیه‌ای ابراز شگفتی کرد. 

به نوشته آسوشیتدپرس به نظر می‌رسد که اعلامیه ترنر، دولت بایدن را غافلگیر کرده است.

آگهی

واکنش روسیه

دیمیتری پسکوف، سخنگوی کرملین در پاسخ به پرسش خبرنگاران در روز پنج‌شنبه در این باره، اعلام کرد که تا زمانی که کاخ سفید جزئیات این اطلاعات را افشا نکند، درباره ماهیت این گزارش‌ها اظهارنظری نخواهد کرد. 

با این وجود افزود که این کار واشنگتن، تلاشی آشکار برای تشویق کنگره به تصویب پول بیشتر است.

خبرگزاری دولتی «تاس» به نقل از او نوشت: «بدیهی است که کاخ سفید تلاش می‌کند با راههایی از جمله کلاهبرداری کنگره را تشویق کند تا به لایحه‌ تخصیص پول بیشتر رأی دهد.»

سرگئی ریابکوف، معاون وزیر خارجه روسیه و نماینده مسکو در زمینه کنترل تسلیحات نیز ایالات متحده را به یک «جعل بدخواهانه» متهم کرد.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

اوکراین: روسیه در حال خرید پایانه‌های اینترنت‌ ماهواره‌ای از کشورهای عربی است، ماسک: تکذیب می‌کنم

واکنش مسکو به کمک ۶۱ میلیارد دلاری به اوکراین: جنگ ترکیبی آمریکا تحقیری به سبک ویتنام به دنبال دارد

شکست روسیه در تکرار ماموریت فضایی به ماه پس از ۴۷ سال؛ کاوشگر لونا-۲۵ نابود شد