آزادی دو گروگان حماس در عملیاتی ویژه؛ مقامات درباره احتمال حمله زمینی اسرائیل به رفح هشدار دادند

an Israeli Air Force helicopter carrying two released hostages
an Israeli Air Force helicopter carrying two released hostages Copyright AP Photo
Copyright AP Photo
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

اسرائیل می‌گوید در جریان عملیات نیروهای ویژه‌اش در «رفح» واقع در جنوب نوارغزه، توانسته است دو گروگان اسرائیلی را تحت پوشش حملات هوایی بامداد دوشنبه آزاد کند.

آگهی

بر اساس بیانیه ارتش اسرائیل، در جریان عملیات مشترک نیروهای دفاعی اسرائیل (IDF)، سرویس امنیتی داخلی (شین بت) و واحد ویژه پلیس این کشور، دو گروگان به نام‌های فرناندو سیمون مارمان ۶۰ ساله و لوئیس هار ۷۰ ساله آزاد شدند.

به گفته ارتش، هر دوی آنها در جریان حملات خونین ۷ اکتبر حماس به کیبوتص «نیر یتسحاک» ربوده شده بودند و اکنون حالشان خوب است و به مجتمع پزشکی «تل هاشومیر» در حومه تل‌آویو منتقل شدند.

اسرائیل همچنین تصویری از انتقال این دو گروگان با هلی‌کوپتر به بیمارستان منتشر کرد.

سرهنگ ریچارد هخت، سخنگوی ارتش اسرائیل گفت: «این یک عملیات بسیار پیچیده بود. ما مدت زیادی روی این عملیات کار کرده بودیم و منتظر شرایط مناسب بودیم.»

او افزود که گروگان‌ها در طبقه دوم ساختمانی نگهداری می‌شدند که در جریان حملات بامداد دوشنبه با یک بمب انفجاری منفجر شد و پس از آن نیز تبادل آتش شدیدی با ساختمان‌های اطراف روی داد. در همان زمان، یک حمله هوایی نیز انجام شد تا امکان استقرار نیروها در مواضع فراهم شود.

خبرگزاری رویترز به نقل از برخی از ساکنان رفح می‌نویسد که حملات هوایی بامداد دوشنبه اسرائیل، باعث ایجاد وحشتی گسترده در میان مردم رفح شده است؛ زیرا بسیاری از آنها هنگام شروع این حملات خواب بودند و برخی نیز نگران بودند که اسرائیل حمله زمینی خود را به رفح آغاز کرده باشد.

به گفته ساکنان رفح، هواپیماها، تانک‌ها و کشتی‌های اسرائیلی در این حملات شرکت کردند و دو مسجد و چندین خانه هدف قرار گرفتند.

ارتش اسرائیل روز دوشنبه بدون ارائه جزئیات بیشتر تنها اعلام کرد که «مجموعه‌ای از حملات» را در جنوب نوارغزه انجام داده و این حملات اکنون «به پایان رسیده است».

خبر نجات یافتن این گروگان‌ها در حالی اعلام می‌شود که یک روز پیش از آن حماس ادعا کرده بود «دو گروگان» در جریان حملات اسرائیل به نوار غزه کشته شدند. حماس اطلاعات بیشتری از هویت این گروگان‌ها منتشر نکرده است.

مقامات بهداشتی غزه که تحت کنترل حماس اداره می‌شود نیز اعلام کردند که عملیات اخیر اسرائیل دست‌کم ۳۷ کشته و دهها زخمی بر جا گذاشته است.

مشخص نیست که کشته شدگان این حملات از شبه‌نظامیان اسلامگرای فعال در رفح بودند یا غیرنظامیان؛ چراکه مقامات بهداشتی غزه در هنگام اعلام آمار قربانیان حملات اسرائیل، هیچ تفکیکی میان کشته شدگان نظامی و غیرنظامی فلسطینی قائل نمی‌شوند.

بورل با ابراز نگرانی از حمله احتمالی به رفح: ۱.۷ میلیون نفر کجا بروند؟

جوزپ بورل، دیپلمات ارشد اتحادیه اروپا گفت که به شدت نگران تهدیدات بنیامین نتانیاهو برای حمله به رفح بدون برنامه تخلیه است.

وی گفت: «من خوشحالم که دو گروگان آزاد شده‌اند اما همزمان از وضعیت در مرز با مصر که به نظر می‌رسد عملیات نظامی جدید از سوی نیروهای اسرائیل در حال انجام است بسیار نگرانم.»

وی افزود: «نتانیاهو درخواست تخلیه ۱.۷ میلیون نفر را داشته است بدون اینکه بگوید این افراد کجا می‌توانند بروند.»

وی تصریح کرد که اوضاع با مصر بسیار متشنج است و به شدت نگرانیم که در آنجا چه اتفاقی می‌افتد.

وی با اشاره به موضع بایدن گفت: «حتی در آمریکا که قوی‌ترین حامی اسرائیل است بایدن این اقدام را نامناسب می‌داند.»

وی افزود: «شمار افراد کشته شده و کشته شدن غیرنظامیان غیرقابل تحمل است.»

نماینده سازمان ملل: مردم در رفح از آنچه در پیش است وحشت دارند

جورجیوس پتروپولوس، رئیس دفتر سازمان ملل متحد برای هماهنگی امور بشردوستانه گفت که ساکنان رفح از آنچه در پیش است «هراسانند.»

آگهی

وی گفت: «همه از کمبود غذا، آب سالم، خدمات بهداشتی رنج می‌برند.»

وی هرگونه طرح اسرائیل برای گسترش جنگ به رفح را «نگران کننده» و «وحشتناک» توصیف کرد. 

هشدار بایدن به نتانیاهو درباره حمله به رفح

بنا بر اعلام کاخ سفید، جو بایدن رئیس‌جمهور آمریکا روز یکشنبه در گفتگو با بنیامین نتانیاهو نخست‌وزیر اسرائیل تاکید کرده است که اسرائیل نباید بدون برنامه‌ای معتبر برای تضمین امنیت حدود یک میلیون نفری که در رفح پناه گرفته‌اند، عملیات نظامی خود را در این منطقه آغاز کند. جو بایدن امروز دوشنبه در واشنگتن میزبان پادشاه اردن خواهد بود تا در مورد آخرین تحولات منطقه و چشم‌انداز پیش‌رو با وی مشورت کند.

آژانس‌های امدادی نیز هشدار دادند که حمله به رفح «فاجعه‌بار» خواهد بود. زیرا این گذرگاه مرزی، آخرین مکان نسبتا امن در منطقه‌ای محسوب می‌شود که در اثر حملات نظامی اسرائیل ویران شده است.

گفتگوی ۴۵ دقیقه‌ای روز یکشنبه بایدن و نتانیاهو چند روز پس از آن انجام شد که جو بایدن گفت پاسخ نظامی اسرائیل در نوار غزه «بیش از حد» بوده است و نگرانی شدید خود را نسبت به افزایش تلفات غیرنظامیان در این منطقه فلسطینی تحت محاصره ابراز کرد.

آگهی

دفتر نتانیاهو نیز اعلام کرد که به ارتش دستور داده طرحی را برای تخلیه رفح و انهدام چهار گردان حماس که می‌گوید در آنجا مستقر هستند، تهیه کند.

بر اساس آمار اسرائیل، شبه نظامیان حماس در جریان حملات خود در ۷ اکتبر ۲۰۲۳ میلادی به نواحی جنوبی این کشور، دست‌کم ۱۲۰۰ نفر را کشتند و ۲۵۰ نفر را ربودند. وزارت بهداشت حماس نیز مدعی است که حملات تلافی‌جویانه اسرائیل به نوار غزه تا کنون بیش از ۲۸ هزار کشته برجای گذاشته است.

با وجود انتقادات به حملات اسرائیل، بنیامین نتانیاهو در مصاحبه‌ای که روز یکشنبه پخش شد، گفت که هنوز «به اندازه کافی» از ۱۳۲ گروگان اسرائیلی باقی مانده در غزه زنده هستند تا جنگ اسرائیل در منطقه توجیه شود. اسرائیل احتمال می‌دهد تا کنون ۲۹ تن از این گروگان‌ها کشته شده باشند.

هشدار مصر و حماس

مصر روز یکشنبه نسبت به «عواقب وخیم» حمله نظامی احتمالی اسرائیل به رفح، که در نزدیکی مرز این کشور قرار دارد، هشدار داد.

وزارت خارجه مصر در بیانیه‌ای اعلام کرد: «مصر خواهان تشدید همه تلاش‌های بین‌المللی و منطقه‌ای، برای جلوگیری از هدف گرفته شدن شهر فلسطینی رفح است.»

آگهی

تلویزیون «الاقصی» متعلق به حماس نیز روز یکشنبه به نقل از یکی از رهبران ارشد این گروه شبه‌نظامی اعلام کرد که هرگونه حمله زمینی اسرائیل به رفح، به مذاکرات مبادله گروگان‌ها پایان خواهد داد.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

در پی حمله مسلحانه سه مرد در کرانه باختری یک اسرائیلی کشته شد

در آستانه سفر رئیس سیا به منطقه، بایدن با رهبران مصر و قطر درباره آزادی گروگان‌های اسرائیلی صحبت کرد

از گورهای دسته‌جمعی کشف شده در غزه چه می‌دانیم؟