مقامات ارشد اسرائیل بر سر سرنوشت گروگان‌ها و چگونگی ادامه جنگ با حماس دچار اختلاف شدند

تجمع خانواده گروگان‌های اسرائیلی
تجمع خانواده گروگان‌های اسرائیلی Copyright Oded Balilty/Copyright 2024 The AP. All rights reserved.
Copyright Oded Balilty/Copyright 2024 The AP. All rights reserved.
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

یکی از اعضای کابینه جنگ اسرائیل ضمن ابراز تردید درباره استراتژی کشورش برای آزاد کردن گروگان‌هایی که بیش از سه ماه است در بند حماس هستند، اعلام کرد که تنها آتش‌بس می‌تواند گروگان‌ها را آزاد کند.

آگهی

این سخنان در حالی بیان شده که بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل درخواست‌ ایالات متحده برای کاستن از شدت حملات خود به غزه را رد کرده است.

سخنان گادی ایزنکوت، فرمانده پیشین ارتش اسرائیل نشانه‌ای دیگر از وجود اختلاف میان مقامات ارشد این کشور در موضوع جنگ علیه حماس است.

ایزنکوت در جریان یک اظهارنظر عمومی و بر خلاف نظر کابینه جنگ نتانیاهو، گفت که ادعای آزادی ده‌ها گروگان از راه‌هایی غیر از آتش‌بس، نوعی «توهم» است.

ایالات متحده، نزدیک‌ترین متحد اسرائیل که در جریان جنگ اخیر حمایت نظامی و سیاسی قوی خود از اسرائیل را بارها نشان داده نیز به طور فزاینده‌ای از اسرائیل می‌خواهد که حملات خود را به نوار غزه کاهش دهد و گام‌هایی در راستای ایجاد یک کشور فلسطینی پس از جنگ بردارد؛ اما نتانیاهو این پیشنهاد را کاملاً رد کرده است.

نخست‌وزیر اسرائیل روز پنج‌شنبه در جریان یک کنفرانس خبری که از تلویزیونی ملی این کشور پخش شد، بار دیگر مخالفت دیرینه خود را با راه حل «دو کشور» تکرار کرد و گفت که اسرائیل «باید بر کل قلمرو کرانه غربی رود اردن کنترل امنیتی داشته باشد».

روز جمعه همچنین جو بایدن، رئیس جمهوری ایالات متحده و بنیامین نتانیاهو پس از یک وقفه چشمگیر و تقریباً چهار هفته‌ای ناشی از اختلافات اساسی در دیدگاه‌هایشان در موضوع غزه پس از پایان جنگ، سرانجام با یکدیگر بصورت تلفنی گفتگو کردند و بایدن در این گفتگو بار دیگر بر تعهد خود به کمک به فلسطینی‌ها برای حرکت به سمت تشکیل یک کشور تاکید کرد.

اما نتانیاهو و یوآو گالانت وزیر دفاع اسرائیل می‌گویند که جنگ تا سرکوب حماس ادامه خواهد داشت و استدلال می‌کنند که تنها اقدام نظامی می‌تواند منجر به آزادی گروگان‌ها شود.

اکنون مفسران این سوال را مطرح می‌کنند که آیا اهداف نتانیاهو با توجه افزایش انتقادات بین‌المللی واقع‌بینانه است یا خیر.

برخی منتقدان نیز نتانیاهو را متهم می‌کنند که تلاش دارد از این فرصت برای مسکوت نگه داشتن تحقیقات احتمالی درباره شکست‌های دولتش و حفظ ائتلاف دولتش استفاده کند و انتخابات را به تعویق بیندازد. نظرسنجی‌ها نیز نشان می‌دهد که محبوبیت او که با اتهامات فساد نیز روبروست، در طول جنگ به شدت کاهش یافته است.

«می‌دانم خط قرمزم چیست»

گادی ایزنکوت، فرمانده پیشین ارتش اسرائیل در گفتگو با کانال ۱۲ تلویزیون اسرائیل همچنین گفت که گروگان‌های اسرائیلی «تنها در صورتی زنده بازمی‌گردند که توافقی حاصل شود که منجر به توقف قابل توجه درگیری‌ها شود».

او گفت از آنجایی که ظاهرا گروگان‌ها در تونل‌های زیرزمینی پراکنده شده‌اند، موفقیت عملیات ارتش برای نجات آنها بعید به نظر می‌رسد.

ایزنکوت که پسرش در ماه دسامبر در جریان جنگ در غزه کشته شد، تاکید کرد که طرح این ادعا که گروگان‌ها را می‌توان از راه‌هایی غیر از توافق آزاد کرد، تنها «گسترش توهم» است.

ایزنکوت در بخش دیگری از این گفتگو به سخنان گالانت، وزیر دفاع اسرائیل واکنش نشان داد که اعلام کرده نیروهای اسرائیل ساختار فرماندهی حماس را در شمال غزه از کار انداختند و اکنون تمرکز بر نیمه جنوبی این منطقه است. 

ایزنکوت این ادعا که ارتش اسرائیل ضربه قاطعی به حماس وارد کرده را رد کرد و گفت: «ما هنوز به یک دستاورد استراتژیک نرسیده‌ایم و حماس را سرنگون نکردیم.»

او همچنین تایید کرد که حمله پیشگیرانه علیه شبه‌نظامیان حزب‌الله لبنان که در روزهای اولیه جنگ مطرح بود، در آخرین لحظات لغو شده است و گفت از جمله کسانی بوده که در جلسه کابینه ۱۱ اکتبر علیه چنین تصمیمی سخن گفته است.

او گفت که چنین حمله‌ای یک «اشتباه استراتژیک» بود و احتمالاً یک جنگ منطقه‌ای را آغاز می‌کرد.

ایزنکوت که در کنار نتانیاهو، گالانت، بنی گانتز (وزیر دفاع سابق) و ران درمر (وزیر امور استراتژیک در دولت نتانیاهو) در کابینه جنگ اسرائیل حضور دارد، افزود که هر روز این موضوع را بررسی می‌کند که آیا باید همچنان در کابینه باقی بماند یا خیر.

او در پاسخ به این سوال که احتمالا چه زمانی کناره‌گیری خواهد کرد، گفت: «من می‌دانم خط قرمزم چیست. این موضوع به گروگان‌ها مرتبط است که یکی از اهداف این جنگ است. این موضوع به روشی که ما می‌جنگیم نیز مرتبط است.»

آگهی

این سخنان در حالی بیان می‌شود که اعتراضات برخی از بستگان گروگان‌ها نیز شدت یافته که نشانۀ ناامیدی فزاینده آنها از عدم پیشرفت استراتژی دولت در راه توافق برای آزادی گروگان‌ها است.

برخی از این معترضان پنج‌شنبه گذشته، بزرگراه اصلی تل آویو را مسدود کردند و خواستار توافق فوری برای آزادی گروگان‌ها شدند. اقدامی که منجر به دخالت نیروهای پلیس اسرائیل شد و حتی به درگیری آنها با معترضان انجامید.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

در آستانه سفر رئیس سیا به منطقه، بایدن با رهبران مصر و قطر درباره آزادی گروگان‌های اسرائیلی صحبت کرد

پیشرفت مذاکرات حماس و اسرائيل برای آتش‌بس همزمان با تشدید حملات تل‌آویو به خان‌یونس

حماس: پاسخ اسرائیل به پیشنهاد آتش‌بس را دریافت کردیم