در آستانه سفر رئیس سیا به منطقه، بایدن با رهبران مصر و قطر درباره آزادی گروگان‌های اسرائیلی صحبت کرد

جو بایدن رئیس جمهوری آمریکا
جو بایدن رئیس جمهوری آمریکا Copyright AP Photo
Copyright AP Photo
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

جو بایدن، رئیس جمهوری آمریکا روز جمعه با همتای مصری خود و امیر قطر قبل از سفر رئیس سی‌آی‌ای،آژانس اطلاعات مرکزی آمریکا به اروپا برای انجام مذاکرات چند جانبه به منظور آزادی گروگان‌های اسرائیلی صحبت کرد.

آگهی

جان کربی، سخنگوی شورای امنیت ملی آمریکا گفت که بایدن با عبدالفتاح سیسی، رئیس جمهوری مصر و شیخ تمیم بن حمد آل ثانی، امیر قطر گفت‌وگو کرد. وی با اشاره به اینکه مذاکرات سازنده بود اما گفت که نباید منتظر تحولات قریب الوقوع بود.

کربی افزود: «ما به انجام هر کاری که می‌تواند به تسهیل اقدامات برای آزادی گروگان‌های اسرائیلی کمک کند ادامه می‌دهیم درست همان کاری که در نوامبر انجام دادیم.»

به گفته سه فرد آشنا نسبت به این موضوع، بیل برنز، رئیس سی‌آی‌ای (سیا) قرار است به‌زودی در اروپا با دیوید بارنیا رئیس سازمان اطلاعات اسرائیل (موساد) و محمد بن عبدالرحمن آل ثانی نخست وزیر قطر و عباس کامل رئیس اطلاعات مصر دیدار کند.

این نشست درباره آزادی گروگان‌ها در غزه در ازای توقف درگیری‌ها متمرکز خواهد بود. به گفته یک مقام آمریکایی، امید دولت بایدن این است که چنین توافقی می‌تواند منجر به آتش‌بس طولانی شود که در نهایت به درگیری‌ها پایان دهد.

سی‌آی‌ای و شورای امنیت ملی کاخ سفید از اظهارنظر درباره این نشست خودداری کرده‌اند.

سفر برنز پس از دیدار برت مک‌گورک، فرستاده ارشد کاخ سفید در این هفته به خاورمیانه انجام می‌شود که بر موضوع آزادی گروگان‌های باقی مانده در غزه متمرکز بود.

مک گورک همچنین زمینه را برای سفر دیگر آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه آمریکا به منطقه فراهم کرده است. احتمال دارد بلینکن پنجمین سفر خود به خاورمیانه از زمان آغاز جنگ بین اسرائیل و حماس را در هفته دیگر انجام دهد.

گفت‌وگوی بایدن با امیر قطر پس از آن صورت گرفت که این کشور حاشیه خلیج فارس در این هفته به سخنان فاش شده بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل که از تلاش‌های قطر برای میانجی‌گری با حماس انتقاد کرده بود واکنش نشان داد.

نتانیاهو در دیدار با خانواده‌های گروگان‌های حماس گفته بود که نقش میانجی‌گری قطر «مشکل‌ساز» است. قطر در ماه نوامبر گذشته به برقراری آتش‌بس یک هفته‌ای کمک کرد که طی آن بیش از ۱۰۰ گروگان آزاد شدند. این کشور همچنین روابط عمیقی با حماس دارد و میزبان شماری از رهبران تبعیدی آن است. قطر اعلام کرد که اظهارات نتانیاهو «غیرمسئولانه و مخرب» است.

کربی در پاسخ به این سوال که آیا بایدن و آل ثانی درباره انتقاد نتانیاهو گفت‌وگو کردند گفت که «هدف اصلی این تماس، بحث درباره احتمال مبادله گروگان‌های دیگر» و توقف موقت جنگ برای تسهیل آزادی امن گروگان‌ها بود.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

آزادی دو گروگان حماس در عملیاتی ویژه؛ مقامات درباره احتمال حمله زمینی اسرائیل به رفح هشدار دادند

تحریم شهرک‌نشینان افراطی اسرائیلی از سوی بایدن به چه معنا است؟

مقامات ارشد اسرائیل بر سر سرنوشت گروگان‌ها و چگونگی ادامه جنگ با حماس دچار اختلاف شدند