تشدید فشار تحریم‌های واشنگتن علیه مسکو؛ فعالیت نیمی از ناوگان حمل نفت خام روسیه متوقف شد

 بندر کوزمینو در شرق روسیه
بندر کوزمینو در شرق روسیه Copyright AP Photo
Copyright AP Photo
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

فعالیت بخش قابل توجه‌ای از ناوگان عظیم نفتکش‌هایی که روسیه برای صدور نفت خام خود استفاده می‌کند، تحت فشار تحریم‌های آمریکا متوقف شده‌ است.

آگهی

بررسی انجام شده توسط بلومبرگ نشان می‌دهد که حدود نیمی از ۵۰ فروند نفتکشی که از اوایل اکتبر تحت تحریم‌های ایالات متحده قرار گرفته‌اند، بارگیری محموله‌های نفت روسیه را متوقف کرده‌اند. 

بر پایه این بررسی، از میان ۵۰ فروند نفتکش تحت تحریم آمریکا، ۱۸ فروند اقدام به بارگیری نفت روسیه کرده‌اند. از این تعداد، ۹ فروند شناورهای کوچک حمل نفت بوده‌اند که همچنان به فعالیت عادی خود برای بارگیری و انتقال نفت روسیه ادامه می‌دهند. 

یک فروند از این ۵۱ نفتکش‌ هنوز در حال حمل محموله‌ای است که پیش از آغاز تحریم‌ها بارگیری کرده بود.

ردیابی کشتی به کشتیِ بلومبرگ، همچنین حاکیست که از ۳۱ فروند نفتکش باقیمانده، ۲۱ فروند از زمان اعمال تحریم‌ها هیچ محموله روسی را بارگیری نکرده‌اند. ۷ فروند آنها پیش از آغاز تحریم‌های آمریکا نیز غیرفعال بودند ولی ۳ فروند آنها احتمال دارد که به زودی اقدام به بارگیری نفت روسیه کنند. 

ایالات متحده آمریکا ابتدا در فاصله ۱۰ اکتبر تا ۱۲ دسامبر ۸ شناور حمل نفت را تحریم کرد. سپس ۲۴ نفتکش را نیز در ۲۰ دسامبر به فهرست تحریم‌های خود افزود. ۱۸ فروند دیگر هم در ۱۸ ژانویه تحریم شدند و پنجاه ویکمین نفتکش نیز پنجشنبه گذشته وارد فهرست تحریم‌های آمریکا شد. 

به ایکس یورونیوز فارسی بپیوندید 

گزارش بلومبرگ تاکید دارد که تمامی هشت شناور تحریم شده در موج نخست تحریم‌های آمریکا در حال حاضر هیچ فعالیتی ندارند. اما ۹ فروند از ۲۴ شناور تحت مدیریت شرکت روسی-اماراتیِ سان (SUN) همچنان در حال تجارت نفت روسیه هستند. یکی دیگر از نفتکش‌های این شرکت نیز حامل محموله‌ نفت روسیه است ولی در تخلیه آن در هند ناکام مانده است. 

همه به جز یکی از ۱۸ فروند نفتکش شرکت اماراتیِ هنسی (Hennesea) که یکی از آنها پیشتر و در ابتدای دسامبر تحریم شده بود، در حال حاضر بیکار هستند. البته هفت فروند آنها پیش از این که تحریم شوند لنگر انداخته بودند. یکی دیگر از آنها هم که برای ذخیره نفت خام روسیه استفاده می‌شود، در اقیانوس آرام لنگر انداخته است. 

تنها نفتکش هنسی که همچنان فعال است، در حال حمل نفت خام روسیه به مقصد چین است. اما ۴ فروند از نفتکش‌های هنسی که برای حمل نفت خام روسیه مورد استفاده قرار می‌گرفتند، بارگیری تازه‌ای نداشته‌اند. 

مجموعا ۱۴ نفتکش حامل نفت خام روسیه به مقصد هند طی دو ماه گذشته یا ناچار شده‌اند که در آب‌های شرق سنگاپور لنگر بیندازند و یا تغییر مسیر داده‌ و بلاتکیف‌ مانده‌اند.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

دومین سالگرد جنگ اوکراین؛ آمریکا بیش از ۵۰۰ شخص و شرکت را در فهرست تحریم‌ها علیه روسیه قرار می‌دهد

روسیه: اوکراین سامانه موشکی جدید آمریکایی بگیرد، «منطقه حائل» را گسترش می‌دهیم

تهدید اتمی کرملین از نبرد زمینی تا فضا؛ چه چیزی پوتین را از استفاده از سلاح‌های هسته‌ای باز می‌دارد؟